C
D Daniel 109 skrev:
Jo, det kan man. Det är liksom definitionen av proffs. Inte att man är bra på det man gör.
Bakgrunden till denna sidodiskussion är säkert att ordet professionell har två olika betydelser.
1. Antingen att man gör någon professionellt i betydelsen att man har det som yrke.
2. Eller att man gör något professionellt i betydelsen att kvalitetsnivån på resultatet blev fackmannamässigt (i positiv bemärkelse).

Svensk ordboksdefinition av ordet "professionell" med två betydelser, publicerad 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
T
J Jontha skrev:
Tja, vi får nog ta och avrunda här och slå fast att vissa tycker att hus bara är att snickra ihop några plankor medan andra vill ha dagsfärsk standard och material för att undgå problem.

en sak; håll era hus på avstånd från mig är ni snälla. Jag vill inte bli buren ut i en svart liksäck.

Jag bara lutar mig mot det jag ser i mitt eget hus (-67) där man kan se vilka konstnärer hantverkare kan vara. Mäter med digital laser för att se den pricka in 90 grader blankt i vinkeln av dörrkarmen som stått där i alla tider. Karmskruv? Nej, på den tiden slog man i en rejäl spik, och detta utan att karmen flyttades en mikrometer.

Jag brukar också beskåda de eldragningar min elektriker gjort. Underbart att se infästningar som sitter hårdare än berg. Skillnaden blir enormt jämfört med det pul tidigare ägare ställt till med. Massa korsdragningar, fel avstånd mot vägg i källare, grå elsladd dragen utomhus till potatiskällaren helt oskyddad. Väldigt osäker på vad mer som ställts till med. Läser inga instruktioner? Kanske borde gått till spec-saver? Fy fan för er som ställer till det så här.

Passar på och tackar för alla uppmuntrande ord som skickat till mig med PM. Det är så många att det blivit svårt att sortera. Men ni vet vilka ni är och stort tack till er.
När man köper begagnade prylar hör det liksom lite till att kolla skicket. Låter inte direkt som några dolda fel, det där. Men jag tycker inte att du ska projicera dina egna oförmågor och osäkerhet på andra, det finns gott om "amatörer" som har riktigt bra koll.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Tja, vi får nog ta och avrunda här och slå fast att vissa tycker att hus bara är att snickra ihop några plankor medan andra vill ha dagsfärsk standard och material för att undgå problem.

en sak; håll era hus på avstånd från mig är ni snälla. Jag vill inte bli buren ut i en svart liksäck.

Jag bara lutar mig mot det jag ser i mitt eget hus (-67) där man kan se vilka konstnärer hantverkare kan vara. Mäter med digital laser för att se den pricka in 90 grader blankt i vinkeln av dörrkarmen som stått där i alla tider. Karmskruv? Nej, på den tiden slog man i en rejäl spik, och detta utan att karmen flyttades en mikrometer.

Jag brukar också beskåda de eldragningar min elektriker gjort. Underbart att se infästningar som sitter hårdare än berg. Skillnaden blir enormt jämfört med det pul tidigare ägare ställt till med. Massa korsdragningar, fel avstånd mot vägg i källare, grå elsladd dragen utomhus till potatiskällaren helt oskyddad. Väldigt osäker på vad mer som ställts till med. Läser inga instruktioner? Kanske borde gått till spec-saver? Fy fan för er som ställer till det så här.

Passar på och tackar för alla uppmuntrande ord som skickat till mig med PM. Det är så många att det blivit svårt att sortera. Men ni vet vilka ni är och stort tack till er.
Den som bygger mitt hus om jag får bestämma är den som kan jobbet. Oavsett om man är proffs.
Jag håller med dig om att man vill att det blir bra. Jag vill att någon som kan göra det bra, gör det. om det råkar vara läkaren på vc så gärna för mig
Proffs skulle alltså vara mer än pengar.
Då tar vi ett par slynglar som precis slutat gymnasiet som snickare. som går ut med ganska hyffsade betyg. Dessa måste verkligen kallas proffs? De tar betalt och är utbildade? Vad mer kan man kräva?
Jag lovar att det går att hitta en riktigt bra snickare här i forumet som kan sitt jobb som har kunskapen som krävs Kan se regler. Som egentligen gör något helt annat.

J Jontha skrev:
Varför ska hantverkarnas skrå vara öppet för allmänheten?
Det enkla och uppenbara svaret på din fråga är förstås att det ska vara öppet pga att många sysslor som hantverkaren gör kan göras av vem som helst som inte har tummen mitt i handen. Detsamma gäller om inte de flesta så iallafall väldigt många yrkesgrupper.

C cpalm skrev:
Bakgrunden till denna sidodiskussion är säkert att ordet professionell har två olika betydelser.
1. Antingen att man gör någon professionellt i betydelsen att man har det som yrke.
2. Eller att man gör något professionellt i betydelsen att kvalitetsnivån på resultatet blev fackmannamässigt (i positiv bemärkelse).

[bild]
När blev den definitionen etablerad? Är den ens det?

J Jontha skrev:

Tror man har svårt att hitta en hantverkare idag som är lika skicklig med hammaren som en snickare på 60-talet.
En skillnad mot hantverkare och nitiska GDSare är att hantverkaren normalt inte ska bygga någon Haupt-byrå, istället ska hantverkaren göra en Scania - stabilt, korrekt, snyggt men samtidigt tids-effektivt och konkurrenskraftigt. Tidseffektiviteten tvingar också hantverkaren att bli riktigt bra på cc-måtten, mycket tid sparas när allt bygg-material bara passar..

GDSaren är dock sin egna beställare och garanti-ansvariga så genvägar och kasst jobb är på eget ansvar.

tommib
J Jontha skrev:

Igen med dessa absoluta påståenden.

Det är alltså så att om du flyttar in i ett hus när någon hempulare så mycket som satt en klammer så kommer du inom kort att avlida och bäras ut i liksäck medan om du flyttar in i ett hus som byggts av proffs (i betydelsen de får betalt för det) så kommer en änglakör att väcka dig dagligen och ta på dig byxorna medan du går till ditt nybryggda kaffe.

Du lämnar verkligen inget utrymme för den enormt breda gråskalan som finns här. Självklart finns det extremt duktiga hantverkare som är en heder för sin yrkesgrupp. Samtidigt finns det klantskallar som bara har som mål att lura folk på pengar. Bland hempularna finns det folk som är lika kapabla som nittionionde percentilen i hantverkaryrket samtidigt som det finns människor som borde fråntas allting farligare än en smörkniv.

J Jontha skrev:
Men visa respekt för yrkeskårer! Varför ska hantverkarnas skrå vara öppet för allmänheten?
Du menar alltså att det inte ska vara tillåtet alls att bygga sin egen altan? Eller vad menar du egentligen?

J Jontha skrev:
Skulle du bli tveksam om jag påstod mig vara en doktor och ville sköta en av dina åkommor? Jag har kollat på nätet så jag har koll!
Om du fakiskt hade något att komma med så skulle jag lyssna. Jag tvivlar dock. Tröskeln är rätt hög, av goda skäl, till att ta till sig information om hur sjukdomar lämpligen behandlas (och kanske än mer vad som utgör vilken sjukdom).
Om vi ska fortsätta dessa fåniga jämförelser så är det också oftast lättare att ta reda på t.ex. hur man behandlar en DKA (i Region Stockholm, ska sägas) än hur man väljer rätt kabel för en viss installation. Vården publicerar nämligen väldigt mycket öppet tillgängligt istället för att låsa in det.

J Jontha skrev:
Den här är värd att plocka ut en extra gång. Du vet att enstegstätade fasader, tryckimpregnerade syllar, kaseininnehållande lim, asbest och blåbetong alla var dagsfärska standarder och material, eller hur?

• Gilla
  • Älska
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Att den är etablerad hade jag hoppats skulle framgå av skärmdumpen från Svensk Ordbok. När den blev etablerad får du nog fråga Svenska Akademien om.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Det verkar som att den blev etablerad senast 2021 i Svensk Ordbok.

Edit: cpalm var lite snabbare men jag klipper in en länk för bekvämlighet. https://svenska.se/tre/?sok=professionell&pz=1 Man får nog anse att Akademien är en auktoritiv källa för det svenska språket, oaktat diverse "käbbel" på senare tid.

Så nu när det kommit en annorlunda definition av proffs så gäller inte den ursprungliga längre?

Det rör till kommunikationen när ord byter betydelse.

tommib
Nej då, den gäller också. Därav förvirringen som du själv påpekar.

Språk förändras, det måste man hantera vare sig man vill eller inte.

Du ska nog se att det rättar till sig med tiden, några hundra år eller så. Vi kanske till och med får en ny betydelse av adjektivet hantverksmässig, givet kvaliteten som ibland presteras av hantverkare ;)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
En amatör, av franska amateur (ursprungligen från latinets verb amare, som substantiv amator, "en som älskar"), är en person som ägnar sig åt en verksamhet av eget intresse utan att ha den som yrke – motsatsen till professionell.[1] Gränsen kan definieras antingen genom utbildnings- och erfarenhetsnivå, eller genom inkomstnivå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Amatör

En riktig gummidefinition men speglar hur jag ser på skillnaden.

Hur som haver så förväntar jag mig att en yrkesman inom ett hantverk kan sitt jobb vilket nu i modern tid tyvärr inte alltid är sant. Jag morrar fortfarande över jobbet elinstallatören gjorde med min växelriktare. Trots att han hade egen auktorisation och skulle gå i pension efter jobbet hos mig. Inte kan det vara fackmannamässigt att klamra en EXQ med spikklammer på en betonghålstensvägg? Bara ett exempel på vad jag sett genom åren.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Igen med dessa absoluta påståenden.
Mata inte trollet.

Jag har då aldrig varit med om att någon slängt fram en sedelbunt på bordet framför hantverkaren och sagt -gud vad proffsigt.

J Jontha skrev:
Jag har då aldrig varit med om att någon slängt fram en sedelbunt på bordet framför hantverkaren och sagt -gud vad proffsigt.
Hur många gånger har du varit med om att någon blivit utburen i liksäck på grund av att en lekman har satt dörrkarmen lite snett med karmskruv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.