Düsseldorff
P Peter787 skrev:
Då ska jag förklara för dig, stelbenheten beror på att LF inte vill 'ödsla' tid på att bedöma om individuella skador beror på avvikelsen som är dokumenterad, det kan t.ex. vara att WC-avloppets rör i golvet sitter 1 cm för nära väggen.
Inkompetensen är att de inte vill inse att ett 'kvalitetsdokument'/'våtrumsintyg' bara är en papperslapp som kan vara utfärdad av vilket skräpbolag som helst, som antagligen är konkursat när den försäkrade har skadan och kontaktar LF.
LFs inställning bottnar med allra största sannolikhet i en riskavvägning och bedömning av rimlig premienivå för kollektivet. Kravet på intyg gäller bara ett moment i försäkringen, inte generellt.

Düsseldorff
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller... Om man tänker utifrån affär och säljer försäkringar till en inkompetent motpart (konsument), vill man inte nästan motsatsen? Att försäkringsvillkoren ska vara så opedagogiska och snåriga att kunden omöjligen kan jämföra dem med konkurrenternas och inte kan hävda sin rätt vid ett skadeärende?

Tänk dig själv skräcken för din arbetsgivare, att det standardiseras statliga försäkringsvillkor och skadeärenden hanteras via en statlig nämnd. Ett tankeexperiment. Det finns liksom ingen kvar att sälja då, det enda som skiljer är priset på samma försäkring.
Nej, det vill man inte. Man vill ha nöjda kunder. Det är åtminstone min målsättning.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, det vill man inte. Man vill ha nöjda kunder. Det är åtminstone min målsättning.
Haha, man vill tjäna pengar primärt, försök inte inbilla oss kunder något annat.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nöjd är ju en vag känsla och den baseras nog inte i konsuments fall på att denne kan föreställa sig alla möjliga skador och sen när en av dem inträffar att denne känner till exakt vad som ska ersättas och inte. Nöjdhet handlar nog mer om att det finns en sympatisk person i telefonen som verkar bry sig när skadan har inträffat och att så mycket pengar (=entreprenadarbete) som möjligt då betalas ut.

Att med B2B i större sammanhang där man sitter och förhandlar om definierade risker mellan försäkringsbolag och försäkringstagare.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Haha, man vill tjäna pengar primärt, försök inte inbilla oss kunder något annat.
Ha ha själv, Länsförsäkringar som diskuteras i tråden är ägt av just sina kunder i det aktuella länet.

• Gilla
  • Haha
sin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ha ha själv, Länsförsäkringar som diskuteras i tråden är ägt av just sina kunder i det aktuella länet.
Och just svaga ägare som dessa betyder att tjänstemannaorganisationen växer sig stark och skyddar sina egna intressen och sätter den framför ägarnas. Lex Coop.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
P
Scott Adams (Dilbert) myntade ett väldigt bra ord : Confusopoly

Gör dina villkor, priser, prova-på-rabatter och bonusar så pass förvirrande att det är omöjligt att jämföra dom. Förutom försäkringsbolagen kan detta appliceras på bl.a. telekom/bredband, banksektorn och energisektorn.

• Gilla
PeterFalun och 5 till
  • Laddar…
P
Micleg Micleg skrev:
Man kan ju tycka att ett badrum som är utfört enligt konstens alla regler, även om man gjort det själv, inte ska börja läcka och kräva ett försäkringsärende. Det ska hålla helt enkelt och då är det här villkoret inget problem.

I själva verket skulle det kunna vara bra för att det sållar bort slarvpellar och klåpare som genar och sen skjutsar över kostnaden på försäkringskollektivet. Dom har mindre att hämta här.

Men kan man inte få ett intyg om man gör jobbet själv och läser på och är noggrann? Någon återkommande besiktningsman.
Inte ens en anställd yrkesman inom facket med alla certifikat, kurser får utfärda våtrumsintyg på fritiden, det måste vara ett företag.
Branschen försöker minska konkurrensen från sina egna anställda, likt elbranschen, så enkelt är det.
Sen kanske @Düsseldorff ska veta att reglerna för vad som är godkänt, enligt branschen, har ändrats över tid, så ett 10 år gammalt våtrumsintyg är inte korrekt enligt dagens regler.

• Gilla
sin och 2 till
  • Laddar…
Normalt är det ju ägarna som främst vill tjäna pengar på ett företag. De som jobbar där kan ju drivas av helt andra motiveringar. Själv är jag i spelbranschen och min primära motivering är ju inte att göra aktieägarna glada utan att göra ett fantastiskt spel som jag är stolt över. Det går ju i alla fall långsiktigt hand i hand men det är ju det samma med nöjda kunder i alla branscher. Men i bland gör ju företagsledningen felaktiga, kortsiktiga eller taktiska beslut som inte är förenade med den enskilde arbetstagarens värdering. Strategiska nedskärningar inför rapport, avyttring av verksamhet för att nå personliga bonusmål osv.

kisumisu
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ägs det även av det anställda?

Ja men här har vi ju anledningen varför handläggaren var så dryg och otrevlig.
Hon ville ju inte att jag skulle röra hennes pengar när jag behövde ersättning!

Tack nu fick jag en förklaring hur LF fungerar!

Men var är utdelningen av all vinsten? Har ju varit tidigare ägare liksom 🧐
Nu måste ju bolaget gå på vinst i alla fall + - 0 när man inte vill betala ersättning vid skador.

Men jag verkar inte vara ensam
Screenshot_2026-04-16-08-51-36-55_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://se.trustpilot.com/review/www.lansforsakringar.se

Redigerat:
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
LFs inställning bottnar med allra största sannolikhet i en riskavvägning och bedömning av rimlig premienivå för kollektivet. Kravet på intyg gäller bara ett moment i försäkringen, inte generellt.
Så det finns hem- och villa-försäkringar där man kan exkludera våtrummen och få lägre premie ?
Eller det är inte det du menar med moment ?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Düsseldorff
P Peter787 skrev:
Så det finns hem- och villa-försäkringar där man kan exkludera våtrummen och få lägre premie ?
Eller det är inte det du menar med moment ?
Nej, det tror jag inte finns. Åtminstone inte i Sverige.

Men här diskuteras ju allriskmomentet i LFs hemförsäkring, om jag inte helt missförstått trådstarten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Düsseldorff
P Peter787 skrev:
Visst. Och hur gör man det? Genom att göra kunderna missnöjda?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Självklart. Och det gör man bäst med nöjda kunder som man långsiktigt kan tjäna pengar på! En kund som känner sig lurad och raskt lämnar företaget hinner man inte mjölka så mycket ur...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Då ska jag förklara för dig,
Jag poppar popcorn! 😂

• Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.