Jag ska sätta upp ett par plafonder från IKEA som är dubbelisolerade och kopplas direkt in i lampan. Pga det begränsade utrymmet i plafonden måste fas och nolla kopplas direkt in i lampan utan mellanliggande kontakter.

Förutsättningarna i taket är en doslock med lamputtag som måste tas bort för att plafonden ska få plats.

I locket finns förutom jord och nolla 2 st stycken fasledare inkopplade (se bild). Detta för att det är flera lampor som tänds via samma brytare.

Öppet tak med elinstallation och omonterad lampfäste, synliga ledningar och dosa i vitmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkopplingen i plafonden tillåter enbart en ledare av utrymmesskäl. Min tanke är att sätta en wago 221 med 3 inkopplingar och låta de befintliga fasledarna sitta i två av inkopplingarna och sedan dra en ny ledarstump från den 3:e som sedan kopplas in i plafonden tillsammans med befintlig nolla och sedan isolera jorden (pga dubbelisolerad armatur).

Vad tror ni om den lösningen? Vad är standarddimension för ledare i sånna här installationer, 1,5 eller 2,5 mm2?

Vad är det för konstig ikea-plafond som kräver en sådan lösning?

nimhed nimhed skrev:
Vad är det för konstig ikea-plafond som kräver en sådan lösning?
Den heter Stoftmoln och ser ut såhär internt:
LED-lampa upplagd, öppen, elektriska komponenter synliga, varningsklistermärke, ingen strömanslutning, vit plast, underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet i mitten är där man ska dra ner ledarna.

Låter som en rimlig väg att gå. Normalt använder man 1,5 kvmm trådar i sådana här sammanhang.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tommty
just sådana armaturer blir antingen lös FK 1.5mm2 direkt i plintarna och skarva i dosan som du har skrivit.

i vissa fall har jag istället kört med SKX 0.75 och skarvat med wagos i dosan så att det blir extra isolering för dragavlastningen i lampan

Tack så mycket för hjälpen!

N noshaq skrev:
Tack så mycket för hjälpen!
Ett och ett halvt år senare... Sorry, men måste bara fråga - vilken Wago-produkt blev det till slut? Upptäckte idag att jag har också två fasledare i taket, ser precis ut som det gör på din bild. Men kan bara koppla in en av dem i lampan (Ikea Nymåne). Jag har ingen erfarenhet av anslutningsklämmor, så är osäker på vilken variant jag behöver.

A
Du kan använda Wago 221.

G godismaz skrev:
Ett och ett halvt år senare... Sorry, men måste bara fråga - vilken Wago-produkt blev det till slut? Upptäckte idag att jag har också två fasledare i taket, ser precis ut som det gör på din bild. Men kan bara koppla in en av dem i lampan (Ikea Nymåne). Jag har ingen erfarenhet av anslutningsklämmor, så är osäker på vilken variant jag behöver.
Hej,
Det blev så att jag använde wago 221, enkelrad med 3 öppningar. Jag kopplade in de två fasledarna i 2 av öppningarna och sedan en ny tråd i den tredje öppningen som jag sedan kopplade in som fas i armaturen.

N noshaq skrev:
Hej,
Det blev så att jag använde wago 221, enkelrad med 3 öppningar. Jag kopplade in de två fasledarna i 2 av öppningarna och sedan en ny tråd i den tredje öppningen som jag sedan kopplade in som fas i armaturen.
Perfekt, tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.