1 576 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
LED i badrum - hur ska jag välja?
Jag totalrenoverar mitt första badrum och behöver ta beslut om belysning. Jag vill ha LED-spotlights i taket och kommer dessutom ha LED-lister i spegelskåpet (IKEA Storjorm). Måttet på rummet är ca 220 x 160 cm. Min svåger, som är elektriker, tycker (som de flesta elektriker) att jag ska köpa det bästa i form av Zebra etc med drivdorn. Men eftersom detta är ett mindre badrum, i en relativt billig bostadsrätt, så vill jag hålla nere kostnaden på alla plan och vill inte lägga +800 kr per spot.
Så min fråga är; blir det för klent ljus med 4 st av t.ex. Malmbergs MD 881? Tips på alternativ?
Så min fråga är; blir det för klent ljus med 4 st av t.ex. Malmbergs MD 881? Tips på alternativ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 249 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 249 inlägg
Hide-a-light rekommenderar 1 spot per 1,5 kvm i badrum och eftersom du har ett badrum på ca 4 kvm så räcker det med 3 spottar. Om man dessutom tar hänsyn till att det finns belysning ovanför handfatet kanske det räcker med två spottar. Malmberg MD-99 verkar vara rätt vanlig om man ska döma efter vad som skrivs i andra trådar, fast jag vet inte om den är lämplig för just badrum.
Ja, jag har kikat på MD-99 också. Infällda är de klassade IP44 så det är ju okej i badrum.BirgitS skrev:
Hide-a-light rekommenderar 1 spot per 1,5 kvm i badrum och eftersom du har ett badrum på ca 4 kvm så räcker det med 3 spottar. Om man dessutom tar hänsyn till att det finns belysning ovanför handfatet kanske det räcker med två spottar. Malmberg MD-99 verkar vara rätt vanlig om man ska döma efter vad som skrivs i andra trådar, fast jag vet inte om den är lämplig för just badrum.
Klicka här för att svara