Halloj!

Jag skulle behöva lite tips på hur jag kan leda UT vatten från ett Debe-filter.
Just nu går vattnet ner i avloppet i tvättstugan när filtret per automatik bakspolar, som det ska vara, men……

Under tidig vår råkade vi ut för en vattenskada pga stopp i avloppet ute vid brunnen.
Bakspolningen fyllde upp avloppet, tvättstugan och så rann det över tröskeln ut i kök och hall.
Det vart torkning och renovering i någon månad 🤦‍♂️

I natt hände det igen, men tacka f*n för att vi köpt ett vattenlarm!
Larmet tjöt, bakspolningen kunde stängas av och det nya köksgolvet räddades. 👍🙏

Så min idé är att leda ut vattnet till dagvattenledningen istället, men hur?
Genom väggen, genom fönsterfoder, genom dörrfoder(dörr finns runt hörnet på bilden)?

Jag vill gärna ha ett ordentligt fall så det inte ligger kvar vatten i slangen/röret som fryser på vintern.
(Filtret står precis innanför fönstret)

• Röd husfasad med ett fönster och två röda pilar som pekar mot marken. Området är av grus och gräs. Plan för dränering av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Debe-filter installerat i ett rum med vattenmätare som visar flödeshastighet. Flera röranslutningar och andra föremål syns runt filtret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde gå utmärkt att borra ett utåtlutande hål och leda vattnet till dagvattenröret, men är det tillåtet?

F fribygg skrev:
Det borde gå utmärkt att borra ett utåtlutande hål och leda vattnet till dagvattenröret, men är det tillåtet?
👍Men vart är det lättast att ta sig igenom, är ju nojig att jag borrar in i något.

😁 Misstänkte att det skulle tas upp om det är tillåtet eller ej.
Får eller inte får, får finns på Gotland😉
Jag tar ju hellre böter än att renovera ett nytt golv 🤷🏼‍♂️

Jag har kopplat på backspolningen till en vattenutkastare som jag sen kopplat en slang vidare till dagvattnet.
Valde att använda vattenutkastare för att undvika problem med frysning och få en bra genomgång i fasad.
Har isolerat den utvändiga slangen och virat en frostvakt runt för att undvika frostskador på vintern.

• Gilla
Schlangen
  • Laddar…
P
S Schlangen skrev:
Misstänkte att det skulle tas upp om det är tillåtet eller ej.
Men var går dagvattnet? Till en bäck? Till en stenkista? Det sista hade varit det bästa
Gissar dock att det inte går till avloppet.

Har ni egen reningsanläggning så ska backspolningen inte alla fall inte gå dit då det stör reningen.

P Poxeman skrev:
Jag har kopplat på backspolningen till en vattenutkastare som jag sen kopplat en slang vidare till dagvattnet
Blir det inte mycket motstånd för backspolningen då?

P Poxeman skrev:
Jag har kopplat på backspolningen till en vattenutkastare som jag sen kopplat en slang vidare till dagvattnet.
Valde att använda vattenutkastare för att undvika problem med frysning och få en bra genomgång i fasad.
Har isolerat den utvändiga slangen och virat en frostvakt runt för att undvika frostskador på vintern.
Hmmmm 🤔 det där lät intressant, du får gärna vidareutveckla och bifoga lite bilder, vore tacksamt.

Min vattenutkastare är ju precis där 👍

P PappasHammare skrev:
Men var går dagvattnet? Till en bäck? Till en stenkista? Det sista hade varit det bästa
Gissar dock att det inte går till avloppet.

Har ni egen reningsanläggning så ska backspolningen inte alla fall inte gå dit då det stör reningen.

Blir det inte mycket motstånd för backspolningen då?
Dagvattnet går ut i en ravin och ner i en sjö.
Nu är det ju inte helt säkert att jag väljer rätt ord med ”dagvatten” 🤷🏼‍♂️, det är iallafall alla stuprör som leds till en o samma punkt.

Jasså, vart ska backspolningen egentligen ta vägen?
(Har egen trekammarbrunn)

P
S Schlangen skrev:
Min vattenutkastare är ju precis där 👍
Gissar att Poxeman's vattenutkastare är en dedikerad utkastare för backspolningen. Inte den vanliga.

S Schlangen skrev:
Dagvattnet går ut i en ravin och ner i en sjö.
Nu är det ju inte helt säkert att jag väljer rätt ord med ”dagvatten” 🤷🏼‍♂️, det är iallafall alla stuprör som leds till en o samma punkt.

Jasså, vart ska backspolningen egentligen ta vägen?
(Har egen trekammarbrunn)
Gissar att i botten av denna ravin är en liten bäck. Kan väl funka
Läs detta så kan du få lite uppslag. Kapitel 4 är mest intressant
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9102704/file/9102708.pdf

P PappasHammare skrev:
Gissar att Poxeman's vattenutkastare är en dedikerad utkastare för backspolningen. Inte den vanliga.

Gissar att i botten av denna ravin är en liten bäck. Kan väl funka
Läs detta så kan du få lite uppslag. Kapitel 4 är mest intressant
[länk]
Aha då förstår jag bättre angående vattenutkastaren.

Det var många sidor på den där 😉
Det får bli bastulektyren ikväll, tack!

P Poxeman skrev:
Ursäkta min otydlighet.
Precis, jag köpte en egen vattenutkastare för backspolningsvattnet.

Fanns visst en annan tråd där jag är nästan lika otydlig ;-)
[länk]
Yes uppfattat 🫡
Ska kolla upp om det kan bli ett alternativ för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.