Jag ska sätta upp ett par plafonder från IKEA som är dubbelisolerade och kopplas direkt in i lampan. Pga det begränsade utrymmet i plafonden måste fas och nolla kopplas direkt in i lampan utan mellanliggande kontakter.
Förutsättningarna i taket är en doslock med lamputtag som måste tas bort för att plafonden ska få plats.
I locket finns förutom jord och nolla 2 st stycken fasledare inkopplade (se bild). Detta för att det är flera lampor som tänds via samma brytare.
Inkopplingen i plafonden tillåter enbart en ledare av utrymmesskäl. Min tanke är att sätta en wago 221 med 3 inkopplingar och låta de befintliga fasledarna sitta i två av inkopplingarna och sedan dra en ny ledarstump från den 3:e som sedan kopplas in i plafonden tillsammans med befintlig nolla och sedan isolera jorden (pga dubbelisolerad armatur).
Vad tror ni om den lösningen? Vad är standarddimension för ledare i sånna här installationer, 1,5 eller 2,5 mm2?
Förutsättningarna i taket är en doslock med lamputtag som måste tas bort för att plafonden ska få plats.
I locket finns förutom jord och nolla 2 st stycken fasledare inkopplade (se bild). Detta för att det är flera lampor som tänds via samma brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkopplingen i plafonden tillåter enbart en ledare av utrymmesskäl. Min tanke är att sätta en wago 221 med 3 inkopplingar och låta de befintliga fasledarna sitta i två av inkopplingarna och sedan dra en ny ledarstump från den 3:e som sedan kopplas in i plafonden tillsammans med befintlig nolla och sedan isolera jorden (pga dubbelisolerad armatur).
Vad tror ni om den lösningen? Vad är standarddimension för ledare i sånna här installationer, 1,5 eller 2,5 mm2?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Låter som en rimlig väg att gå. Normalt använder man 1,5 kvmm trådar i sådana här sammanhang.
just sådana armaturer blir antingen lös FK 1.5mm2 direkt i plintarna och skarva i dosan som du har skrivit.
i vissa fall har jag istället kört med SKX 0.75 och skarvat med wagos i dosan så att det blir extra isolering för dragavlastningen i lampan
i vissa fall har jag istället kört med SKX 0.75 och skarvat med wagos i dosan så att det blir extra isolering för dragavlastningen i lampan
Ett och ett halvt år senare... Sorry, men måste bara fråga - vilken Wago-produkt blev det till slut? Upptäckte idag att jag har också två fasledare i taket, ser precis ut som det gör på din bild. Men kan bara koppla in en av dem i lampan (Ikea Nymåne). Jag har ingen erfarenhet av anslutningsklämmor, så är osäker på vilken variant jag behöver.N noshaq skrev:
Hej,G godismaz skrev:Ett och ett halvt år senare... Sorry, men måste bara fråga - vilken Wago-produkt blev det till slut? Upptäckte idag att jag har också två fasledare i taket, ser precis ut som det gör på din bild. Men kan bara koppla in en av dem i lampan (Ikea Nymåne). Jag har ingen erfarenhet av anslutningsklämmor, så är osäker på vilken variant jag behöver.
Det blev så att jag använde wago 221, enkelrad med 3 öppningar. Jag kopplade in de två fasledarna i 2 av öppningarna och sedan en ny tråd i den tredje öppningen som jag sedan kopplade in som fas i armaturen.
Klicka här för att svara