Koppla in en och en direkt till drivaren om det går.
 
Kan det var drivaren som är kass? Kan man mäta på DC delen med en multimeter om det finns spänning där?
 
Ok. Kopplar jag in bara en lampa istället för alla tre lyser den svagt. Fattar ingenting.
 
tommib
Nej, du kan inte mäta direkt på drivaren eftersom det är en konstantströmsdrivare. Prova med alla lampor i tur och ordning. Om du har en multimeter och är bekväm med strömmätning så kan du iofs kolla att drivaren ger 700 mA ut.

Kan det ha varit fel från början? Står det något på spottarna?
 
tommib tommib skrev:
Nej, du kan inte mäta direkt på drivaren eftersom det är en konstantströmsdrivare. Prova med alla lampor i tur och ordning. Om du har en multimeter och är bekväm med strömmätning så kan du iofs kolla att drivaren ger 700 mA ut.

Kan det ha varit fel från början? Står det något på spottarna?
Spottarna är inskruvade in skåp, så svårt att kolla, men de har funkat bra i fem år så nog inget fel på dem från början.
 
Alla funkar en och en, kopplar jag in två lyser de supersvagt, så verkar som drivaren är för svag för att driva dem. Fortfarande märkligt, har ungefär samma specs som gamla drivaren.
 
tommib
Skumt. Det krävs nog mätning här. Har du en multimeter?
 
tommib tommib skrev:
Skumt. Det krävs nog mätning här. Har du en multimeter?
Japp.
 
Den nya drivaren har ju t.o.m. en något högre specad max utspänning än den gamla så den ska fungera.
 
Och du har fått rätt drivare med dig hem från butiken?
(Tänkte mest om du har lyckats få något som legat i fel förpackning typ)

Edit: Ser rätt ut, om man zoomar in din bild.
 
tommib
Koppla då multimetern för strömmätning och sätt den i serie med en av lamporna. Vad visar den då? Prova varje lampa för sig, därefter med två som du kopplade när de lös svagt.

Det jag menade tidigare med fel var att det teoretiskt skulle kunna vara så att du har 12 V konstantspänningsspottar som har drivits med ett konstantströmsdon men det borde inte ha fungerat så bra.
 
Vet inte riktigt hur jag mäter ström. Får nog ringa in en elektriker tyvärr. :(
 
tommib
Vad har du för multimeter? Eftersom det är klenspänning är det inte direkt farligt så du kan nog luska vidare lite. Ström mäter man med multimetern i serie, dvs du kopplar in den som om den vore en av lamporna. Exakt vilket läge och vilka mätingångar som ska användas beror på modell.

Ta en bild :)
 
Tack för stödet. Måste fixa lite annat nu. Återkommer säkert. :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Äh, du ska inte känna dig tvingad till nåt. Det är bara störande att inte få veta upplösningen på deckargåtan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.