Förra husägaren har tänkt till lite, och leder bort regnvatten från stuprören ut i gräsmattan, så det inte rinner direkt ner mot husgrunden. Detta är jag givetvis tacksam för, men det ser visuellt tråkigt ut. Bakom huset går ett dike, som är i princip torrt förutom när det hällregnar. Får jag rent juridiskt leda ner regnvatten i nergrävt rör under trädgården och ut i diket?
 
Vems är diket?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Vems är diket?
Marken diket ligger på ägs av grannen och inte kommunalt.
 
Är det på landet och grannen bor 100 meter bort? Finns det skäl att tro att grannen skulle ogilla det? Formellt så ska dagvatten tas om hand på den egna tomten, men vatten hamnar ju i diken oavsett.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Är det på landet och grannen bor 100 meter bort? Finns det skäl att tro att grannen skulle ogilla det? Formellt så ska dagvatten tas om hand på den egna tomten, men vatten hamnar ju i diken oavsett.
Det är utanför detaljplan och våra tomter är sammanlänkade. Men när marken tillhör grannen och det "bara" är hennes godkännande som krävs, så kommer jag prata med henne självklart. Tänkte om det fanns andra nationella regler kring att dirigera om regnvatten.
 
Claes Sörmland
Japp, det är grannens medgivande som krävs för att leda vattnet till dennes dike.

Formellt krävs också en anmälan till kommunens miljönämnd för att du inrättar ett system för dagvattenhantering. Jag måste vara ärlig här och säga att det är det nog väldigt få småhusägare som ens känner till, än mindre bryr sig om och det är nog bara de mest paragrafridande miljönämnderna som har rutiner för detta. Jag gissar att man lyfter på ögonbrynen när en sådan anmälan kommer in gällande ett gammalt hus, måste vara ovanligt.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp, det är grannens medgivande som krävs för att leda vattnet till dennes dike.

Formellt krävs också en anmälan till kommunens miljönämnd för att du inrättar ett system för dagvattenhantering. Jag måste vara ärlig här och säga att det är det nog väldigt få småhusägare som ens känner till, än mindre bryr sig om och det är nog bara de mest paragrafridande miljönämnderna som har rutiner för detta. Jag gissar att man lyfter på ögonbrynen när en sådan anmälan kommer in gällande ett gammalt hus, måste vara ovanligt.
Jas, och kommunen "bryr" sig inte förrän något händer. Men då vet jag i alla fall att det är grannen tillstånd som behövs, och en anmälan. Då kan jag börja kika på detta, tack!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.