3 026 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Leveransvillkor ABM07 mot privatperson
Hejsan
Jag ska köpa lite byggmaterial, och fick ett avtal tillskickat mig som hänvisar till ABM07, när jag kollar upp detta konstaterar jag att det är ett avtal framtaget för handel mellan näringsidkare, inte mot privatpersoner.
I mitt fall gäller så klart konsumentköplagen eftersom den inte kan avtalas bort. Men i övrigt kan man ju tänka sig att detta ABM07 skulle gälla.
Dock framgår med all tydlighet i inledningen av ABM07 att den gäller
"Allmänna bestämmelser för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet"
Genast uppstår frågan om man som privatperson, i händelse av tvist eller liknande, med rätta skulle kunna hävda att hela ABM07 faller och är ogiltig eftersom den uttryckligen avser köp i yrkesmässig byggverksamhet, då det i detta fallet handlar om ett privat konsumentköp.
What say you, the jury?
Jag ska köpa lite byggmaterial, och fick ett avtal tillskickat mig som hänvisar till ABM07, när jag kollar upp detta konstaterar jag att det är ett avtal framtaget för handel mellan näringsidkare, inte mot privatpersoner.
I mitt fall gäller så klart konsumentköplagen eftersom den inte kan avtalas bort. Men i övrigt kan man ju tänka sig att detta ABM07 skulle gälla.
Dock framgår med all tydlighet i inledningen av ABM07 att den gäller
"Allmänna bestämmelser för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet"
Genast uppstår frågan om man som privatperson, i händelse av tvist eller liknande, med rätta skulle kunna hävda att hela ABM07 faller och är ogiltig eftersom den uttryckligen avser köp i yrkesmässig byggverksamhet, då det i detta fallet handlar om ett privat konsumentköp.
What say you, the jury?
Även om du menar rätt så är formuleringen inte helt korrekt. KKL 3§ st 1 säger "Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen." Detta kan ses som att KKL ger en miniminivå, som ej kan avtalas bort, för köparens rättigheter.LäsLus skrev:
Dock kan man avtala om villkor som är bättre än den miniminivå KKL stipulerar och då är det dessa villkor som gäller i första hand.
Jo, att KKL inte kan avtalas bort nämnde jag ju redan i första inlägget, frågan rörde snarare om man kan hävda att ABM07 inte alls gäller vid privatköp eftersom det står i klartext i inledningen att den gäller "för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet"?
Klicka här för att svara