1 017 läst · 24 svar
1k läst
24 svar
Leasa cykel via arbetsgivare
Byggnadsvårdare
· Onsala
· 2 010 inlägg
Byggnadsvårdare
· Onsala
· 2 010 inlägg
Som sagt, restvärdet ska ligga med i kalkylen för att skatteverket inte ska se det som en ytterligare förmån (låg leasingavgift + lågt restvärde). Sedan kan det ju bli en liten justering beroende på marknadsläget men en firma som försöker blåsa folk på restvärdet kommer inte få vara kvar länge som leverantör till ett företag. Vi har t ex en enda namngiven leverantör till ett stort företag inom fordonsindustrin, och leasingcykeln brukar vara ganska populär.M m@nge skrev:
Jag tror det hänger på behovet. Behöver man en cykel så blir det nog iallafall ingen dålig affär, men ska den bara stå och samla dam så betalar man ju för ingenting.
När jag har fått erbjudande att leasa via företaget så har det alltid varit omotiverat dyrt. Samma cykel har jag kunnat köpa "på stan" för 30% mindre än inköpspriset i leasingen plus att man säkert kan pruta mer/få lite extra saker på köpet om man köper den kontant själv.
Ja samt att jag inte ville binda upp mig i tre år, vill jag sälja cykeln så kan jag göra detuseless skrev:
Min fru gick till valfri cykelbutik som var ansluten till cykelleasingbolaget. I praktiken alla butiker i närheten.useless skrev:
Kontantpriset och leasingpriset i den valda butiken var samma.
När man går in i leasingavtal behöver man väl även fundera på vad som gäller om man vill avsluta sin anställning under leasingperioden. För egen del under hela mitt arbetsliv har det aldrig funnits något som sagt att jag definitivt är kvar på samma företag om tre år.
Med det avtal vi har haft har vi bara kunnat handla i en butik (i Uppsala) och de som har frågat har fått svaret att det inte finns några prutmöjligheter, utan de valbara modellerna och priserna är det som leasingbolaget och cykelfirman har "förhandlat fram". Men firman säljer själv exakt samma cyklar billigare över disk ibland...Unikt namn skrev:
Klicka här för att svara