Hej.
Det gäller min fönstersmygbelysning. Den består av två slingor med seriekopplade 12V, 1W ledspottar, dom drivs av varsin dolly (?) och styrs av samma dimmer. Problemet är att den ena slingan lyser starkare än den andra. Antar att det beror på att det är färre spotar i den (6- kontra 10 st).
Är det möjligt att dämpa den starka slingan med nån form av motstånd? Storlek samt inkopplingsförfarande (seriellt eller parallellt) är isf intressant.

Så ska det inte vara. Om vi antar att det handlar om seriekopplade LED'ar som alltså ska drivas av en konstant ström, och att fabrikatet är detsamma på båda slingorna och drivdonen, och du med "ena" menar slingan med 6 LED's, så felar troligen antalet på den slingan. 10 st kanske är för mycket. Vad står det på drivdonet? Om det finns inställningar, är det båda inställda på rätt ström (350 mA)? Med rätt drivdon kanske den slinga som lyser svagast kommer att lysa lika starkt som den andra.

Den naturliga lösningen är ju att fördela om så att varje slinga får 8 LEDs, men det är antagligen inte praktiskt möjligt?

Om du vill sänka ljusstyrkan på 6-slingan så kan du först titta på om drivdonet går att ställa ned till en lägre ström. Om inte behöver du koppla förbi en del av strömmen, vilket kan göras med ett motstånd över drivdonets utgång, dvs parallellt över alla LEDar. Med 6 LEDs handlar det om en spänning på ca 21 V. För att avleda säg 100 mA behövs då ett motstånd på 21/0.1 = 210 Ω som tål minst 2 W. Du får prova dig fram med motstånd på 150, 180, 220, 270, 330, 390, 470 Ω.

• Gilla
patrik659 och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett mycket utförligt svar! Det har varit lite mycket på sistonde men nu ska jag testa ditt förslag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag hade ungefär samma problem, att ledspottarna lyste för starkt. Jag satte ett vanligt elektronikmotstånd mellan trafo och spot. Funkar hur bra som helst. Provkörde löst i flera dagar i sträck för att se om det blev någon värmeutveckling någon stans, men icke.

Motstånd finns i ohmvärden mellan 0.001 - 100 Mohm nånting, och dessutom i effekter (tålighet) på mellan 1/4 W till 1000 W. Genom att koppla det i serie innebär det följande:

- För konstant ström höjer drivdonet spänningen så mycket det kan för att bibehålla inställd ström, till dess att det når sin maximala utspänning. Först där ger motståndet ett resultat i form av lägre ström. Effektutvecklingen i motståndet beror på spänningsfallet, som beror på antalet LED i serie och drivdonet maximala spänning. Säg det att blir 20 V och att strömmen blir 200 mA. Det ger en effektutveckling på 4 W i motståndet.

- För kontant spänning där varje LED-armatur har sitt eget drivdon blir det en spänningsdelning, som kan bli ganska hög över motståndet då drivdonen kan klara av ganska låga spänningar men ändå driva LEDen. Dessutom får man summera strömmen från varje LED. Med säg 6 LEDs á 350 mA kanske det handlar om uppemot 1 A på "primärsidan" av drivdonet i LED-armaturen, utan motstånd. Med ett spänningsfall över motståndet på säg 5 V och en minskad ström till säg 0.5 A blir då effektutvecklingen 2.5 W.

Lite detaljer om just ditt fall vore intressant.

En annan användning av motstånd i LED-slingor är för att lyfta lasten till en miniminivå för drivdonet. Jag har använt en del sådana här:

http://www.kjell.com/sortiment/el/b...ansformatorer/led-transformator-driver-p44157

dvs en LED-drivare för 500 mW och 11-20W. Den är liten och smidig och har ett bra pris, men tyvärr klarar den inte att driva 2 st 5W-LED-lampor (10W). Min lösning var att sätta in ett 4.7 ohm metalloxidskiktsmotstånd (klarar 3W) i serie för att lägga till ytterligare ca 1W last.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.