Jag håller på med ett projekt på tomten och har oplanerat kommit fram till att jag vill möjliggöra tömning av utespa utan att tippa ut en kubik vatten på gräsmattan varje gång. Vinsten skulle också bli att kunna göra en utedusch med hyfsad avrinning. Jag har grävt ner två stenkistor från Biltema och anslutit 110mm markavloppsrör.

Nu har jag kört fast: är det spygatt som gäller eller finns det någon annan lösning? Jag är inne på att ansluta en spygatt i gjutjärn, alt rostfritt. Jag antar att en spygatt i PP inte funkar utomhus? Jag behöver inte ha en ”godkänd” lösning. Bara det blir funktionellt och så snyggt som möjligt.

Tacksam för tips!

• Grävt hål i trädgård med rör och jordhögar bredvid. Röd spade och grönt gräs syns i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Papi7402 skrev:
Jag antar att en spygatt i PP inte funkar utomhus?
Varför inte?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte?
"De" säger att en PP-spygatt fryser sönder. Men markavloppsröret är ju av PP och håller ju..

Nä, jag kommer nog att klämma till med en av plast.

• Gilla
Klasg56
  • Laddar…
P Papi7402 skrev:
"De" säger att en PP-spygatt fryser sönder.
Det måste ju vara om den på något sätt får frysa vattenfylld. Temperaturen i sig kan knappast vara ett problem för då skulle mycket frysa sönder i exempelvis kallställda sommarstugor.

Alfredo Alfredo skrev:
Det måste ju vara om den på något sätt får frysa vattenfylld. Temperaturen i sig kan knappast vara ett problem för då skulle mycket frysa sönder i exempelvis kallställda sommarstugor.
Nej, nu när jag tänker på det så är det ju logiskt. Skulle vara om det tjälskjuter något extremt, men i sådana fall är nog inte spygatten det jag oroar mig för. 😂😂

P Papi7402 skrev:
Nej, nu när jag tänker på det så är det ju logiskt. Skulle vara om det tjälskjuter något extremt, men i sådana fall är nog inte spygatten det jag oroar mig för. 😂😂
Jag har en gammal bondgård I Sverige (bor större delen av året I södra Tyskland). Kallställer den när jag inte är där. Alla installationer är nya. Oisolerad "duschkabin" på utsidan av huset. Viktigt att undvika ställen där vatten kan samlas, har satt extra tömmningsventiler. Blåser ut alla rör med kompressor. Fyller på lite glykol i vattenlås och även tvättmaskinen. Det ända som frusit sönder var en bortmonterad termostat duschblandare. Den var tömd och upphängd men tydligen var det lite vatten kvar någonstans så den sprack. Använder nu enklaste blandare som är lättare att tömma.

• Gilla
Papi7402
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.