S
Hej, har spisfläkt med två kompaktlysrör, osram dulux s 7W/827, där ena började blinka. Köpte en LED-ersättning (så nära jag kunde komma). Sätter jag i den nya börjar den blinka, och den andra slutar helt lysa. Se film (den nya först, sätter i den gamla sedan).

Den nya (och den gamla trasiga) blinkar oavsett om den sitter i vänster eller höger.

Tycker mig se att Osram skriver att just den jag köpt ersätter den som gått sönder, men är detta ännu ett fall av att LED inte funkar som ersättning, dvs jag får köpa exakt den gamla lampan? Eller snarare ett par st så att jag har tills jag byter spisfläkt?

Bästa svaret

Har du provat att byta båda ljuskällorna? Det är inte ovanligt att lysrören är seriekopplade och då funkar det inte att bara byta ena till LED.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
Ja de verkar ju faktiskt seriekopplade...tänkte inte på det.

S
Det behövdes två nya, tack för rådet!
Tyvärr kan jag inte identifiera personer på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det förekommer att man måste ta bort drivdonet och parallellkoppla ljuskällorna i armaturen. Det brukar framgå av dokumentationen till LED-rören om så är fallet. Men det kanske löste sig ändå.

S
A Avemo skrev:
Det förekommer att man måste ta bort drivdonet och parallellkoppla ljuskällorna i armaturen. Det brukar framgå av dokumentationen till LED-rören om så är fallet. Men det kanske löste sig ändå.
Det löste sig ändå, men tack för kommentaren. 👍

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.