2 126 331 läst ·
6 767 svar
2126k läst
6,8k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Hur är Parkside batteriverktygen?
Jag var och handlade igår och hittade en skruvdragare för bandad skruv och jag kommer ganska snart börja med att sätta skivor och då kunde det vara bra med en sådan.
Har Parkside helt egna batterier eller delar de modell med någon annan tillverkare av budget maskiner?
Jag var och handlade igår och hittade en skruvdragare för bandad skruv och jag kommer ganska snart börja med att sätta skivor och då kunde det vara bra med en sådan.
Har Parkside helt egna batterier eller delar de modell med någon annan tillverkare av budget maskiner?
Just gipsskruvautomaten, vilket jag tror det är du menar, fann jag fullständigt värdelös.I Incinerator skrev:Hur är Parkside batteriverktygen?
Nästan var fjärde skruv lossnade från bandet eller fastnade i automaten. Så jag lämnade tillbaka den.
Du först säkert bra ut som automaten, men då försvinner fördelen med att köpa just det kitet.
Vad jag vet så passar parkside batteriet enbart till parkside. Finns adapter att köpa så går de att använda på andra system.
de är ju billiga, och förmodligen även billiga inuti. när det är sagt är jag ändå lite imponerad av de tre parkside 20v verktyg jag äger. en nibbler, en rakslip och en gödselspridare.I Incinerator skrev:Hur är Parkside batteriverktygen?
kör dem på makitabatterier via adapters från aliexpress. 18v och 20 är sammalika, bara märkningen som skiljer
Generellt ang. Elverktygen är dom prisvärda.I Incinerator skrev:Hur är Parkside batteriverktygen?
Nått som borde pinnas är:
Parkside Performance (svarta) har borstlös motor och 5års garanti
Parkside (gröna) borst motorer och 3års garanti.
Med det sagt behöver inte ett performance verktyg prestera bättre, men håller troligen bättre i långa loppet.
Två youtube kanaler av många som testar parkside verktyg:
https://youtube.com/@brokelifeeu?si=WnP1Eb6zVJqv6Q1s
https://youtube.com/@ercaneverything?si=Nsh7HKYIkMmcqYv8
Alla manualer finns på Lidls kundtjänst sida.
Det finns ett härligt gäng DIY parkside fans på Youtube så jag kan nog lugnt säga att dom flesta verktyg finns testade där.
Det sista bokstaven och siffran i artikel namnet är revisionen av verktygen kan vara bra att veta när man jämför två likadana produkter på hyllan.
Jag tror Einhell Germany är den "riktiga" tillverkaren.
Tillbehör, batterier och reservdelar kan köpas här
https://grizzlytools.shop/
https://www.kompernass.com/
Som ett exempel så hela julas Meec 12 och 20v serie som många tycker är billigt och bra är vad jag sett inte borst slösa(?) och har ett pris motsvarande dubbla parkside motsvarighet. Garanti tiden på biltema är 3år Jula 5år, fördel där du får ett ny vara men dom är mer kunniga och petiga. På Lidls får du pengar i 9 fall av 10 men dom gör oftast en funktions test så mindre petiga är min uppfattning.
Fördel parkside är att dom är ett större internationellt företag med ett tyskt kvalitets märke i ryggen. Nackdelen i Sverige är utbudet ingen webshop för verktyg. Dålig till otillräckligt antal när den väl kommer till butik. Man måste hålla span genom appen och nästan vara där innan dom öppnar för att vara säker på att få köpa sin vara.
Mvh Tobias
Falke Batteri är samma som parkside. Har för mig att einhell passar men är polvända.I Incinerator skrev:Hur är Parkside batteriverktygen?
och ergonomi och inslag av plastkugghjul. billiga verktyg är lite hit or miss, ibland kan det vara riktigt bra.pacman42 skrev:
snabbladdning som ändå är skonsam liksom battericellernas förmåga motstå många laddcykler har skiljt sig åt mycket, men min känsla är att generella kvaliteteten på battericeller kommit att föbättras.
för vinkelslipar, tigersågar och liknande kan det skilja när det gäller nervskadande surrande vibrationer.
Den fungerar väldigt bra måste jag säga. Så länge jag följer instruktionerna blir det bra. Det tog några genomläsningar och försök innan det blev riktigt bra. Har inte testat med betongborrar, bara stålborrar.I Incinerator skrev:
Stort tack!T Tobbedo skrev:
Det var intressant att få se även om den nedre hade lite underliga åsikter, den hade vibrationsdämpande gummi på undersidan och enligt testaren så berodde vibrationerna på att den varvade 14 000rpm...
Jag har fått lära mej att vibrationer kommer från obalans.
Som nyköpta känns de OK, de skulle inte gärna vara mer slappa, möjligen aningens mer tröga, men OK som de är tycker jag.L Lovan83 skrev:
Däremot vet jag inte hur de blir med tiden.
Jag kommer nog vara sig använda dessa speciellt frekvent och inte heller dra/lossa hårt, så jag är en dålig testperson om det är för att snabbt få dem att bekänna färg.
Hornbach har ett hyfsat sortiment av rampamuffar i lösvikt. Men bor man långt ifrån en hornbachbutik kan det klart vara lite jobbigt.Höghus skrev: