När man läser arbetsanvisningar om leca-murning står det att murverket och murkrönet bör täckas mot nederbörd. Det är inte bra med fukt. Det står även att murverket ska skyddas mot för snabb uttorkning - bra med lagom fukt.

Denna sommaren har varit ganska regnig. Det regnar just nu och jag kan inte vara ute och mura.
Huset jag bygger, skyddar jag inte alls mot regn. - Jag tycker helt enkelt att det blir för mycket jobb/tar för mycket tid. Öppnade pallar med lecablock står också utan täckning.

Jag kan inte se att något skadats eller att vidhäftningen mellan bruk och block varit dålig.
Finns det någon anledning för mig att ha dåligt samvete eller oroa mig för huset på något sätt?

På byggena jag varit, som betongare, har jag inte direkt sett att man täcker mer än bruket.
 
Inga problem. Murade själv upp 90 kvm bottenvåning i leca och den stod oskyddad i ur och skur. Stenen i sig är helt okänslig för fukt.

Det enda du bör tänka på är att skydda murkrönet när du har nymurade skift under så bruket hinner härda ett dygn, precis som du sett på byggena.
 
Nu känns det lite bättre!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.