VidarH VidarH skrev:
Jag har ett slags problem. Är det vettigt att köpa slagborren de har denna veckan eller känns det som att det är en pro på gång framöver?
Alternativt kan man ju skaffa lilla komboboxen nästa vecka. "Bara" 170 Nm och 12v (799;-) jämfört med denna veckans 20v och 180 Nm för 249;- som är ett snäpp billigare och inkräktar inte på mina små blå Boschar...
Vill egentligen bara ha något som kan hjälpa till med däckbyte, och jag drar åt med 120 Nm på momentnyckeln?
Nej, det är ovettigt att köpa en slagskruvdragare för att lossa på hjulskruvar. Du behöver en mutterdragare för det. Den Parkside mutterdragare med 400 Nm, eller om det är 300 Nm, jag har får kämpa med vissa handdragna hjulskruvar.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Sällar mig till de som tycker handöverfräsen är för trög i nersänkningen och lätt tvivlande till hur bra frässtålet sitter fast. Köpt något bättre än för enklare saker

VidarH VidarH skrev:
Jag har ett slags problem. Är det vettigt att köpa slagborren de har denna veckan eller känns det som att det är en pro på gång framöver?
Alternativt kan man ju skaffa lilla komboboxen nästa vecka. "Bara" 170 Nm och 12v (799;-) jämfört med denna veckans 20v och 180 Nm för 249;- som är ett snäpp billigare och inkräktar inte på mina små blå Boschar...
Vill egentligen bara ha något som kan hjälpa till med däckbyte, och jag drar åt med 120 Nm på momentnyckeln?
jag skulle prioritera efter batterisystem. 18/20 volt är mest universellt.

själv kör jag mina lidl-verktyg med 18v lxt makitabatterier. adapters finns på ali. kolla bara att du får rätt adapter. lidl har mer än en variant på 18/20

T
Det de har denna veckan är väl en vanlig skruvdragare helt utan momentinställningar eller slag? Verkar inte finnas några vred eller switchar på den förutom vänster/höger så egentligen en ganska omotiverad produkt över huvud taget.

T trycklös skrev:
Det de har denna veckan är väl en vanlig skruvdragare helt utan momentinställningar eller slag? Verkar inte finnas några vred eller switchar på den förutom vänster/höger så egentligen en ganska omotiverad produkt över huvud taget.
Är det den batteridrivna slagskruvdragaren för 249 kr du tänker på? Den har slag men ingen inställning för att ändra momentet.

Eller den batteridrivna skruvdragaren 4V för 129 kr? Den är ingen vanlig skruvdragare utan en liten med inbyggt batteri. Tämligen svag och duger mest mindre skruvar i trä. Men liten och smidig om du vill slippa skruva för hand. Dock enbart av eller på antar jag. Det har varianten med ett inbyggt vita magasin åtminstone.

T
Jag syftade på VidarH:s inlägg, och jag utgick ifrån att han menade 20-voltaren som finns denna veckan. Det var ju två 20-voltare förra veckan däremot som båda nog var bättre maskiner

Den lilla har jag faktiskt köpt för vi brukar ha en sån i garderoben inne för diverse småskruvande och sådant gör de där små riktigt bra. Den tidigare vi hade från classe rasade ihop för nått år sen så det passade bra med en ny nu. Den lilla parksidemaskinen är faktiskt rätt trevlig och usb-laddning är ett plus.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Nej, det är ovettigt att köpa en slagskruvdragare för att lossa på hjulskruvar. Du behöver en mutterdragare för det. Den Parkside mutterdragare med 400 Nm, eller om det är 300 Nm, jag har får kämpa med vissa handdragna hjulskruvar.
Jag har en 286Nm Parkside Performance knack som jag meckar bil med, inklusive lossa hjulbultar.
Väldigt nöjd, kör med en enkel bitsadapter till 1/2" från biltema.
Gjort säkert 15 hjulskiften med den och massa annat meck.

Köpte en 400Nm mutterdragare från Parkside med men sålde den vidare efter 3 minuter test då jag inte upplevde den som starkare märkligt nog, bara väldigt mycket mera klumpig.
Har man hjubultar som sitter felaktigt hårt är det bäst att lossa med en sån här typ ändå:
https://www.biltema.se/verktyg/hand...edhandtag/ledhandtag-12-heavy-duty-2000064728

MrBusch MrBusch skrev:
Jag har en 286Nm Parkside Performance knack som jag meckar bil med, inklusive lossa hjulbultar.

Köpte en 400Nm mutterdragare från Parkside med men sålde den vidare efter 3 minuter test då jag inte upplevde den som starkare märkligt nog, bara väldigt mycket mera klumpig.
Har man hjubultar som sitter felaktigt hårt är det bäst att lossa med en sån här typ ändå:
[länk]
Då skall du prova performance knacken! Det är skillnad!

MrBusch MrBusch skrev:

[länk]
Samma här.
Den är galet bra för det mesta. Men allt behöver kontrolldras ändå.

Jag undrade mest om den billiga maskinen för 250;- var en okej maskin. Jag använder momentnyckeln inställd på 130 Nm när jag drar åt och spärrskaft när jag lossar i nuläget, så egentligen är det tillräckligt med min gamla skruvdragare för att fästa bultarna. Så jag har redan valt bort den.
Den lilla 4 voltaren köpte jag en av däremot. Jag har en gammal Bosch IXO som är en ersättare till en ännu äldre IXO så jag tänkte att jag kunde testa att köpa en väldigt billig maskin ifall jag skulle behöva lämna den hos barnet exempelvis. Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är positivt att det inte finns ett laddställ till den då det är ett bra ställe att ha basutbud av bits liggandes framme.

Och gällande 12 volt så har jag redan Bosch Blå.
Tänkte mer att det kan vara en ide att ha lite "fulare" maskiner liggandes i garaget. Särskilt som det är billigare med två maskiner och två batterier från Lidl än en naken från Team Blå...
Men jag väntar in en av Lidls framtida borstlösa mutterknackar istället och om jag känner suget då så kanske jag slår till?

Låg en ensam slagskeuvdragare kvar i backen på Lidl som jag förbarmade mig över. Ska jag behålla den eller lämna tillbaks, vad är omdömena kring den?

O olofh skrev:
Låg en ensam slagskeuvdragare kvar i backen på Lidl som jag förbarmade mig över. Ska jag behålla den eller lämna tillbaks, vad är omdömena kring den?
Har du behov av en slagskruvdragare så behåll den, 249 kronor är helt klart prisvärt för en sådan.

Nackdelen är att den helt saknar inställning av moment. Men det går ju att använda synen och avbryta när skruvskallen nått tillräckligt lång ned.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Har du behov av en slagskruvdragare så behåll den, 249 kronor är helt klart prisvärt för en sådan.

Nackdelen är att den helt saknar inställning av moment. Men det går ju att använda synen och avbryta när skruvskallen nått tillräckligt lång ned.
Priset var ju avgörande, slita runt i bygget och inte behöva tänka så mkt kan vara rätt nice

O olofh skrev:
Priset var ju avgörande, slita runt i bygget och inte behöva tänka så mkt kan vara rätt nice
Såg en på vägen hem så knep den jag med. Har en Milwaukee som jag älskar när jag behöver den, men ingen lust att betala Milwaukee-priser för batterier och annan utrustning tyvärr. Var på väg att köpa en M tigersåg dock men på ren fuck-it köpte jag en Parkside för 300 tror jag det var. Den vägrar dö trots rivna väggar, grova oxelhäck och pilträd. Helt klart valuta för pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.