Byggahus.se
Jag skall ta in offerter på lertegel, då vi passar på att byta ut betongpannorna från -85 på vårt 30talshus i samband med att vi byter den sista fasadsidan :)
Ni som lagt lertegel på huset i modern tid - kan ni säga något om de fabrikat som finns på marknaden? Att leta gammalt tegel är inte aktuellt för oss, utan det får bli den nytillverkade varianten.
De fabrikaten jag har tittat på är Benders och Vittinge. Är det någon mer tillverkare som jag bör titta på?

Jättetacksam för input på detta ämne, ni duktiga byggnadsvårdare! :)
 
Hej,

En vanlig "myt" i Sverige är att det nästan bara finns Vittinge lertegel.

Jag har lagt enkupigt lertegel från danska Randers och är väldigt nöjd med det.

http://www.randerstegl.dk/sv/

Svensk återförsäljare finns.
 
Vi bytte också ut betongpannorna och la om taket med Vittinge tvåkupigt. Mycket nöjda med utseendet, inga trasiga pannor efter en vinter. Så ingenting att klaga på där.

Vittinge är väl de enda som tillverkas i Sverige om man tycker det är ett argument.
Priset för pannorna är väl inte så dyrt, ffa inte jämfört med arbetskostnaden ifall någon annan ska göra jobbet.

Är du ute efter något speciellt utseende eller bara "helt vanliga tegelpannor"?
 
Nu har jag fått offert från Benders och Vittinge - och det lutar åt det sistnämnda. Prismässigt är de likvärdiga, Benders är något dyrare.
Huset är från 1938 och är ett typiskt egnahems-hus utan funkisdrag. Visst borde det varit tvåkupigt tegel på ursprungstaket?
 
Här är en bild på huset., tyvärr lite mörk. Tvåkupiga pannor hade väl sett bäst ut?
 
  • 385536_10150975223780601_783545600_21990977_1115955782_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint där EmmaJ. Jag håller med dig i takfrågan, tvåkupig tegel anser jag också.
 
Tvåkupigt, helt klart.
 
J
spararen spararen skrev:
Hej,

En vanlig "myt" i Sverige är att det nästan bara finns Vittinge lertegel.

Jag har lagt enkupigt lertegel från danska Randers och är väldigt nöjd med det.

[länk]

Svensk återförsäljare finns.
Hej,
Är det liv i er fortfarande? Om ja så vore det intressant att veta hur ditt Randestegel fungerar nu efter ett par år? Står i läget att välja mellan Vittinge enkupigt och dito Randers.
 
Hej
Tänk till både en och två gånger före ni funderar på Vittinge tegel
Såhär ser mitt Vittinge enkupiga E13 ut efter 10 år :(
Utsnitt av tak med skadade Vittinge enkupiga E13 tegelpannor och samlade tegelsplitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Vittinge enkupigt E13-tegel på tak med sprickor och mossa som visar åldring och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är fler förutom mig själv som haft problem...
https://www.byggahus.se/forum/threads/vittinge-taktegel.364852/

Vittinge enkupigt E13 = undvik !!

/Fredrik
 
Vad säger Vittinge om att det blir sådär?

mina tvåkupiga är 30 år gamla och ser ut som nya bortsett från lite mossa förstås.
 
Äldre Vittingetegel ser ofta väldigt bra, och deras enkupiga passade utseendemässigt till vårat hus, därför vi vill ha Vittinge från början.
Svärföräldrarnas Vittinge är nästan helt opåverkat och det har suttit uppe 25-30 år (kanske längre också).

Dock verkar det som att många tak lagda de senaste 10-15åren (inklusive vårat) har problem med detta.

Jag pratade med även med vår byggvaruhandel och lite informellt fick jag veta att jag inte var ensam om detta problem :\

Vittinge var hit och inspekterade, dock ville de inte ta något ansvar då de hävdade bl.a. otillräcklig ventilation under pannorna. Tyvärr fick jag uppfattningen att de gjorde allt för att om möjligt hitta någon orsak att avslå garantianspråket.
(det var min känsla i alla fall)

Jag hoppas de fått ordning på sina pannor numera men jag skulle inte våga testa dom igen....

Vittinge enkupigt E13 = undvik !!

/Fredrik
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Vill du ha ofalsade pannor tycker jag du ska kolla på randerstegel rt801 lite mörkare röd i tonen men det jag sett betydligt bättre kvalite än vittinge. Kollar man på falsade pannor har randers och benders fina

ps. Oj såg att det var en väldigt gammal tråd
 
  • Gilla
ffrreeddrriikk123
  • Laddar…
J
Jag är också inne på att det går att hitta pannor med högre kvalitet. Men visst måste det vara så att det på alla dessa tusentals tak där det lagts Vittinge enkupigt så bör det ju bli några misslyckanden? Frågan är ju om det är fler än de andra takpannetilverkarna har, är det någon som har riktiga belägg här?
 
D danne_88 skrev:
Vill du ha ofalsade pannor tycker jag du ska kolla på randerstegel rt801 lite mörkare röd i tonen men det jag sett betydligt bättre kvalite än vittinge. Kollar man på falsade pannor har randers och benders fina

ps. Oj såg att det var en väldigt gammal tråd
Tack för tipset, ska kolla dessa. Verkar ju tyvärr bli rätt så snart
Mvh
Fredrik
 
J Jönas skrev:
Jag är också inne på att det går att hitta pannor med högre kvalitet. Men visst måste det vara så att det på alla dessa tusentals tak där det lagts Vittinge enkupigt så bör det ju bli några misslyckanden? Frågan är ju om det är fler än de andra takpannetilverkarna har, är det någon som har riktiga belägg här?
Tyvärr har jag inte hittat sådan information, men skulle man hitta det så vore det toppen så man visste vilka man ska undvika.
Tillverkarna vill väl knappast redovisa hur många reklamationer/garantiärenden de haft : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.