Hej! Jag ursäktar i förväg för mina dåliga kunskaper inom ämnet.
Jag söker just nu lägenheter och planerar på att ställa in ett ljudisolerat bås i min framtida lägenhet, för att inte störa grannarna när jag spelar in sång och liknande. Båset tar upp 1260x1488mm (1,87m²) och väger ungefär 500kg, och 580kg med mig inuti.
Detta är förstås väldigt tungt, och överskrider rekommendationen på 250kg/m² som folk brukar nämna. Dock funderar jag på att i så fall köpa 1,8m långa träbalkar eller liknande, som jag kan placera under båsets fötter parallellt med kortsidorna för att sprida ut vikten över en större yta. Träbalkarnas tjocklek kommer jag anpassa efter hur hög lägenheten är i tak, då båset är 2,25m högt. Här är ett exempel på några jag har kikat på (som kanske är för tunna/svaga?):
https://www.byggmax.se/trall-impregnerad-28x145-p08728145
Den nya ytan blir i så fall 1800x1488mm (2,68m²), vilket gör att vikten blir ungefär 224kg/m² om den fördelas så bra som jag önskar. Här har jag försökt rita upp ungefär hur jag tänker:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart ska jag även försöka ta reda på hur golvbjälkarna i lägenheten går, för att veta åt vilket håll man bör lägga träbalkarna. Dock kommer detta kanske inte gå att ta reda på... Jag kommer även placera båset i ett hörn, eller åtminstone så nära intill en vägg som möjligt.
Så min fråga är: Kommer detta verkligen fungera, eller lär vikten orsaka problem?