Har en gammal mögig bil jag skulle vilja ha lite bättre ljus på. Finns 400w ledramp på biltema men de säljer kabelsats till som endast är för upp till 300w. Fattar inte hur det går ihop. Nån skrev nånstans att rampen ändå drar antagligen mycket mindre än så, så det är lugnt. Men framstår inte som logiskt för mig? Kan någon förklara hur det funkar?
Nej.H Håbbe01 skrev:
Teoretiskt skulle den kunna dra 400W med dom Osram LED som sitter i den, men effekten har begränsats i drivern.
400W är felaktig marknadsföring.
Kolla skillnaden i ljusflöde teoretiskt & Effektivt 😮
Från manualen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ska man istället titta på lumen är denna från jula med lägre watt ändå mycket starkare med 20 000 lumen?H Håbbe01 skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...elysning/extraljusramper/ljusramp-led-016019/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Jag skulle nog ta dessa 20000 lumen med en hel skopa salt. De brukar inte lysa bättre än belysning med 5000 lumen.
För två år sen köpte jag denna (eller snarare föregångaren till denna): https://www.valostore.se/sv/produkt/extraljus_purelux_road_curve_c550/HS10539-12047
Jag är klart nöjd. Den lyser mycket bättre än en annan ljusramp jag har, med högre lumen...
Jularampen levererades väl med fästen som man skruvar fast på lämpligt (eller olämpligt) ställe. Man får nog hitta något på sin bil. Jag har sett folk som skruvar fast den i taket och folk som skruvar fast den på ovansidan av motorhuven... Inte ställen jag skulle välja.
För två år sen köpte jag denna (eller snarare föregångaren till denna): https://www.valostore.se/sv/produkt/extraljus_purelux_road_curve_c550/HS10539-12047
Jag är klart nöjd. Den lyser mycket bättre än en annan ljusramp jag har, med högre lumen...
Jularampen levererades väl med fästen som man skruvar fast på lämpligt (eller olämpligt) ställe. Man får nog hitta något på sin bil. Jag har sett folk som skruvar fast den i taket och folk som skruvar fast den på ovansidan av motorhuven... Inte ställen jag skulle välja.
Orkar inte krångla så mycket, vill bara köpa nåt här på lokala handelsplatsen som är billigt och går smidigt att få dit. Jula verkade ha smidig reläkoppling med en h4 kontakt så man slipper skarva eller tjuva i kablarna. Ljuset på bilen nu är i princip icke-existerande så tror jag blir nöjd med vad som helst antagligen. Hade en kia elbil förut som jag tyckte lyste fantastiskt bra, men läste senare att många ägare var missnöjda med klent helljus. Får jag något liknande i styrka är jag mer än nöjd!Fairlane skrev:
Jag skulle nog ta dessa 20000 lumen med en hel skopa salt. De brukar inte lysa bättre än belysning med 5000 lumen.
För två år sen köpte jag denna (eller snarare föregångaren till denna): [länk]
Jag är klart nöjd. Den lyser mycket bättre än en annan ljusramp jag har, med högre lumen...
Jularampen levererades väl med fästen som man skruvar fast på lämpligt (eller olämpligt) ställe. Man får nog hitta något på sin bil. Jag har sett folk som skruvar fast den i taket och folk som skruvar fast den på ovansidan av motorhuven... Inte ställen jag skulle välja.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...elysning/extraljusramper/ljusramp-led-016019/
Blev den här ljusrampen och julas kabelsats med 30A säkring. Lite pill att koppla in och fick skarva för DT kontakten passade inte med rampens DT kontakt, och mitt helljus är H1 inte H4 eller H7, så klippte snabbkopplingen och tog en strömtjuv istället.
Min helt oinsatta åsikt om ljuset är att det lyser som in i h*lvete. Behöver absolut inte mer, är jättenöjd verkligen! Har man en något äldre bil med dåliga helljus och bara vill se bättre billigt utan att vara så intresserad av detaljer i ljusbilden eller har åsikter om utseende på en sån här pryl så borde de flesta bli väldigt nöjda med en sån här billig ramp.
Blev den här ljusrampen och julas kabelsats med 30A säkring. Lite pill att koppla in och fick skarva för DT kontakten passade inte med rampens DT kontakt, och mitt helljus är H1 inte H4 eller H7, så klippte snabbkopplingen och tog en strömtjuv istället.
Min helt oinsatta åsikt om ljuset är att det lyser som in i h*lvete. Behöver absolut inte mer, är jättenöjd verkligen! Har man en något äldre bil med dåliga helljus och bara vill se bättre billigt utan att vara så intresserad av detaljer i ljusbilden eller har åsikter om utseende på en sån här pryl så borde de flesta bli väldigt nöjda med en sån här billig ramp.
Klicka här för att svara