Tänker sätta upp lister längs väggarna för att montera ledstrips som skall lysa uppåt. Stort rum ca 40 kvm

Finns det något färdigt, lister.

Några som har bra tips?

Hej!

Lite tips, men inga konkreta förslag.
Räkna ut hur många meter ljuslist du behöver.
Dom är dyra dessa lister.
Om man kollar på märkeslister som Hide-a-lite på t.ex Elbutik.se
http://elbutik.se/product.html/ledstrip-flexibel-varmvit-12v/-dc-48w?category_id=1570
så kostar dessa 355kr/m vilket blir dyrt.

I ditt fall kommer du nog göra av med ca 25m ljuslist.
Du måste dessutom ha en transformator eller dimmertransformator för att driva dessa eftersom
de drivs med 12V. Hide-a-lite har en dimmertransformator för ca 700kr och den klarar av att driva 45W
så i ditt fall krävs 3st sådana transformatorer.

Ljuslisten jag länkade till har en effekt på 4,8W/meter och det räcker gott och väl för att få ett ganska
ljust stämningsljus. Jag skulle inte ha dessa som allmänbelysning men som effekt/mys.

Det skulle kosta ca 11000kr.

Jag letade själv med ljus och lykta efter prisvärda ljuslister och hittade en del billigare "kinakopior" på vissa
svenska sidor som gjorde det mer prisvärt, MEN det mest prisvärda hittade jag på Dealextreme.com där jag
hittade rullar på 10m för ca 300kr inkl. frakt.
Kinakopiorna kan vara gjorda av mindre bra lysdioder som har sorterats ut från "a-klassen" så att säga pga.
att de kanske inte håller måttet t.ex färgmässigt.

Dock har jag en jämn varmvit färg på mina kina-lister och inget att klaga på. Sedan så vet jag inte hur länge
de håller eftersom de är relativt nymonterade hos mig.

Sedan kan man köpa Hide-a-lites transformator och dimmer till dessa.

Ljuslisterna har klena interna kablar så det är att föredra att mata dessa från två håll när det blir långa sträckor
annars ser man att de lyser starkare i den änden strömmen kommer ifrån för att sedan avta i styrka ju längre
bort slingan går. Det kan vara värt att nämnas för elektrikern för det är inte säkert att han vet av detta.

Absolut billigaste (men absolut inte lika snyggt) är att sätta sådan "ljusslang" som finns på t.ex Clas Ohlson
som det sitter små glödlampor i. Men livslängden är sämre, ljuset är sämre och det är inte så modernt.

462472_10151084230456158_784209228_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälsningar Micke.

Vilka ljuslister använde du till detta? Hittar bara lister gjorda för bilbruk.

Det är de för "bilbruk" som man använder :)

vill du ha mer ljus än så köp med 5050 smd....:)
//
M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.