Har precis köpt hus byggt -76 och börjar riva struktur tapet i vardagsrummet. Vi märkte direkt skillnad på underlaget kontra sovrummet när vi skulle riva bort den. Är nåt vitt lim under vävtapet. Tänkte lämna in på asbestprov. Men bara för att lugna frugan tänkte jag att de nog är nån typ av spackel eller tapetklister som använts? Verkar vara spånskiva - klister(asbest?) - väv -strukturtapet.

• Väggen visar borttagen strukturtapet med exponerat brunt underlag och vita rester, potentiellt lim eller spackel, på ett hus byggt 1976.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
Ser ut som spackel och gammalt klister. Ser ungefär likadant ut i vårt hus fr 76 och jag har aldrig ens tänkt att det skulle vara asbest…

BirgitS
Det förekom tapeter som innehöll asbest, även om det var ovanligt. Jag menar att eftersom du tänker skicka in asbestprov så är det nog lika bra att skicka med lite tapet också.

Tack för snabba svar. Tror också det är lugnt, men man vill ju va på säkra sidan. Måste ju införskaffas mask och se till att inget damm flyger omkring till andra rum och hålla barnen borta osv en massa extrajobb i onödan om de inte är asbest.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.