Jag kommit över sågat virke i form av plank utan not, fjäder osv. Meningen är att de skall användas till att panela en bod. Väljer att montera det som lockpanel blir det enkelt, men jag är förtjust i liggande panel. Finns det nån metod för montera liggande panel mad raksågade plankor ?

Nej.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klinkbyggt funkar.

Z z_bumbi skrev:
Klinkbyggt funkar.
Fast då ska det vara ganska breda brädor i förhållande till tjockleken. Eller så får man fräsa en fas längs en långsida så det blir som fjällpanel.

useless useless skrev:
Nej.
För ovanlighetens skull har du fel @useless, det går bra att montera liggande panel "på förvandring"
Jag tror träguiden har kvar en beskrivning hur det kan göras.

F fribygg skrev:
För ovanlighetens skull har du fel @useless, det går bra att montera liggande panel "på förvandring"
Jag tror träguiden har kvar en beskrivning hur det kan göras.
Ja det är klart att det går. Men det blir varken snyggt eller "åtgångseffektivt" med t ex 22x95 som överlappar 20-25 mm.

Liggande panel är ett otyg

useless useless skrev:
Ja det är klart att det går. Men det blir varken snyggt eller "åtgångseffektivt" med t ex 22x95 som överlappar 20-25 mm.
Det är ju olika vad man menar med "åtgångseffektivt" säljer man trävaror är det ju bra om det går åt många löpmeter;)

Jag vet en gammal likbod vid en kyrka som är klädd med kanske 10-12 tum breda bräder på förvandring, troligtvis är panelen långt över 100 år gammal och den har sannolikt varit linoljefärgs målad hela tiden.

Redigerat:
T TheGame skrev:
Liggande panel är ett otyg
Generellt håller jag med dig, men liggande brädor på förvandring är ju lätta att byta ut om och när det behövs och spikar man dem på en oisolerad byggnad eller med ordentlig luftspalt försedd vägg lär konstruktionen stå emot nederbörd bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.