Jag känner mig lurad, för jag brukar inte granska paket med markeringar - tänker bara att som konsument har man så mycket att tänka på. Köpte precis lampor(LED), som anses vara energieffektiva, men baksidan kan man läsa av att dessa är så där, vänliga mot plånboken men sin märkning med F på skalan. Hur tolkar man detta? Det känns att jag köpte halogenlampor i någon slags kamouflage LED-lampor med förpackning som visar energimärkning F och teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Jag känner mig lurad, för jag brukar inte granska paket med markeringar - tänker bara att som konsument har man så mycket att tänka på. Köpte precis lampor(LED), som anses vara energieffektiva, men baksidan kan man läsa av att dessa är så där, vänliga mot plånboken men sin märkning med F på skalan. Hur tolkar man detta? Det känns att jag köpte halogenlampor i någon slags kamouflage [bild]
de har bytt skala för att allt landade på a+
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Föreslår att du inte tittar på en färgglad skala som inte säger ett skit och istället fokuserar på att du tidigare hade en lampa som drog 40W och nu har du en som drar 4,8W. Dvs lite drygt 10% av tidigare förbrukning.

Vill du ha en lampa som drar mindre så finns det ner till någon enstaka W, men då kommer den också lysa mindre.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Fundering, bör inte en dimbar lampa också dra lite extra utifrån elektroniken?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Föreslår att du inte tittar på en färgglad skala som inte säger ett skit och istället fokuserar på att du tidigare hade en lampa som drog 40W och nu har du en som drar 4,8W. Dvs lite drygt 10% av tidigare förbrukning.

Vill du ha en lampa som drar mindre så finns det ner till någon enstaka W, men då kommer den också lysa mindre.
MathiasS MathiasS skrev:
Föreslår att du inte tittar på en färgglad skala som inte säger ett skit och istället fokuserar på att du tidigare hade en lampa som drog 40W och nu har du en som drar 4,8W. Dvs lite drygt 10% av tidigare förbrukning.

Vill du ha en lampa som drar mindre så finns det ner till någon enstaka W, men då kommer den också lysa mindre.[/QUOTE
Lamporna var avsedda till ”holken”, så där kan man inte snåla med ljus. tanten blir också sur, om det är dålig sken vid sminkning. Jag är ledsen, men jag kan inte hjälpa till med den här förfrågan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
de har bytt skala för att allt landade på a+
Precis, så nu hamnar allt på 'F' istället. :rolleyes:
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B
Led lampor kan drivas med lägre spänning/ström än man ofta har idag. De ger då mer lumen/W, men kostar lite mer att bygga.

Sänker man strömmen, så får man högre verkningsgrad och lägre temperatur vilket ger längre livslängd på lampan med.

Det har väl kanske inte varit så hög efterfrågan på lampor som lyser lika mycket men drar en watt mindre, så nu försöker man revidera skalan för att skapa efterfrågan.

Det har ju varit lite löjligt med alla a+++ produkter ett tag, så det var väl dags att ta tag i skalan.
 
B BSOD skrev:
Led lampor kan drivas med lägre spänning/ström än man ofta har idag. De ger då mer lumen/W, men kostar lite mer att bygga.

Sänker man strömmen, så får man högre verkningsgrad och lägre temperatur vilket ger längre livslängd på lampan med.


Det har väl kanske inte varit så hög efterfrågan på lampor som lyser lika mycket men drar en watt mindre, så nu försöker man revidera skalan för att skapa efterfrågan.

Det har ju varit lite löjligt med alla a+++ produkter ett tag, så det var väl dags att ta tag i skalan.
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
de har bytt skala för att allt landade på a+
Det känns att det är ett stort skämt med alla skalor och sunt förnuft säger att tiita bara på effekten och inget annat. En grej till som känns konstigt,är att jag byter dessa rätt ofta - en gång per år ungefär - botde de inte hålla längre?
 
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Det känns att det är ett stort skämt med alla skalor och sunt förnuft säger att tiita bara på effekten och inget annat. En grej till som känns konstigt,är att jag byter dessa rätt ofta - en gång per år ungefär - botde de inte hålla längre?
Beror lite på fabrikat och hur de är placerade. En LED kan hålla sämre, elektroniken i dem påverkas av värme, om de sätts i en liten och tätslutande armatur utan ventilation.
Effekten t.ex. 40W är en gammal kvarleva för att vi som kunder ska förstå, men är totalt ointressant för hur en lampa fungerar.
Man tittar på lumen för att se skillnad i hur starkt den lyser, det anges på alla förpackningar. Sedan är det lite olika för ljustyp, men där gäller kelvin eller som en del t.ex. "varmvit" eller liknande. Men gammalt glödlampsljus brukar vara under 3000 kelvin och vill du ha vitt sken så tar du en 4000 kelvin.

Så det är dags för oss att lära om då det med LED ges helt andra möjligheter att styra både styrka och ljustyp i en och samma lampa.
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror lite på fabrikat och hur de är placerade. En LED kan hålla sämre, elektroniken i dem påverkas av värme, om de sätts i en liten och tätslutande armatur utan ventilation.
Effekten t.ex. 40W är en gammal kvarleva för att vi som kunder ska förstå, men är totalt ointressant för hur en lampa fungerar.
Man tittar på lumen för att se skillnad i hur starkt den lyser, det anges på alla förpackningar. Sedan är det lite olika för ljustyp, men där gäller kelvin eller som en del t.ex. "varmvit" eller liknande. Men gammalt glödlampsljus brukar vara under 3000 kelvin och vill du ha vitt sken så tar du en 4000 kelvin.

Så det är dags för oss att lära om då det med LED ges helt andra möjligheter att styra både styrka och ljustyp i en och samma lampa.
Tack så mycket. Eftersom dessa var avsedda till toan, där man vill ha någorlunda ljus så 470 lumen, räcker gott - de finns nog inte starkare. Och absolut varmvita - utan obduktionssal-känsla. Men kelvinstyrkan kollar man snarare vid köp av xenonlampor - den färgpaletten är mer rätt att förstå
 
Nja, Kelvin används för allt ljus gällande färgtemperatur så det har inte specifikt med lampor att göra.
En glödande pinne har en färgtemperatur.
Vad många kanske inte tänkt på är att lysrör har haft den kodningen ganska länge med en tresiffrig kod, det finns en standard som heter ILCOS där man förutom färgtemperatur även lägger till en siffra som anger färgåtergivning.
Så står det 827 respektive 840 så är de samma färgåtergivning men med färgtemperatur 2700 respektive 4000 Kelvin. För lysrör har det varit viktigare utifrån var de ska användas och vikten av att återge färger.
Motsvarande med färgåtergivning finns även för LED-lampor.

För toaletten där din fru hade krav på bra belysning skulle i teorin, kanske även praktiken, färgtemperatur i kombination med färgåtergivning ha ett visst värde för att hon ska veta hur mycket det ska sminkas utifrån hur det ser ut i dagsljus. Så 4000 kelvin ger då bättre förutsättningar än 2700.;)
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, Kelvin används för allt ljus gällande färgtemperatur så det har inte specifikt med lampor att göra.
En glödande pinne har en färgtemperatur.
Vad många kanske inte tänkt på är att lysrör har haft den kodningen ganska länge med en tresiffrig kod, det finns en standard som heter ILCOS där man förutom färgtemperatur även lägger till en siffra som anger färgåtergivning.
Så står det 827 respektive 840 så är de samma färgåtergivning men med färgtemperatur 2700 respektive 4000 Kelvin. För lysrör har det varit viktigare utifrån var de ska användas och vikten av att återge färger.
Motsvarande med färgåtergivning finns även för LED-lampor.

För toaletten där din fru hade krav på bra belysning skulle i teorin, kanske även praktiken, färgtemperatur i kombination med färgåtergivning ha ett visst värde för att hon ska veta hur mycket det ska sminkas utifrån hur det ser ut i dagsljus. Så 4000 kelvin ger då bättre förutsättningar än 2700.;)
Person uttrycker förvåning och tänker efter, vilket antyder bearbetning av information. Nu måste jag smälta all info, bra tips när man googlar nästa köp
 
  • Gilla
AndreasLarsson89
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För toaletten där din fru hade krav på bra belysning skulle i teorin, kanske även praktiken, färgtemperatur i kombination med färgåtergivning ha ett visst värde för att hon ska veta hur mycket det ska sminkas utifrån hur det ser ut i dagsljus. Så 4000 kelvin ger då bättre förutsättningar än 2700
Tyvärr kommer man inte långt med att bara välja rätt färgtemperatur när det är sminkning som är operationen som ska utföras. Vi har ju normalt lamporna ovanför spegeln och det blir helt fel när sådant ska utföras.

Jag har hört hur andra familjemedlemmar sminkar sig i badrummet (5 halogenspottar ovanför spegeln) och sedan går de förbi en annan spegel på väg ut, där lamporna sitter bredvid spegeln (väldigt många på en lång rad). Det brukar låta ungefär som : "Oj helvete så här kan jag inte se ut" och sedan börjar den komplicerade sminkprocessen om igen.
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tyvärr kommer man inte långt med att bara välja rätt färgtemperatur när det är sminkning som är operationen som ska utföras. Vi har ju normalt lamporna ovanför spegeln och det blir helt fel när sådant ska utföras.

Jag har hört hur andra familjemedlemmar sminkar sig i badrummet (5 halogenspottar ovanför spegeln) och sedan går de förbi en annan spegel på väg ut, där lamporna sitter bredvid spegeln (väldigt många på en lång rad). Det brukar låta ungefär som : "Oj helvete så här kan jag inte se ut" och sedan börjar den komplicerade sminkprocessen om igen.
Det är lite så när man handlar kläder i butiker med ”kalla” ljus. Sedan där hemma ser plagget för jävligt ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.