är inne på att byta ut all belysning i hemmet till led o de skiljer ju en del i pris, vad är det som gör att en vanlig e27 ersättningslampa till led inte är dimbar?

är vanliga dimmrar de handlar om
 
Det finns nu mera dimbara LED i E27 glödlampsform

Tex: E83 488 60 LED 7W DIM E27 VIT 230V

e8348834.jpg

Edit: Man måste dock tänka på att dimmern måste klara nog låg belastning! Jag testade denna lampa i min vardagsrumslampa. Funkade inte alls! Dimmern hade en minsta belastning på 20 eller 50W.
 
Redigerat:
jojo att de finns dimbara e jag helt på det klara med, men varför går inte alla att dimra?
 
Hej,

Jag fick en förklaring som jag inte är så säker på att jag vet hur jag skall återberätta den. Men gör som jag gjorde; kontakta Niklas Scott som har http://nseffektivareenergi.se/ så kan han säkert förklara lika bra för dig!

Mvh

TMC
 
Koffe A skrev:
jojo att de finns dimbara e jag helt på det klara med, men varför går inte alla att dimra?
Enkla dimmrar klipper bort "början" av sinusvågen, så spänningen stiger väldigt snabbt. Enkla lysdiodslampor använder en kondensator som strömbegränsare. Kondensatorn släpper då igenom en strömspik varje gång dimmern triggar och släpper igenom sinusvågen (100 gånger i sekunden vid 50 Hz nätfrekvens om den gör på samma sätt i början på både positiva och negativa delen). Det blir alltså en dålig kombination med dimmer och lysdiodslampa i detta fall. Sedan kan det förstås dessutom vara så att dimmern drivs av en ström som går genom lampan, och om lampan då drar väldigt lite kanske inte dimmern ens kommer igång.
 
ok då e jag lite mer med på banan, tack för hjälpen
 
Jag kan tänka mig att man pulsbreddmodulerar själva LED:n, d.v.s. speedar upp 50Hz-spänningen till 5000Hz som på HMI-ljus. I och med att LED tänder och släcker så snabbt, kan man bygga olika ljusstyrkor utan att få problem med exitationsstadier som en LED har. Om man låter LED:n vara tänd 600us och släckt 400us har man enkelt skapat en 60% ljusstyrka.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag kan tänka mig att man pulsbreddmodulerar själva LED:n, d.v.s. speedar upp 50Hz-spänningen till 5000Hz som på HMI-ljus. I och med att LED tänder och släcker så snabbt, kan man bygga olika ljusstyrkor utan att få problem med exitationsstadier som en LED har. Om man låter LED:n vara tänd 600us och släckt 400us har man enkelt skapat en 60% ljusstyrka.
Kan du förklara mer??
 
Elinfo skrev:
Kan du förklara mer??
Gjorde jag inte det? :)

Jo, om man bara varierar spänningen över LED:n kommer man inte att få korrekt ljusstyrkeförändring. Den hoppar i några förutbestämda steg i ljusstyrka och ändrar även färg något. Det har med lysdiodens natur att göra. Det är ju ingen glödtråd.
Istället tänder och släcker man LED:n jäkligt snabbt i ett mönster och uppnår istället en digitalt varierbar ljusstyrka. Om man t.ex. tänder i en 1ms och släcker i 1ms får man alltså 50% ljusstyrka. Tänd i 2ms och släck i 1ms ger 67% ljusstyrka.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.