T
Finns det någon här som har tips på en hyfsat vettig takbelysning som har PIR och antingen solcell+batteri eller bara batteri (helst laddbart) som ger ljus motsvarande en 60w glödlampa (ca 800 lm)?

Jag har en "vedbod" på landet som mer är förråd (veden ligger i skjul utanför vedboden...) och verkstadshörn. Problemet är att där finns ingen ström och kommer inte att ha inom överskådlig tid och de små fönster som finns ger inte mycket ljusinsläpp. Det är rätt lågt i tak och ytan jag vill få lite ledljus (sic!) i är ca 2x3 m så det är inte så stort men kommer man utifrån dagsljus och in i mörkret så ser man verkligen ingenting.

Jag tänkte att det borde finnas någon lösning med solcell och/eller batteri som kan användas och helst med rörelsedetektor(PIR) så man inte glömmer att släcka och batteriet drar ur. Har hittat lite olika varianter men inte riktigt det jag söker.

Det jag har hittat är en fasadbelysning som är solcellsdriven där det är 3 m sladd till panelen men där stod inte hur ljusstark den var.
Små "pyttiga" runda saker som drivs med AA-batterier finns massor men ofta med 65-100 lumen ljusstyrka och sen lite varianter för garderob eller bänkbelysning som ger 80 till knappt 200 lm.
Sen är det prisklasser som varierar stort och visst vill jag gärna komma billigt undan med det bör ju hålla också och jag är rädd att de billigaste varianterna inte riktigt håller över tid. Det blir ju kallt och lite fuktigt på vintern - men om det är enkelt att ta ner dem så kan jag ta hem dem på vintern. (bör ju även vara lätt att ta ner om man ska ladda dem)

Det jag också sett är att de få armaturer som har lite bättre ljusstyrka (när det går att se, på t ex Amazon så står det ofta inte lumen eller lux etc..) har drifttid på någon timme vilket kan funka då man oftast bara går in några minuter i taget för att hämta något men det har ju hänt att man stått och pulat med något "ett tag".

Förhoppningsvis kan jag få lite tips med länkar till något från er som har koll. :)
 
Jag tror att det kan gå att få till en solcellsbaserad löpsning som fungerar på vår, sommar och höst men du har för få soltimmar på vintern.

Vi har på landet en utomhusbelysning med stolpe, som förre ägaren satt upp. Tror att den kommer från ClasOhlson.

Den har solceller, ger ledbelysning under natten, men tänder en stark lampa om man rör sig i närheten (3 - 4m) av den.

Den fungerar bra hela natten från typ 1a april till ca oktober. Men under december till februari ger den överhvudtaget inget ljus alls. Och det är kanske då man framförallt vill gå till vedboden.
 
F
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Jag tror att det kan gå att få till en solcellsbaserad löpsning som fungerar på vår, sommar och höst men du har för få soltimmar på vintern.

Vi har på landet en utomhusbelysning med stolpe, som förre ägaren satt upp. Tror att den kommer från ClasOhlson.

Den har solceller, ger ledbelysning under natten, men tänder en stark lampa om man rör sig i närheten (3 - 4m) av den.

Den fungerar bra hela natten från typ 1a april till ca oktober. Men under december till februari ger den överhvudtaget inget ljus alls. Och det är kanske då man framförallt vill gå till vedboden.
Tack för tipset! Vi är inte där på vintern pga utdömd skorsten så vi kan inte elda för värme så april till oktober skulle funka.
Jag gissar dock att det är en integrerad lösning med solpanelen och armaturen i ett? Jag skulle behöva sätta solcellen på taket på boden och dra en kabel några meter till lampan invändigt.
Går det att dela på armatur och solcell så kan man alltid skarva kabeln.
 
T
F Fideliox skrev:
Pannlampa?

Skämt åsido men kanske en ecoflow med några solpaneler så kan du köra 230V grejer. Blir ju några tusenlappar dock.
[länk]
Jag kan ju gå omkring med pannlampa ständigt, gärna en med skymningsrelä, det blir perfekt! :D

Ecoflow ser ju ut att vara en bra produkt, men kanske utanför budget. Särskilt med solpaneler.
För de pengarna kan jag dra ut en jordkabel från närmaste hus med el (tror jag iaf, har en PEM-slang som kan läggas och det är nog bara 15-18 m kabel som krävs från närmaste elcentral)

Tack för tipset!
 
Jag är nöjd med den här men den är gjord för vägg inte tak. Den hängs på skruvskallar. Kanske går att lösa om man är kreativ. Jag skulle dock sätta den högt upp på en vägg istället.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llsstralkastare-med-rorelsesensor-led-018354/

Det funkar nog för korta vistelser i förrådet men för längre blir det problematiskt. Batteriet kanske blir urladdat. Jag kan inte uttala mig om det. Men riktigt jobbigt med PIR är också att det kommer tändas och släckas om och om igen om du ska stå och arbeta därinne. Typ varje 15s Jag skulle bli helt galen om jag hade det som verkstadsbelysning. Det krävs en hel del rörelse för att hålla dem tända. Att endast röra fingrar exempelvis räcker inte. Så, de kommer att slockna ofta.
 
T
Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Jag är nöjd med den här men den är gjord för vägg inte tak. Den hängs på skruvskallar. Kanske går att lösa om man är kreativ. Jag skulle dock sätta den högt upp på en vägg istället.
[länk]

Det funkar nog för korta vistelser i förrådet men för längre blir det problematiskt. Batteriet kanske blir urladdat. Jag kan inte uttala mig om det. Men riktigt jobbigt med PIR är också att det kommer tändas och släckas om och om igen om du ska stå och arbeta därinne. Typ varje 15s Jag skulle bli helt galen om jag hade det som verkstadsbelysning. Det krävs en hel del rörelse för att hålla dem tända. Att endast röra fingrar exempelvis räcker inte. Så, de kommer att slockna ofta.
Tack för tipset! Den skulle kunna funka, den har ju lite mer ljusstyrka än andra jag sett men det är trist att man inte kan ställa in hur länge den ska vara tänd...
Får kanske prova den ändå om jag inte hittar något bättre.
 
F
Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Jag är nöjd med den här men den är gjord för vägg inte tak. Den hängs på skruvskallar. Kanske går att lösa om man är kreativ. Jag skulle dock sätta den högt upp på en vägg istället.
[länk]

Det funkar nog för korta vistelser i förrådet men för längre blir det problematiskt. Batteriet kanske blir urladdat. Jag kan inte uttala mig om det. Men riktigt jobbigt med PIR är också att det kommer tändas och släckas om och om igen om du ska stå och arbeta därinne. Typ varje 15s Jag skulle bli helt galen om jag hade det som verkstadsbelysning. Det krävs en hel del rörelse för att hålla dem tända. Att endast röra fingrar exempelvis räcker inte. Så, de kommer att slockna ofta.
Vad är det för batteri? Tänker mest om det går att byta annars är det ju bara att kasta hela armaturen.
 
Nu såg jag att du inte efterfrågar puttiga runda saker med lägre lumen, men om du har lågt i tak så kanske de kan vara en lösning om du inte hittar något bättre. Jag har använt dessa i flera år både i ett duschutrymme och utedass (oisolerat) året runt och för att vara så små ger de förvånansvärt bra ljus faktiskt. Extremt lätta att montera/demontera och räcker i veckor daglig användning. Har en uppsättning uppladdningsbara batterier och byter ut när det är dags att ladda. Om du använder två stycken kanske det räcker?

Dessa har 105 lumen.

https://www.clasohlson.com/se/LED-belysning-Nightlux-Ceiling-med-sensor,-Ledvance/p/36-7351
 
Redigerat:
T Testarn skrev:
Tack för tipset! Den skulle kunna funka, den har ju lite mer ljusstyrka än andra jag sett men det är trist att man inte kan ställa in hur länge den ska vara tänd...
Får kanske prova den ändå om jag inte hittar något bättre.
Den här har 2000 lm och inställbart intervall till max 120s, men endast 3m kabel https://www.jula.se/catalog/el-och-...llsstralkastare-med-rorelsesensor-led-018352/. Jag tycker 120s är för kort det med. Hade det varit jag så hade jag önskat ha 1h tror jag. Är ljuset för starkt kan man ju låta det studsa mot en vägg. Den är 18W jämfört med förra på 12W så batteriförbrukningen kommer gå snabbare. Kapaciteten är också något lägre än förra.
F Fideliox skrev:
Vad är det för batteri? Tänker mest om det går att byta annars är det ju bara att kasta hela armaturen.
Li-ion 3.7 V 2400 mAh men vet ej formfaktor. Allt går ju om man vill men jag tror inte den är gjord med byte i åtanke. Kasta armatur och spara solcellspanel, eller vad menar du? Och när jag sa "urladdad" så menade jag inte permanent dött, utan bara "slut på laddning/behöver laddas" ifall det var otydligt. Men det är förstås inte bra för batteriet heller.
K kaffetorsk skrev:
Nu såg jag att du inte efterfrågar puttiga runda saker med lägre lumen, men om du har lågt i tak så kanske de kan vara en lösning om du inte hittar något bättre. Jag har använt dessa i flera år både i ett duschutrymme och utedass (oisolerat) året runt och för att vara så små ger de förvånansvärt bra ljus faktiskt. Extremt lätta att montera/demontera och räcker i veckor daglig användning. Har en uppsättning uppladdningsbara batterier och byter ut när det är dags att ladda. Om du använder två stycken kanske det räcker?

Dessa har 105 lumen.

[länk]
Tycker också att 100 lm borde göra stor skillnad för TS eftersom problemet verkade vara att det idag var kolsvart. Och med tanke på att rummet inte är så stort.
 
T
K kaffetorsk skrev:
Nu såg jag att du inte efterfrågar puttiga runda saker med lägre lumen, men om du har lågt i tak så kanske de kan vara en lösning om du inte hittar något bättre. Jag har använt dessa i flera år både i ett duschutrymme och utedass (oisolerat) året runt och för att vara så små ger de förvånansvärt bra ljus faktiskt. Extremt lätta att montera/demontera och räcker i veckor daglig användning. Har en uppsättning uppladdningsbara batterier och byter ut när det är dags att ladda. Om du använder två stycken kanske det räcker?

Dessa har 105 lumen.

[länk]
Jag har en sådan här i ett förråd hemma, men jag är osäker på om det är samma märke, och den ger lite svagt ljus och släcker rätt fort. Har också märkt att den är lite känslig för vilka batterier jag sätter i. Med högkvalitativa batterier så håller det rätt bra, uppladdningsbara vill den inte acceptera (vet inte om späningen är för låg) och med billigare batterier som jag hade hemma så funkade det ett par veckor trots att jag bara är inne där några gånger i veckan.
Kan vara värt ett försök om Ledvance är bättre kvalitet och mer förlåtande än den jag har (om det inte är en Ledvance, ska kolla)

Tack för förslaget.
 
Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Den här har 2000 lm och inställbart intervall till max 120s, men endast 3m kabel [länk]. Jag tycker 120s är för kort det med. Hade det varit jag så hade jag önskat ha 1h tror jag. Är ljuset för starkt kan man ju låta det studsa mot en vägg. Den är 18W jämfört med förra på 12W så batteriförbrukningen kommer gå snabbare. Kapaciteten är också något lägre än förra.

Li-ion 3.7 V 2400 mAh men vet ej formfaktor. Allt går ju om man vill men jag tror inte den är gjord med byte i åtanke. Kasta armatur och spara solcellspanel, eller vad menar du? Och när jag sa "urladdad" så menade jag inte permanent dött, utan bara "slut på laddning/behöver laddas" ifall det var otydligt. Men det är förstås inte bra för batteriet heller.

Tycker också att 100 lm borde göra stor skillnad för TS eftersom problemet verkade vara att det idag var kolsvart. Och med tanke på att rummet inte är så stort.
Jo precis, som du säger vill man ju inte ha för ljust heller Enklare saker som plocka ved kan det ofta räcka med mindre ljuskällor.
 
T
Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Den här har 2000 lm och inställbart intervall till max 120s, men endast 3m kabel [länk]. Jag tycker 120s är för kort det med. Hade det varit jag så hade jag önskat ha 1h tror jag. Är ljuset för starkt kan man ju låta det studsa mot en vägg. Den är 18W jämfört med förra på 12W så batteriförbrukningen kommer gå snabbare. Kapaciteten är också något lägre än förra.

Li-ion 3.7 V 2400 mAh men vet ej formfaktor. Allt går ju om man vill men jag tror inte den är gjord med byte i åtanke. Kasta armatur och spara solcellspanel, eller vad menar du? Och när jag sa "urladdad" så menade jag inte permanent dött, utan bara "slut på laddning/behöver laddas" ifall det var otydligt. Men det är förstås inte bra för batteriet heller.

Tycker också att 100 lm borde göra stor skillnad för TS eftersom problemet verkade vara att det idag var kolsvart. Och med tanke på att rummet inte är så stort.
Den här gav bra ljus enlig spec, vissa recensenter tycker inte att det stämmer men det kan nog räcka. Jag håller med om att en eller två lampor med 100 lm skulle kunna göra en stor skillnad, men som jag skrev till @kaffetorsk så har jag en liten sådan rund i ett förråd hemma och den är väldigt svag.

Jag har provat att dra ut en kabel tillfälligt och har haft en sladdlampa med en 40 W lammpa i och det ger lite ljus för att röra sig därinne men för svagt för att leta i lite lådor, med en 60 W lampa blev det rimligt mycket ljus.

Jag kan ju som sagt dra ut en kabel om jag ska vara där någon längre stund men för de där gångerna man behöver in och hämta verktyg eller skruv/spik etc så vore det kalas att få något som automagiskt tänder ett par minuter och ger tillräcklkigt med ljus för att leta lite i lådorna och se skillnaden på en 4mm skruv och en 5mm :P

Tack för ditt engagemang! 👍
 
  • Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag har en sådan här i ett förråd hemma, men jag är osäker på om det är samma märke, och den ger lite svagt ljus och släcker rätt fort. Har också märkt att den är lite känslig för vilka batterier jag sätter i. Med högkvalitativa batterier så håller det rätt bra, uppladdningsbara vill den inte acceptera (vet inte om späningen är för låg) och med billigare batterier som jag hade hemma så funkade det ett par veckor trots att jag bara är inne där några gånger i veckan.
Kan vara värt ett försök om Ledvance är bättre kvalitet och mer förlåtande än den jag har (om det inte är en Ledvance, ska kolla)

Tack för förslaget.
Är inte helt hundra om det var den eller av märket Osram, så jag kan inte lova att den jag länkade är rätt. Mina lampor funkar iaf felfritt med uppladdningsbara GP Recyko.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Den här gav bra ljus enlig spec, vissa recensenter tycker inte att det stämmer men det kan nog räcka. Jag håller med om att en eller två lampor med 100 lm skulle kunna göra en stor skillnad, men som jag skrev till @kaffetorsk så har jag en liten sådan rund i ett förråd hemma och den är väldigt svag.

Jag har provat att dra ut en kabel tillfälligt och har haft en sladdlampa med en 40 W lammpa i och det ger lite ljus för att röra sig därinne men för svagt för att leta i lite lådor, med en 60 W lampa blev det rimligt mycket ljus.

Jag kan ju som sagt dra ut en kabel om jag ska vara där någon längre stund men för de där gångerna man behöver in och hämta verktyg eller skruv/spik etc så vore det kalas att få något som automagiskt tänder ett par minuter och ger tillräcklkigt med ljus för att leta lite i lådorna och se skillnaden på en 4mm skruv och en 5mm :p

Tack för ditt engagemang! 👍
Diverse kalkylatorer jag hittar på nätet uppskattar 18W LED till ~1600 lm.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.