Byggahus.se

Lena lurades av kringresande hantverkare

1. L
    Medlem · Halland · 5 243 inlägg

lordi

Medlem
    Håller inte med riktigt. Grundidén med EU är fri handel och att man ska kunna röra sig fritt över gränserna. Sverige kan utan problem straffa och/eller slänga ut de som begår brottslig handling, men gör det inte i tillräcklig utsträckning. Varför skulle EU blanda sig i svensk kriminalpolitik?

Redigerat 12 jun 2016 02:36
  2. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 005 inlägg

Finndjävel

Medlem
    EUs fel att folk blir lurade av bedragare? Nej, ta nappflaskan ur munnen och släng snuttefilten på tippen tillsammans med den övriga socialdemokratin. Förväntar ni er att nån alltid ska finnas till hands när det känns lite besvärligt? Börja ta lite eget ansvar istället.
    Det finns såna som skulle stoppa in huvudet i en köttkvarn om politikerna övertygade dom att det här är bra för er.

Schengenavtalet är förövrigt ett separat avtal och har ingenting med EU att göra annat än att det ingåtts mellan EUs medlemsländer + EFTA länderna.

3. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 052 inlägg

Excel

Husägare
    De som köper tjänster av dessa oseriösa asfaltsläggarna är delvis medskyldiga att de befinner sig i Sverige. Skulle alla tacka nej fanns det ingen marknad för dem.

Dessvärre finns väldigt många som köper "billiga" tjänster av dessa, de medverkar indirekt till organiserad brottsligget, miljöförstöring, skatteflykt, utpressning och trafficing.

4. B
    Allvetare · Stockholm · 7 635 inlägg

b8q

Allvetare
    Och med samma resonemang så är det de som ger pengar till tiggarna utanför Ica som är delvis medskyldiga till att de sitter där. Skulle ingen ge pengar till tiggarna, skulle de välja ett annat land. Eller hur?

5. Mikael_L
    Medlem · 40 475 inlägg
    Nej, de skulle naturligtvis sluta att vara fattiga. Vad annars ... :|

6. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 052 inlägg

Excel

Husägare
    Det är inte brottsligt att tigga pengar. Vill du diskutera tiggeri tycker jag du ska starta en egen tråd innan denna tråd spårar ur helt.

Jag villa belysa att problemet eftersom vissa köper deras tjänster. Jag tycker det är bättre att köpa från företag som betalar skatt och erbjuder bra arbetsvilkor för anställda i företaget.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Östergötland · 460 inlägg

Johnsson 56

Medlem
    Att folk flyr hit från länder som har en befolkning som är starkt nationalistiska kan jag mycket väl förstå. Det jag inte förstår är att de tar med sig sina nationalistiska åsikter hit och talar om för oss hur landet egentligen borde styras.

8. Mikael_L
    Medlem · 40 475 inlägg
    Jag tycker typ tvärtom, att hela befolkningen i ett land ska få vara med och berätta hur de tycker landet ska skötas.

Jag har för mig att det kallas demokrati. :)

• Laddar…
  9. L
    Medlem · Halland · 5 243 inlägg

lordi

Medlem
    Oj, jag trampade nog på en öm tå här. Det var inte meningen. Vad jag ville säga är att det numera är fult att vara stolt över Sverige. Så var det inte när mina föräldrar flyttade hit.
    För övrigt så flydde de inte. De åkte hit för att arbeta. Svenska företag rekryterade då folk utomlands för att det inte fanns arbetskraft här i landet.
    Men är du nöjd med hur landet styrs nu så ska jag inte försöka övertala dig. Och förövrigt så har vi hamnat lite off-topic här.

10. M
    Medlem · Halland · 1 515 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Appropå tiggarna. Nån som missat att bla. Rumänien fått pengar av....just det, EU! För att själva ta tag i sina tiggande medborgare. Tyvärr så har man i öststaterna inte riktigt samma syn på fördelningspolitiken av EU-bidrag så dessa pengar hamnar nån annanstans.

När det gäller kriminalitet i det stora så upplever iaf. jag det som en ganska väsentlig skillnad när vi gick med i EU mot innan. Som det ser ut idag med utländska ligor som reser runt på turne i Sverige och plockar allt av värde som dom kommer över existerade i princip inte innan EU.
    Kolla på utombordsmotorer. Dom åker runt i hamnarna och plockar precis det dom vill ha, fyller skåpbilar med motorer som dom sedan rullar över gränsen med. Bildelar, det senaste nu är airbagrattar, xenonlampor, fälgar osv. som dom stjäl och skeppar över till öst där man lagar upp bla. BMW som importerats som skrot från annat land. Inte sällan så skickas dom upplagade bilarna till Sverige där dom säljs, bilar som alltså fått stämpeln skrot och därför inte längre är dugliga för att få framföras på väg.

Tiggeriverksamheten har vi redan diskuterat. Har själv sett när dom blir framkörda på morgonen i en nyare MB eller BMW. En verksamhet där den stackars tiggande människan knappast får behålla många kronor av det den tigger ihop.

Jag tror dock inte allt med EU har varit av ondo. Men det känns lite som att det många gånger var lite av skrämseltaktik när vi gick med. "Går ni inte med kommer ni få betala såna exporttullar att landet snart är konkurs" osv.

11. J
    Medlem · D · 1 110 inlägg

Jehu

Medlem
    Stölderna av fordon, jordbruksmaskiner och annat som är specifikt kopplat till Litauen och Polen borde vara lätt att få ordning på med samarbete mellan polis och andra myndigheter, och i färjelägena. Att de kan hålla på längre tid säger något om vår egen polis (fråga G W).
    Vi borde sluta vara låtsashumanister och istället hjälpa de som verkligen förtjänar det och satsa på de som vill göra rätt för sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.