Hej!

Har bytt ut en gammal halogen dimmer till en ny led dimmer men när jag slår på lampan så börjar den alltid med att blinka 5-10 sekunder innan den lyser konstant. Den kan även bete sig lite underligt vissa gånger och slocknar tidigare än vad den ska när jag dimrar. Det är 1 fas och 2 tändtrådar som går ut till 2 lamp uttag.

Har självklart bytt till led glödlampa som är dimbar, men jag upplever att halogen dimmern fungerade bättre med halogen glödlampa.

Tacksam för hjälp!

Redigerat:
vad är det för dimmer som har kopplats in? (gärna foto på installationen...)

av beskrivningen låter det som beteendet som vissa dimmers har när de ska försöka identifiera ansluten last vid [första spänningspåslag], men jag kan också tänka mig att det skulle kunna saknas nolla till dimmern

finns det flera strömbrytare för att slå av/på belysningen ("trappkoppling")?

• Gilla
Joakim90
  • Laddar…
J Joakim90 skrev:
Har självklart bytt till led glödlampa som är dimbar, men jag upplever att halogen dimmern fungerade bättre med halogen glödlampa.
Så är det ofta tyvärr. Halogen fungerar med "alla" dimmer och går att dimma på ett bra sätt mellan 0 och 100 procent.

LED fungerar många gånger i bästa fall halvbra och det krävs lite svart magi för att veta vilken kombination av dimmer och ljuskälla som fungerar och hur bra man ska förvänta sig att det fungerar. Ofta är det exempelvis väldigt svår att få en LED att lysa stabilt på några få procent av full ljusstyrka.

harka harka skrev:
vad är det för dimmer som har kopplats in? (gärna foto på installationen...)

av beskrivningen låter det som beteendet som vissa dimmers har när de ska försöka identifiera ansluten last vid [första spänningspåslag], men jag kan också tänka mig att det skulle kunna saknas nolla till dimmern

finns det flera strömbrytare för att slå av/på belysningen ("trappkoppling")?
Bifogar foto på installationen, det är en led dimmer från switchbox.
https://www.switchbox.se/collections/classic/products/dim

Det finns endast 1 strömbrytare för att slå av/på strömmen till 2 armaturer.

• Installation av LED dimmer i väggbox med synlig kabel och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo Alfredo skrev:
Så är det ofta tyvärr. Halogen fungerar med "alla" dimmer och går att dimma på ett bra sätt mellan 0 och 100 procent.

LED fungerar många gånger i bästa fall halvbra och det krävs lite svart magi för att veta vilken kombination av dimmer och ljuskälla som fungerar och hur bra man ska förvänta sig att det fungerar. Ofta är det exempelvis väldigt svår att få en LED att lysa stabilt på några få procent av full ljusstyrka.
Så här ser det ut i normalfallet när den startas, har ej film på när den beter sig lite mer underligt.

J Joakim90 skrev:
har ej film på när den beter sig lite mer underligt.
Mer underligt?! :surprised: Även om jag är ökänd kritiker till LEDs förmåga till god dimning var nog det där bland det underligaste jag sett. Vad gör den när den "beter sig lite mer underligt" tro? :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Mer underligt?! :surprised: Även om jag är ökänd kritiker till LEDs förmåga till god dimning var nog det där bland det underligaste jag sett. Vad gör den när den "beter sig lite mer underligt" tro? :thinking:
När den beter sig mer underligt så fungerar det inte att dimra så bra, den slocknar och tänds sporadiskt ungefär när jag dimrar (öka minska ljusstyrkan) men det är sällan det händer.

jag reagerar på att dimmern är ansluten med en blå ledare, som ju alltsom oftast är en nolla och inte obruten fas, men så kan det kan ju hända sig ändå

den andra armaturen, är den oansluten – eller sitter det något kopplat till den?

enligt dimmerns bruksanvisning går det att göra inställningar på dimmern genom att knacka lite morsekod med strömbrytaren (tämligen klumpigt och obegripligt) – har du prövat att ställa om något eller göra en nollställning för att få dimmern att lugna ner sig och bete sig som folk?

fungerar dimmern som normalt om du kopplar in en vanlig glöd-/halogenlampa? om den gör det så är det nog en illa fungerande combo mellan dimmer och LED-lampa, om glöd/halogen inte fungerar så skulle jag felanmäla dimmern

harka harka skrev:
jag reagerar på att dimmern är ansluten med en blå ledare, som ju alltsom oftast är en nolla och inte obruten fas, men så kan det kan ju hända sig ändå

den andra armaturen, är den oansluten – eller sitter det något kopplat till den?

enligt dimmerns bruksanvisning går det att göra inställningar på dimmern genom att knacka lite morsekod med strömbrytaren (tämligen klumpigt och obegripligt) – har du prövat att ställa om något eller göra en nollställning för att få dimmern att lugna ner sig och bete sig som folk?

fungerar dimmern som normalt om du kopplar in en vanlig glöd-/halogenlampa? om den gör det så är det nog en illa fungerande combo mellan dimmer och LED-lampa, om glöd/halogen inte fungerar så skulle jag felanmäla dimmern
harka harka skrev:

Anledningen till den blåa kabeln är pga av att jag förlängt kablarna genom en skarv, mitt misstag att det blev blå.

I den andra lamparmaturen sitter inget påkopplat.

Ska kolla upp dett med inställning, vad jag vet fick jag inte med några papper alls vid köpet, kan fråga återförsäljaren imorgon.

Provade nu med en vanlig glödlampa och lampan lyser men extremt svagt, det lilla som lyser går även att dimra.

Provat att ändra dimringsläge?

• Gilla
Joakim90
  • Laddar…
manualen är väl den här: https://www.varilight.co.uk/leaflets/V-Pro Dimmer Series Instruction Leaflet 775.pdf

men videon som Andreas la upp är nog lite enklare att ta till sig

att en vanlig glödlampa lyser extremt svagt låter som att allt inte står rätt till, men prova med att nollställa dimmern (med början vid 4;30 i videon och en(!) minut framåt) – om inte det hjälper så är det nog retur av dimmern som återstår

• Gilla
Joakim90
  • Laddar…
Tack hittills för er hjälp!

Jag gjorde en factory reset och nu så är ljuset konstant och blinkar inte längre. Men nu kan jag istället inte dimra utan ljuset är starkare än innan men när jag vrider ner dimmern så ändras ljuset minimalt. Försöker lösa det genom att ändra minimum ljusflöde men har inte lyckats än.

Edit: Nu verkar det som att det fungerar, dock så var minsta ljusflödet lite mer än vad jag hade velat men det verkar som att den fungerar korrekt just nu.

Tack så mycket för eran hjälp!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.