Nu behöver jag hjälp. Vi har flyttat till nytt hus och vill byta ut i stort sett alla strömbrytare mot dimmrar. Problemet är att vi har Led-lampor nästan överallt vilket kräver en dimmer med väldigt låg minimumbelastning.

För en vanlig enkeldimmer är det ju inga problem men vi har en kronbrytare där vi skulle vilja kunna dimra båda utgångar. Antingen har inte marknaden hängt med eller så brister mina sökkunskaper, men jag hittar ingen krondimmer med vridfunktion som fungerar för låg led-belastning.

Finns det på den svenska marknaden?

Jag hittar ett fåtal på brittiska sidor men vis av tidigare köp därifrån vet jag att de kan vara för stora för svenska runda apparatdosor.

Tacksam för all hjälp och tips!

Man kan också köpa drivdon med inbyggd dimning som man styr med tryckknappsbrytare. Mean Well har t.ex. flera drivers där man kan styra dimningen med en återfjädrande brytare. Jag styr lite fönsterledspottar med vanliga strömbrytare med fjäder och meanwell-drivers. Vanliga strömbrytare brukar kunna kompletteras med fjäder.

pelpet skrev:
Man kan också köpa drivdon med inbyggd dimning som man styr med tryckknappsbrytare. Mean Well har t.ex. flera drivers där man kan styra dimningen med en återfjädrande brytare. Jag styr lite fönsterledspottar med vanliga strömbrytare med fjäder och meanwell-drivers. Vanliga strömbrytare brukar kunna kompletteras med fjäder.
Hide-a-Lite har också en del att välja på. Deras Jolly-serie t. ex.

Tack för tipsen. Då kan jag sluta leta krondimmer. Jag kommer nog köra på maah:s förslag med två dosdimmrar. Jag har tänkt på dosdimmer men då letat efter en med dubbla utgångar, tänkte aldrig så långt att man kan ha två dosdimmrar på olika ställen. Klurigt!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.