Purre
Kärnborrmaskin är det

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Denna påstår Lidl är en pizzaspade. Men det kan väl inte stämma. Så vad är den till för?

[bild]
Den används för att få pizzorna runda

• Haha
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Denna påstår Lidl är en pizzaspade. Men det kan väl inte stämma. Så vad är den till för?

[bild]
Segt att du upptäckte det först hemma. Styrkekramar!

• Haha
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
D durrhandtag skrev:
Några erfarenheter av Lidls handöverfräs? [länk]
Verkar som en något uppdaterad modell.
Plastbälgarna över fjäderbenen är nya och kantstöd i metall istället för plast bl.a.

Har inte använt min mycket eller till något högre precisionsarbete men tycker den är för trög att trycka ner så man förlorar mycket precision bara på att behöva trycka ner den i arbetsstycket..

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Verkar som en något uppdaterad modell.
Plastbälgarna över fjäderbenen är nya och kantstöd i metall istället för plast bl.a.

Har inte använt min mycket eller till något högre precisionsarbete men tycker den är för trög att trycka ner så man förlorar mycket precision bara på att behöva trycka ner den i arbetsstycket..
Är det ingen spärr så du låser den i det djupet du vill köra på?

Purre
N nissenhj skrev:
Är det ingen spärr så du låser den i det djupet du vill köra på?
Jo till vänster på första bilden

Purre Purre skrev:
Jo till vänster på första bilden
Då spelar det mindre roll att den är trög att trycka ner!

T
jo det påverkar faktiskt, den är (eller i alla fall den jag köpte häromåret) väl tung att trycka ner så det blir lätt att man inte trycker rakt utan flyttar den under tiden man trycker. DVS när man vill starta i luften och sedan sänka, annars spelar det mindre roll så klart.
Min hade skuren gänga på hylsan men det var inte ett svårlöst problem, det fanns fler hylsor i reservdelslådan hemma..

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Cheesen
T trycklös skrev:
jo det påverkar faktiskt, den är (eller i alla fall den jag köpte häromåret) väl tung att trycka ner så det blir lätt att man inte trycker rakt utan flyttar den under tiden man trycker. DVS när man vill starta i luften och sedan sänka, annars spelar det mindre roll så klart.
Min hade skuren gänga på hylsan men det var inte ett svårlöst problem, det fanns fler hylsor i reservdelslådan hemma..
Det brukar gå att justera hur trögt det går att trycka ned på kvalitetsmaskiner.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
C
T trycklös skrev:
jo det påverkar faktiskt
Exakt samma två problem med min. Sänkningen är både onödigt tung och ryckig, och första gången jag använde den ramlade fräsen ur efter att jag spänt åt hylsan pga gängpaj i hylsan. Lagom förtroendeingivande 🙂
Drar mig faktiskt lite för att använda den - känns inte som det säkraste verktyget i arsenalen.

Tror ni den är vettig för ett ghettofräsbord? Har en Bosch pof1400 redan men känns synd att använda den till det.

C
slothy slothy skrev:
Tror ni den är vettig för ett ghettofräsbord?
Plockade isär foten på min gamla modell för att undersöka möjligheterna, men slutsatsen var att den inte har någon direkt fördel som gör den särskilt lämplig för ändamålet. Med tanke på vad folk kokar ihop med buntband, snören, plywoodfixturer osv. och gott om fritid, är det däremot så klart inte omöjligt.

Vet dock inget om huruvida den nya modellen är bättre på det området.

Lidl har ett billigt bordsskruvstycke denna veckan för 100:-. Fungerar men man får vad man betalar för. Motsvarande från Classe, Biltema eller Amazon ligger på 200-300:-. Jag har förutom Parkside Classes och Biltemas med mycket mindre glapp i rörliga delar. Det hade inte varit svårt för Parkside att fixa detta som inte kostat ett öre i högre produktionskostnad. Vill Du ha ett ännu bättre skruvstäd för skrivbordet välj Stanley med gul färg och kulled från Amazon.se för 330:-

https://www.lidl.se/p/parkside-universellt-bordsskruvstycke/p11094197

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett slags problem. Är det vettigt att köpa slagborren de har denna veckan eller känns det som att det är en pro på gång framöver?
Alternativt kan man ju skaffa lilla komboboxen nästa vecka. "Bara" 170 Nm och 12v (799;-) jämfört med denna veckans 20v och 180 Nm för 249;- som är ett snäpp billigare och inkräktar inte på mina små blå Boschar...
Vill egentligen bara ha något som kan hjälpa till med däckbyte, och jag drar åt med 120 Nm på momentnyckeln?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.