4 170 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Led frågor (mängd, led driver för dosa samt placering)
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
hej alla glada
har en fundering när jag nu planerar elen på övervåningen som handlar om ledspotlights.
Jag har ett allrum på ca 40m2 samt 2 sovrum på ca 10-11m2 och en toalett som jag vill ha spotlights till. Tanken går då till 12v led spotlights.
Jag hade gärna sett att man kunde ha en led driver anpassad för dosa. Vad är lämplig placering för denna? Går de att gömma bakom en brytare eller finns det ngn annan placering som är bra? Tex en väggdosa?
Finns det led drivers för dosa som går att driva leds för ett helt rum? Annars får man kanske gömma drivern i en kapsling ovan innertak med en inspektionslucka men det känns ju drygt.
Är en dinmonterad driver ett alternativ och isf satsa på en något större normcentral?
Till sovrummen, vad tror ni är lämpligt i wattantal?
Jag har ett allrum på ca 40m2 samt 2 sovrum på ca 10-11m2 och en toalett som jag vill ha spotlights till. Tanken går då till 12v led spotlights.
Jag hade gärna sett att man kunde ha en led driver anpassad för dosa. Vad är lämplig placering för denna? Går de att gömma bakom en brytare eller finns det ngn annan placering som är bra? Tex en väggdosa?
Finns det led drivers för dosa som går att driva leds för ett helt rum? Annars får man kanske gömma drivern i en kapsling ovan innertak med en inspektionslucka men det känns ju drygt.
Är en dinmonterad driver ett alternativ och isf satsa på en något större normcentral?
Till sovrummen, vad tror ni är lämpligt i wattantal?
Redigerat:
Elko Bigbox är trevlig om man vill gömma drivdon. Den ger extra utrymme men syns inte mer än en vanlig enkel apparatdosa när den väl är monterad.
Om du ska driva många spotlights skulle jag dock rekommendera annan lösning eftersom kylningen kan bli lite lidande i en Bigbox. Finns det någon klädkammare eller liknande där en låda med drivdon kan gömmas undan? Det är oftast det bästa alternativet ur både service- och kylningssynpunkt.
Om du ska driva många spotlights skulle jag dock rekommendera annan lösning eftersom kylningen kan bli lite lidande i en Bigbox. Finns det någon klädkammare eller liknande där en låda med drivdon kan gömmas undan? Det är oftast det bästa alternativet ur både service- och kylningssynpunkt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
tommib skrev:
Elko Bigbox är trevlig om man vill gömma drivdon. Den ger extra utrymme men syns inte mer än en vanlig enkel apparatdosa när den väl är monterad.
Det är ett elände det här med att gömma en led driver... har iofs planerat små inbyggda garderober/klädkammare i sovrummet. Och jag kan gömma drivern till allrummet (eller två) i den stora klädkammaren. Toaletten är även den i anslutning till klädkammaren så det borde ju funka. Tackar för hjälpen.tommib skrev:
Nu verkar du ha bestämt dig för 12V men jag har i stort sett slutat med det och gått över till spots med egen driver. Utbudet blir större och installationen enklare.
Med en LED-låda ovanför varje spot får du upp både driver och spot i samma hål. Vill du inte ha lådor ovanför blir utbudet mindre men det finns några att välja på då också.
Med en LED-låda ovanför varje spot får du upp både driver och spot i samma hål. Vill du inte ha lådor ovanför blir utbudet mindre men det finns några att välja på då också.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Nä alltså jag är nog bara okunnig... visste inte att det fanns ledspots med inbyggd driver. Ska kolla på det.Müssli skrev:
Nu verkar du ha bestämt dig för 12V men jag har i stort sett slutat med det och gått över till spots med egen driver. Utbudet blir större och installationen enklare.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det va inte meningen att va spydig på något sätt, men jag tror bestämt att TS inlägg ändrades eller så är jag helt enkelt blindU Uffe A skrev:
Vet inte alls vad du ställer för krav på lumen och kelvin TS, det finns en hel djungel av downlights minst sagt.
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-comfort-g2-6-pack?category_id=847
Dessa har jag jobbat med och är mycket nöjd. Hide a lite är väl kanske inte de billigaste alternativet men de gör sjyssta prylar.
Redigerat:
Klicka här för att svara