6 617 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
LED-listers livslängd
Jag satte vit ledlist (m Siliconslang runtikring) som akvariumbelysning. De höll inte länge innan de degraderades och slutade funka. Varm miljö, dålig kylning. Jag har annan list som garagebelysning utomhus. Den lyser kväll efter kväll utan nämnvärd degradering. Den har ingen Siliconslang och är väldigt bra kyld. Har haft några indiska led-lampor från ikea. De gick sönder väldigt fort. Gissar max 1500 h, 1 år! de slocknar digitalt, måste vara någon bristfällig trafo, driv elektronik som går sönder.
Om de går sönder "digitalt", dvs lägger av totalt kan det vara intressant att ta isär drivdonet. Finns enormt mycket SKRÄP där ute. Något som vållat elektronikbranschen massor med bekymmer är dåliga elektrolytkondensatorer, sök på "bad caps"... Platteve, nätaggregat, moderkort till datorer och så vidare. Många gånger räcker det med att öppna och titta för att se elektrolyter med bullig topp, som har läckt eller i värsta fall exploderat. Med lite flax funkar det sedan efter kondensatorbyte. Ett ökänt fabrikat är Capxon, populärt kallade Crapcon.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja, gatubelysning är väl ett fall där LED passar som handen i handsken i vårat kalla land. Ofta när professionella leverantörer anger L70 till ca. 50 000h så är ju detta vid 25 grader C omgivningstemperatur. Vid lägre temperaturer så bibehålles ljusstyrkan ännu längre.PST skrev:Så om ingen annan har några andra erfarenheter så skulle jag aldrig köpa in l.e.d. baserade ljuskällor till t.ex. parkbelysning/gatubelysning... där skulle jag köra "SON" /högtrycksnatrium utan tvekan,, dessa har jag sett (70W) lysa med i stort sett samma styrka nattetid i ca 6 år ( 30 000 h eller så tända bara nattetid), och att byta en 70W "SON" kostar några hundra, att byta motsvarande l.e.d kostar det tiodubbla...
Högtrycksnatrium har väl dessutom varit på väg ut ett tag med förmån för metallhalogen. Färgåtergivningen för högtrycksnatrium är ju minst sagt katastrofal...
Däremot krävs det bättre ljuskontroll med LED för att undvika bländning. Små lysande kroppar med starkt riktat ljus är inte optimalt ur den aspekten.
Redigerat:
Tycker detta är en mycket bra exempel vad vad som händer med LED...så fler kan vara lite kritiska och inte bara gå på alla försäljningsargument.....
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
En bra ide med Led på lyktstolpar mm är att ibland sitter det även en lite solcell på ovansidan. Kanske inte något direkt för oss i Sverige. Men de Led belysningar jag sett som energiverket har satt upp har varit väldigt bra tryck i.
Vi ska även tänka oss att de kan få ner antalet Watt i systemet rätt bra. så en avbetalning tror jag kan löna sig på ett par år plus att de slipper sin årliga laga lampor och drivdon.
Vi ska även tänka oss att de kan få ner antalet Watt i systemet rätt bra. så en avbetalning tror jag kan löna sig på ett par år plus att de slipper sin årliga laga lampor och drivdon.
Klicka här för att svara