Hej!

Ska byta ut den gamla dimmern till en snyggare variant.

1.Kan man se om denna är en glödljusdimmer eller en LED-dimmer?

Öppen elektrisk installationsdosa i vägg med synliga anslutningar och kablar; oavslutad och potentiellt osäker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I Isabelleros skrev:
Hej!
Ska byta ut den gamla dimmern till en snyggare variant.

1.Kan man se om denna är en glödljusdimmer eller en LED-dimmer?

[bild]
Det är en glödljusdimmer. Så kallad TRIAC dimmer. ELCO 315GLE
Man ser det på effekten 20-315W.
Men ämnar du att byta lampor till LED så kan du använda vilken dimmer som helst.
Det finns dimmer som har samma koppling och funkar utan Nollan, som du kanske saknar i den dosan.

• Gilla
Isabelleros
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Men ämnar du att byta lampor till LED så kan du använda vilken dimmer som helst.
Vad menar du? Jag påstår tyvärr motsatsen, det vill säga att det är en djungel att hitta kombination av LED och dimmer som fungerar bra.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Den bör fungera.
1-200W med mekanisk on/ off.

• Gilla
Isabelleros
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Den bör fungera. 1-200W med mekanisk on/ off.
Hur kan du skriva det när det inte framgår vilken ljuskälla TS har? Sen vet vi heller inget om TS definition av att "fungera". Nöjer sig TS med att dimma ner till 40% av full ljusstyrka eller kräver TS kontinuerlig flimmerfri proportionell dimning mellan 0 och 100 procent?

Många dimmertillverkare har kompabilitetstabeller där de har testat kombinationer av dimmer och ljuskälla och anger vad de anser faktiskt fungerar.

Schenider har en dimmerguide som kanske kan vara till hjälp:

Svensk text om guide för att välja rätt ljuskälla och dimmer. Innehåller dropdown-menyer, nämner designs-serierna Exxact, Renova, Trend.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag uppskattar era svar! :)

Jag använder inte dimmern i dagsläget (har ingen lampa på plats där (vardagsrum tak) och planerar inte för att ha det heller) men vill såklart att det ska fungera någorlunda om man senare väljer att ha lampa där.

Men främst vill jag byta ut dimmern för utseendets skull då vi gör om väggarna, och den var ful, svart och gammal. Jag undrar mest om det är någon fara att byta ut den till en LED.

I Isabelleros skrev:
Hej!

Jag uppskattar era svar! :)

Jag använder inte dimmern i dagsläget (har ingen lampa på plats där (vardagsrum tak) och planerar inte för att ha det heller) men vill såklart att det ska fungera någorlunda om man senare väljer att ha lampa där.

Men främst vill jag byta ut dimmern för utseendets skull då vi gör om väggarna, och den var ful, svart och gammal. Jag undrar mest om det är någon fara att byta ut den till en LED.
Nä det är inga problem, om man inte köper en Italiensk design lampa med 40 st glödljus då kan det bli problem.

• Gilla
Isabelleros
  • Laddar…
I Isabelleros skrev:
Jag undrar mest om det är någon fara att byta ut den till en LED.
Med dessa förutsättningar är nog dimmern du funderar på ett lika bra val som någon annan kvalitetsprodukt och ett betydligt bättre val än någon no-name historia från Jula/Biltema/Whatever. Någon "fara" att sätta dit den är det i alla fall definitivt inte och med lite tur kommer det att fungera tillräckligt bra den dag den eventuellt faktiskt ska användas. Jag skulle köra med den!

• Gilla
Isabelleros och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bara påpeka att tex JULA även har kvalitets dimrar i sitt sortiment, tex ELKO, SCHNEIDER, VADSBO

• Gilla
Isabelleros och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.