Och vilket spegel ger rätt färg utifrån ljuskälla:cool:
För när de kommer ut i dagsljus så kan det åter bli om de kan titta i en spegel, o jäklar så kan det inte vara.;)
Och nu har vi gått från färgtemperatur till att också hantera färgåtergivning.

• Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Det är lite så när man handlar kläder i butiker med ”kalla” ljus. Sedan där hemma ser plagget för jävligt ut
Och i hemmabelysning blir det ofta fel.
I klädaffärer, om de är noga, väljs belysning som närmar sig ljus utomhus dvs det som benäms "kalla" och med bra färgåtergivning.
Se beskrivning av lysrör.

Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Det är lite så när man handlar kläder i butiker med ”kalla” ljus. Sedan där hemma ser plagget för jävligt ut
Eller när man köper halvfabrikatsmat och resultatet inte riktigt matchar serveringsförslaget..

Jag arbetar inte med belysning utan arbetar lite i Photoshop (PS), även med att restaurera gamla foton både i sv/vi och färg. Där arbetar man med färgspektra, nyans, mättnad, ljushet, etc, Även sv/vi skannar jag in i färg om det krävs en del arbete för att få dem tillräckligt bra då det skannas i de tre kanalerna röd, grön och blå då det blir lättare att analysera varför vissa delar kan få en konstig nyans/missfärgning.
Och lite kul att du nämner mat för där fotas ofta när det inte är färdiglagat för att få alla dessa fina färger eller så får man köra det i PS. Det man själv lagar får sällan de fina färgerna på t.ex. det som ska kokas/stekas/wokas eller in ugn. Och just nu använder jag en Samsung mobil som har ett mat-läge i kameradelen under "Mer", har dock inte använt den.
Nu blev det OT, men man blir tvungen att fundera på hur olika färger/ljus kan påverka ett fotos utseende.

A AndersS skrev:
Fundering, bör inte en dimbar lampa också dra lite extra utifrån elektroniken?
Hej AndersS

Det är rimligt att dimbarhet innebär fler komponenter än icke dimbar, och när jag tidigare har studerat utvecklingen av LED- lampor så kom jag fram till detsamma.

Köper du en Philips LED-lampa 871869977757900, 7 W, 806 lm, E27, så anger tillverkaren 7W som anslutningseffekt. Den är inte ”dimbar”.
https://www.lighting.philips.se/consumer/p/led-ljuskalla/8718699763336/specifikationer

När Energimyndighetens Testlab 2020-09-03 09:28 publicerade ”Brett test av LED-lampor för hemmet” så hade ”Bright LED- Filament A 60 E27” högsta Ljusutbyt (125 lumen/watt) den hade en märkeffekt på 6,8 watt, och redovisades då som ”inte dimbar”.
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/led-lampor-2020/

Ni får gärna leta om ni hittar dimbara LED-lampor i E27 sockel som har ett effektbehov under 7W.

Jag har förut beskrivit att LED-lampor inte är lämpliga att kopplas till en dimmer ursprungligen avsedd för ljusstyrning av glödlampor. Att det ibland går, och att tillverkarna försökt förbättra ”dimmeregenskaperna” hos LED-lampor innebär inte att det, överlag, har lyckats bra. Vissa kombinationer dimmer och LED-lampa fungerar andra kombinationer fungerar inte.

Behöver man styra ljuset i en LED-lampa då görs det bäst genom att påverka ett styrbart drivdon, t.ex. i lampan som vid LED-lampa i E27 sockel.

Den Philips LED-lampa 871869977757900, som jag nämnde tidigare kan idag köpas för ca 20 kr. Jag befarar att utbudet av ”märkeslampor” i det prisläget kommer att minska d.v.s. att det kan bli dyrare att hitta LED-lampor som har lång drifttid och lågt pris. LED-lampor, där ljuset kan styras, kommer även fortsättningsvis vara dyrare än icke styrbara lampor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.