Hej!
Undrar om det är konstruktionsmässigt OK att lägga balkarna liggandes istället för ståendes på en carport med förråd i mått 9x4,7m.
Bilderna är tagna under 2 olika dagar, snickaren har sågat i träbalken för att "sänka" taket/carporten med 3-4CM. Är det OK eller finns det risk att de brakar samman?

Tacksam för råd !
Mvh
 
  • Träbalk liggandes med urtag för sänkt konstruktion, omgiven av rödring, del av carportbygge, hus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träbalk som ligger horisontellt ovanpå en träpelare i en underkonstruktion för carport. Balken är bearbetad för att sänka konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbalkar liggande på en carport under konstruktion i mörkret, omgivna av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbalkar lagda horisontellt på en carport under konstruktion, med sågningar för att sänka taket med 3-4 cm, omgiven av byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion för carport, visar sågade träbalkar monterade horisontellt och vertikalt, med plasttäckt del, i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar ha balkar stående.

Finns det någon konstruktionsritning eller bygger han på freestyle?

Var det bygglov inblandat så borde det finnas en ritning för projektet.
 
R Robert-san01 skrev:
Man brukar ha balkar stående.

Finns det någon konstruktionsritning eller bygger han på freestyle?

Var det bygglov inblandat så borde det finnas en ritning för projektet.
Känns verkligen freestyle. Bygglov finns men ingen konstruktionsritning i detalj, kanske min miss? Ny husägare så ganska grön på det hela.
Mer arkitektritning för självaste bygglovet som fått godkänt, men i ritningen går det inte riktigt att se hur saker o ting ska byggas. Mer vilka material som ska användas men inte riktigt "hur". Kan posta exempel här. Inte officiella ritningen, officiella är 3 grader. Här testade vi nyss med 6 grader och det går inte riktigt att få ihop en större lutning för den blir för låg.

Stora frågan tror ni det kommer braka samman pga att de ligger ned eller saksamma?
 
  • Konstruktionsritning av byggnad med tjärpappstak i 6 graders lutning, detaljer om material och mått inklusive takbalkar och betongfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D denis0716 skrev:
Stora frågan tror ni det kommer braka samman pga att de ligger ned eller saksamma?
Om du tar samma bitar och bara vänder dem ner så blir det fem riktning på fibrerna och det kommer att braka skulle jag tro. Du kan kolla här vad det är för skillnad om man vänder dem fel.

https://www.traguiden.se/om-tra/mat...na,fibrerna än vinkelrätt mot fiberriktningen.

Så jag skulle tro att det är mycket bättre som snickaren gjort.
 
Om det är en stolpe under varje takstol/takbjälke är det väl inga problem, men annars borde hammarbandet vara stående. Om höjden är viktig hade hammarbandet kunnat vara stående och använt balksko - men jag är ingen konstruktör...
 
Den borde vara stående, då får du en helt annan styrka.
Jag byggde själv en carport i somras och gjorde så här, se bild. Jag tog ur pelarna i toppen fäst en stånde regel med genomgående vagnsbult i varje pelare. Sen en liggande regel på toppen som jag skruvade uppifrån. Lycka till.
Träram för carport med stående och liggande reglar monterade med vagnsbult, omgiven av grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S
Hammarband har man liggandes, bärlinor har man däremot ståendes. Om takstolarna hamnar precis under en bärande regel så är det nog ok. Men annars kan det bli illa om en takstol hannar mellan två reglar utan någon infälld bärlina. Har du inte haft en konstruktör som har räknat på konstruktionen? Spontant tycker jag att virkesdimensionerna också är udda valda.

PMa mig ifall du vill att jag tar en titt på det.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Du måste ha en bärande stolpe under varje takbjälke om du har hammarbandet liggande (eller vad det ska kallas här, bärlina?) eftersom en så tunn planka liggande har i princip ingen styvhet alls i den riktningen. De takbjälkar som vilar på en sådan liggande bräda kommer hänga ner där det saknar stolpar under, så du får en berg- och dalbana.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.