6 959 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
LED där takdosa sitter
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
Hej!
Har planer på att ersätta en plafond med en LED-spot i vår entré. Mitt i taket sitter naturligtvis en takdosa/kontakt med krok, och när jag lossar på skruvarna inser jag att en röd plastkåpa inkl. ett virrvarr med strömkablar gör att jag inte har alltför mkt plats att spela på. Ok, LED-lampan utvecklar ju knappt ingen värme så för den delen är allt grönt, men bristen på utrymme gör att kablaget förmodligen kommer att trycka ner själva armaturen.
Enda möjligheten jag ser är att borra hål i plastkåpan och flytta upp en del av kablaget, eller har någon en bättre idé? Vad har kåpan för funktion mer än att hålla kablaget på plats + att agera infästning för ev. armatur? Det jag tänker på är att den kanske även fungerar som skydd mot ev. värme som kommer från kablaget? Dum fråga kanske, men vill vara på den säkra sidan innan jag börjar riva i grejorna
Självklart hade det varit enklare att borra upp ett nytt hål bredvid och sätta spoten där, men då kommer den inte i mitten - och där vill man ju helst ha den om det går!
Lars
Har planer på att ersätta en plafond med en LED-spot i vår entré. Mitt i taket sitter naturligtvis en takdosa/kontakt med krok, och när jag lossar på skruvarna inser jag att en röd plastkåpa inkl. ett virrvarr med strömkablar gör att jag inte har alltför mkt plats att spela på. Ok, LED-lampan utvecklar ju knappt ingen värme så för den delen är allt grönt, men bristen på utrymme gör att kablaget förmodligen kommer att trycka ner själva armaturen.
Enda möjligheten jag ser är att borra hål i plastkåpan och flytta upp en del av kablaget, eller har någon en bättre idé? Vad har kåpan för funktion mer än att hålla kablaget på plats + att agera infästning för ev. armatur? Det jag tänker på är att den kanske även fungerar som skydd mot ev. värme som kommer från kablaget? Dum fråga kanske, men vill vara på den säkra sidan innan jag börjar riva i grejorna
Självklart hade det varit enklare att borra upp ett nytt hål bredvid och sätta spoten där, men då kommer den inte i mitten - och där vill man ju helst ha den om det går!
Lars
Glöm dina tankar direkt. Det är en kopplingsdosa för el, du får inte göra åverkan på den och den ska vara lättåtkommlig, den sitter absolut inte där för skojs skull utan är en del i din elanläggning, den skyddar dels kablarna från "yttre" åverkan samt den skyddar det utanför dosan för allt som eventuellt skulle kunna hända om det skulle börja gnistra eller något. Att man kan sätta ett takuttag i en sån dosa ska man bara se som bonus egentligen.
Ett hål på sidan om io taket får du nog anpassa dig till men akta rören som är anslutna till dosan när du borrar.
Ett hål på sidan om io taket får du nog anpassa dig till men akta rören som är anslutna till dosan när du borrar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du har fullkommligt rätt, men jag skulle nog vilja påstå att bonusen är att man kan använda sig av kopplingsutrymmet bakom lamputtaget i stället för att man kan ha lamputtaget över kopplingsutrymmet.Glufsglufs skrev:Glöm dina tankar direkt. Det är en kopplingsdosa för el, du får inte göra åverkan på den och den ska vara lättåtkommlig, den sitter absolut inte där för skojs skull utan är en del i din elanläggning, den skyddar dels kablarna från "yttre" åverkan samt den skyddar det utanför dosan för allt som eventuellt skulle kunna hända om det skulle börja gnistra eller något. Att man kan sätta ett takuttag i en sån dosa ska man bara se som bonus egentligen.
Ett hål på sidan om io taket får du nog anpassa dig till men akta rören som är anslutna till dosan när du borrar.
Lamputtaget ska ju sitta där i vilket fall som helst och man skulle kunnat kopplat i en kopplingsdosan på väggen.
//Patrik
Redigerat:
Du kan relativt enkelt bygga en egen LED-armatur genom att ta en plåt i valfri storlek och sort, bocka en 5cm kant på varje sida. Då ryms det att fälla in några LED spottar i den, samt ryms att dölja en converter bakom.
Man kan "borsta" vanlig plåt med sandpapper så den nästan ser ut som köpes "borstat stål".
Man kan "borsta" vanlig plåt med sandpapper så den nästan ser ut som köpes "borstat stål".
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
Tack för era svar! Då vet jag iaf vad jag inte ska göra
. Att få till ett hål bredvid är nog eg. inget alternativ, då spoten ska sitta i en liten entré på endast 2kvm, och då märks det desto tydligare om den inte är centrerad.
Känns som om man skulle behöva hitta en armatur som passar med de skruvhål som sitter i takdosan - skulle göra det hela betydligt enklare känns det som. De allra flesta armaturer gör ju det, men det jag minst av allt vill ha är en stor "klump" sittande i taket - jag vill ha själva ljuskällan så nära takytan som möjligt.
Någon som vet om det finns någon variant av downlights att fästa rakt upp i en befintlig takdosa?
Känns som om man skulle behöva hitta en armatur som passar med de skruvhål som sitter i takdosan - skulle göra det hela betydligt enklare känns det som. De allra flesta armaturer gör ju det, men det jag minst av allt vill ha är en stor "klump" sittande i taket - jag vill ha själva ljuskällan så nära takytan som möjligt.
Någon som vet om det finns någon variant av downlights att fästa rakt upp i en befintlig takdosa?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
Hittade faktiskt en från Hide-a-lite som heter 1208M, och det står att skruvhål finns och att den passar för apparatdosa. Är apparat och takdosa samma sak? I mitt fall är dosan 76 mm i diameter och det är 72 mm mellan skruvhålen.
Apparatdosa, takdosa och kopplingsdosa är inte samma sak men det kan tänkas att dom i beskrivningen tänkt fel. En apparatdosa gör man ett hår på 70 till och tak/kopplings-dosa på 80, så du har den större i det här fallet.
Hehe, ja, vilket som, beror på vad man prioiterar först. Själv så har jag haft så mycket projekt dom senaste åren där kopplingsdosor på vägg ska undvikas så för mig har takdosan blivit ett kopplingsutrymme först och armaturupphägning sekundärt.Patrik_Hed skrev:Du har fullkommligt rätt, men jag skulle nog vilja påstå att bonusen är att man kan använda sig av kopplingsutrymmet bakom lamputtaget i stället för att man kan ha lamputtaget över kopplingsutrymmet.![]()
Lamputtaget ska ju sitta där i vilket fall som helst och man skulle kunnat kopplat i en kopplingsdosan på väggen.
//Patrik
Klicka här för att svara