27 906 läst ·
60 svar
28k läst
60 svar
Leverantören erbjöd en lasyrburk som kompensation
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Ni som hävdar att man får "skylla sig själv" om man monterar upp felaktigt material, bygger ni detta på någon form av lagstiftning? För det jag hittat säger inget om det, snarare tvärt om, du har rätt till att få ersättning för dina utlägg. Se även denna: https://www.byggahus.se/golvaterforsaljare-far-baklaxa-av-arn
Kikade genom monteringsinstruktionerna på hemsidan, står inget om inspektion innan montering.
Tycker tillverkaren ska ta sin läropeng och inte skicka ut dåligt inspekterade varor till kund...
Kikade genom monteringsinstruktionerna på hemsidan, står inget om inspektion innan montering.
Tycker tillverkaren ska ta sin läropeng och inte skicka ut dåligt inspekterade varor till kund...
Tack för all input. Jag får förtydliga ett par saker;
1. brädorna är helt plana till ytan - Inte konvexa/konkava och har inte slagit sig. De var nedtorkade till 8% vid leverans och håller formen fint. De har minimalt liten fas och sitter tätt ihop (slätspont):
2. De levereras färdigt betsade, ingen färg har runnit.
3. Skillnaden mellan vänster och högerkant syns oavsett ljusriktning. Om man ska ljupdyka så skulle jag ana att brädorna inte haft spraystrålen i mitten utan mer åt höger vid tillverkningen. Men det är inte fallet enligt leverantören. Utan det är trät som är livligt och fint enligt dem.
4. Jag vet inte om inspirationsbilderna är manipulerade eller 3D-renderingar. Det finns många fler om man klickar sig vidare eller kollar pinterest/instagram.
5. Om virket faktiskt kommer från norrland var en spännande frågeställning. Om så inte är fallet så känns varumärket ganska vilseledande.
6. Jag konstaterar att det var ett misstag att inte personligen kontrollera leveransen innan den monterades.
Vi kan såklart leva med detta, väggen är inte gräslig - bara inte lika snygg som förväntat, väldigt randig och ojämnt betsad jämfört med visningsex. Leverantören nekar alltså till att det är något fel. Med tanke på m2-priset som är jämförbart med hyffsat parkettgolv bör man kunna ha ganska höga förväntningar tycker jag.
1. brädorna är helt plana till ytan - Inte konvexa/konkava och har inte slagit sig. De var nedtorkade till 8% vid leverans och håller formen fint. De har minimalt liten fas och sitter tätt ihop (slätspont):
2. De levereras färdigt betsade, ingen färg har runnit.
3. Skillnaden mellan vänster och högerkant syns oavsett ljusriktning. Om man ska ljupdyka så skulle jag ana att brädorna inte haft spraystrålen i mitten utan mer åt höger vid tillverkningen. Men det är inte fallet enligt leverantören. Utan det är trät som är livligt och fint enligt dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Jag vet inte om inspirationsbilderna är manipulerade eller 3D-renderingar. Det finns många fler om man klickar sig vidare eller kollar pinterest/instagram.
5. Om virket faktiskt kommer från norrland var en spännande frågeställning. Om så inte är fallet så känns varumärket ganska vilseledande.
6. Jag konstaterar att det var ett misstag att inte personligen kontrollera leveransen innan den monterades.
Vi kan såklart leva med detta, väggen är inte gräslig - bara inte lika snygg som förväntat, väldigt randig och ojämnt betsad jämfört med visningsex. Leverantören nekar alltså till att det är något fel. Med tanke på m2-priset som är jämförbart med hyffsat parkettgolv bör man kunna ha ganska höga förväntningar tycker jag.
Tyvärr så har detta företaget gömt instruktionerna om reklamations långt ifrån monteringsanvisningarna där man annars burkar hittat dom.
https://support.norrlandstra.com/hc...7814-Hur-gör-jag-om-jag-fått-en-defekt-panel-
https://support.norrlandstra.com/hc...7814-Hur-gör-jag-om-jag-fått-en-defekt-panel-
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Personligen tycker jag det påminner om ett dåligt laminatgolv i färgsättningen, vill jag ha en jämntonad vägg som deras bilder visar på hade jag aldrig accepterat ett randigt resultat.
Spontant har de uppenbarligen misslyckats i sin kvalitetskontroll, varför ska du som köpare behöva stå för det?
Återigen, kika på länken jag nyss länkade till, tycker det är väldigt likt detta fall.
Spontant har de uppenbarligen misslyckats i sin kvalitetskontroll, varför ska du som köpare behöva stå för det?
Återigen, kika på länken jag nyss länkade till, tycker det är väldigt likt detta fall.
Grått är ju dessutom enligt mina lekmannamässiga åsikter en grymt lynnig färg. Vårt hus är grått och beroende på årstid, tid på dygnet etc. ter sig huset allt från varmgrå med nyanser av brunt till blåkall grå. Ljuset är allt. Angående inspirationsbilden var jag "tvungen" att leka lite. Inte så svårt att hitta lite mönster. Jag har dessutom mörkat ner den lite och lagt till skugga från vasen som jag kanske tyckte saknades... tror jag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Kan det vara så enkelt att snickarna/målarna kör panelen i en målningsautomat och sedan ställt på tork på högkant? Då skulle ju lasyren ha kunnat rinna långsamt ”neråt” och ge ”bandeffekten” som uppstått. Lasyr är ju halvgenomskinlig vilket innebär att tjockare färg eller fler lager ger mörkare ton.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det är färdigbehandlad panel 
Jag tycker resultatet ser illa ut. Sedan är frågan så klart om det är tillräckligt avvikande gentemot utlovat. Det är så klart synd att ni beställt utan att se på varuprover, men jag skulle säga att om det är vad bilden visar som leverantören siktar på, så har du rätten på din sida. Men vägen till ”rätt” kan ju bli knölig ...
På tillverkarens hemsida kan man beställa prov för 35 kr. Gjorde ni detta? I så fall borde ni ha en bit som ni kan jämföra med den panel ni fick levererat. Om dessa två skiljer sig lika mycket har ni ett case. Om provbiten däremot ser likadan ut som de ni fått, tja då är det nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet.
Detta är ju den största nackdelen med internethandel/postorder...man kan inte klämma, känna, kika på grejerna som man kan i en fysisk butik.
Vi letade efter mässingshandtag till våra köksluckor. Vi hittade en modell som vi gillade på nätet, men med tanke på att det finns många grejer med mässingsutseende som är riktigt fula kontaktade vi bolaget som skickade ett handtag som prov, fraktfritt! Handtagen var helt OK, så vi beställde ett helt gäng. När det gäller grejer som måste hålla hög kvalité och/eller där utseendet är viktigt så gör man klokt i att be om prov när det är möjligt.
Detta är ju den största nackdelen med internethandel/postorder...man kan inte klämma, känna, kika på grejerna som man kan i en fysisk butik.
Vi letade efter mässingshandtag till våra köksluckor. Vi hittade en modell som vi gillade på nätet, men med tanke på att det finns många grejer med mässingsutseende som är riktigt fula kontaktade vi bolaget som skickade ett handtag som prov, fraktfritt! Handtagen var helt OK, så vi beställde ett helt gäng. När det gäller grejer som måste hålla hög kvalité och/eller där utseendet är viktigt så gör man klokt i att be om prov när det är möjligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Så sålänge man säljer provbitar så kan marknadsföringsmaterialet se ut hur som helst?
Tror inte KKL håller med dig.
Tror inte KKL håller med dig.
Hade hållit med dig om det hade handlat om själva färgen på lasyren eller så, eftersom det kan skilja så mycket beroende på belysning, omgivning, olika skärmar m.m, men nu är det ju en skillnad mot marknadsföringsbilderna som är som natt och dag och som hade synts även på en proffstagen bild om det hade varit meningen att panelen skulle se ut sådär, jag tycker inte man ska behöva beställa ett varuprov för att man inte ens kan lita på att det är samma vara på bilderna. I ditt exempel med mässingshandtagen så handlade det ju mer om att ni var noga med finishen, det tycker iaf inte jag att det verkar handla om här.P Paxman skrev:På tillverkarens hemsida kan man beställa prov för 35 kr. Gjorde ni detta? I så fall borde ni ha en bit som ni kan jämföra med den panel ni fick levererat. Om dessa två skiljer sig lika mycket har ni ett case. Om provbiten däremot ser likadan ut som de ni fått, tja då är det nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet.
Nej, det menar jag inte...men det blir väldigt mycket svårare att driva ett ärende mot företaget. Speciellt när de friskriver sig med att trä är ett "levande material" och dessutom erbjuder att skicka provbit för en liten slant.
Jag försvarar inte Norrlands träs marknadsföring, jag försöker bara förmedla att man bör vara sunt kritisk när man köper saker osedda och därför inte lita blint på bilder på nätet.
Jag försvarar inte Norrlands träs marknadsföring, jag försöker bara förmedla att man bör vara sunt kritisk när man köper saker osedda och därför inte lita blint på bilder på nätet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Ja, det är svårare att driva ärendet för att företaget tror att de har rätt samt att folk i allmänhet tror att det är deras egna fel.
Det är företaget som brustit i att informera kunden om korrekt utseende på materialet, alternativt misslyckats med sin kvalitetskontroll. Dvs kunden ska inte behöva bita i det sura äpplet.
Detta är ju inte en fråga om att trä är ett levande material, det är nått som blivit fel i deras process (annars skulle inte alla brädor ha samma gradient).
Läste du länken om ARNs bedömning av ett väldigt snarlikt fall?
Det är företaget som brustit i att informera kunden om korrekt utseende på materialet, alternativt misslyckats med sin kvalitetskontroll. Dvs kunden ska inte behöva bita i det sura äpplet.
Detta är ju inte en fråga om att trä är ett levande material, det är nått som blivit fel i deras process (annars skulle inte alla brädor ha samma gradient).
Läste du länken om ARNs bedömning av ett väldigt snarlikt fall?
Jag tycker dem matchat ådringen och t.o.m kvistarna riktigt snyggt i alla skarvar på båda exempelbilderna. Något jag iallafall aldrig lyckats med så här bra under alla mina år. Dem har lagt ett ”linjenät” på en bild för att få det att se ut som panel.