Hej,

Jag har köpt en tvättställskommod från Villeroy & Boch och vill installera LED-lister i två av lådorna samt under kommoden.

• Listerna i lådorna (markerade med rött på bilden) ska tändas när man öppnar lådorna.
  • Listen under kommoden (markerad med grönt på bilden) ska däremot tändas när man går in i badrummet, exempelvis på natten.

Skåpet har en invändig bredd på 54,5 cm. Jag har sökt en hel del information men känner mig förvirrad av alla olika modeller och sensorer. Jag antar att listen under kommoden behöver en sensor som kan detektera rörelse på lite längre avstånd, då många LED-lister – som de från IKEA – verkar fungera endast på nära håll.

Har ni några insikter eller tips om vad jag behöver för att få detta att fungera? Stort tack på förhand!

• Vit tvättställskommod med två lådor, markerade med röda linjer för LED-lister och en grön linje under kommoden för rörelsesensorstyrd list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller belysningen under kommoden så är en smart/trådlös rörelsesensor med tillhörande ledtejp ett enkelt sätt. Om du inte har smart belysning någon annanstans så kan Ikeas vara ett enkelt sätt att få till det.
Rörelsesensor: [länk]
Ledtejp: [länk]
Tack. Från egen erfarenhet tycker jag att trådlös rörelsedetektor är lite långsamma med att svara på rörelse. Finns det inte något rörelse sensor med tråd som jag kan sätta under kommoden så att det svarar på rörelse när jag promenerar framför det?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde om badrummet så monterade vi så att de sitter en rörelsevakt direkt vid dörren , sen i kommoden så är de ikeas låd led list med tryck sensor

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Personligen så tycker jag väl att det inte låter som bästa stället för en rörelsesensor, man vill väl att det ska tändas så fort man kommer in i rummet och att det inte ska släckas när man står/sitter still.

Andra rörelsesensorer som jag känner till är sådana som elektriker brukar sätta i stället för en strömbrytare på väggen, t.ex. de här: [länk]
Bra tänker där att man inte vill att det ska släckas när man är någonannanstans i badrummet. Tack för förslaget!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller belysningen under kommoden så är en smart/trådlös rörelsesensor med tillhörande ledtejp ett enkelt sätt. Om du inte har smart belysning någon annanstans så kan Ikeas vara ett enkelt sätt att få till det.
Rörelsesensor: [länk]
Ledtejp: [länk]
Det som är bra med denna led-tejp är att den är dimbar, vilket jag absolut skulle rekommendera för lyset under kommoden. Jag installerade en del indirekt ljus likt detta för ca. 5 år sedan. Det blir jäkligt snyggt, men då var de billigare varianterna som min budget tålde inte dimbara och ganska snabbt började det indirekta ljuset kännas lite "för mycket".

• Gilla
Tiagop
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.