10 342 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Lättbetongen sprack. Vad gör jag nu?
fogskum spänner i karmen. ibland så mycke att du ej har någon funktion i bladet(fönstret/dörren går ej att öppna),
hylsan fäster du på karmen först. justerar in, fäster med skruv.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc396392&katnr=1&katsektnr=22
hylsan fäster du på karmen först. justerar in, fäster med skruv.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc396392&katnr=1&katsektnr=22
Ja det funkar men det gäller att göra rätt. Inget vidare att "tokfylla" allt och gärna lite extra, för att sedan stå och titta på när det sväller, och sväller, och sväller.... :Omycke_nu skrev:
Har provat att limma fast bitarna med Sikabond AT nu. Det värsta som kan hända är väl att det inte håller och att jag få putsa upp det. Har även köpt klippspik (125 mm var längsta jag hittade) och långa spikplugg, får se vad jag kör på. Killen i butiken tyckte jag skulle borra hål som är större inne i väggen, spruta in ankarmassa och fästa karmskruv i den, men jag tror jag provar enklare metoder först.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Kör istället på utmärkta förslagen från SBH och Matti_75.uno83 skrev:Har provat att limma fast bitarna med Sikabond AT nu. Det värsta som kan hända är väl att det inte håller och att jag få putsa upp det. Har även köpt klippspik (125 mm var längsta jag hittade) och långa spikplugg, får se vad jag kör på. Killen i butiken tyckte jag skulle borra hål som är större inne i väggen, spruta in ankarmassa och fästa karmskruv i den, men jag tror jag provar enklare metoder först.
Det ÄR skönt att ha justerbarheten som karmskruv/karmhylsa ger.
Nojar du när du ska ha i skruven så kan du ju alltid sätta en bräda på var sida om väggen och spänna ihop med en tving eller två! Men det tror jag faktiskt inte ska behövas.
Min tanke är att det kanske är tillräckligt att kunna justera ena sidan (är träregel på andra sidan dörrhålet), och då bara se till att montera lättbetongsidan rakt.
Nu lyckades jag få upp bilden på skruven. Det ser ju ut som ett smart alternativ. Väggen är dock väldigt porös, och skruvarna var inte så långa om man inte kör på väldigt grov. Inga problem alls att borra i väggen med vanligt snabbstålsborr, så jag är orolig att det bara blir skräp om man drar lite i en sån där skruv...
EDIT:
Ser nu att jag tittade på betongskruven, och att det finns lättbetongskruv också, som är betydligt längre.
Om jag kör med montagebeslagen kanske det till och med går att använda de nuvarande hålen i karmen... http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc433885&katnr=1&katsektnr=34
Nu lyckades jag få upp bilden på skruven. Det ser ju ut som ett smart alternativ. Väggen är dock väldigt porös, och skruvarna var inte så långa om man inte kör på väldigt grov. Inga problem alls att borra i väggen med vanligt snabbstålsborr, så jag är orolig att det bara blir skräp om man drar lite i en sån där skruv...
EDIT:
Ser nu att jag tittade på betongskruven, och att det finns lättbetongskruv också, som är betydligt längre.
Om jag kör med montagebeslagen kanske det till och med går att använda de nuvarande hålen i karmen... http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc433885&katnr=1&katsektnr=34
Redigerat:
Varför hålla på och perforera väggen med allt möjligt skräp och kanske ändå inte få till det. Jag antar att din lättbetongvägg är 70 mm, precis som dörrkarmen. Om du mejlar din adress till mig får du med brevbäraren 2 klippspikar i övermorgon, gratis, längd 160 -170 mm. Sätter du in karmen riktigt behöver du näppeligen efterjustera den. Det får man göra i ett nybygge, men, den här kåken har ju stått över ett halvt sekel.
Ja, klippspik höll ju faktiskt i över 50 år med den gamla karmen, så det kanske är lika bra att köra på något beprövat. Med dina två kompletterat med två stycken 125 mm kanske det blir bra. Det är inte särskilt stor glipa heller.
Hittade tråden när jag letade efter uppslag till infästning av karmar i mit -57 blåbetongshus som väggarna faller ner bara man tittar lite argt på dem.
Det finns ett "nytt system" på k-rauta, där köper man en karmskruv i 3 delar.
* Hylsa
* Tryckutjämningsbricka
* Lättbetonskruv
Gängar in hylsan bakifrån på karmsidorna
Pressar in brickan så att man får en större yta som ligger an mot väggstumpen
justerar hylsorna tills dörren sitter någorlunda (det blir ju svårt att få öppningsbredden till 100% när man inte kan pressa inåt på något sätt.
När man är nöjd drar man försiktigt in skruvarna (~1-1.2dm) i väggen.
Det gick förvånansvärt smidigt, dock var jag tvungen att köpa en L-torx då mina bitshållare inte gick in i karmhålen.
Dyrt så in i h-vete, 1500:- för en sats om ca 100, fanns även för 20 skruvar men jag behövde 24.
Det blir inte lika bra som att sätta i trä reglar, men det blir bättre än att borra och plugga(för mig).
* Hylsa
* Tryckutjämningsbricka
* Lättbetonskruv
justerar hylsorna tills dörren sitter någorlunda (det blir ju svårt att få öppningsbredden till 100% när man inte kan pressa inåt på något sätt.
Det gick förvånansvärt smidigt, dock var jag tvungen att köpa en L-torx då mina bitshållare inte gick in i karmhålen.
Dyrt så in i h-vete, 1500:- för en sats om ca 100, fanns även för 20 skruvar men jag behövde 24.
Det blir inte lika bra som att sätta i trä reglar, men det blir bättre än att borra och plugga(för mig).
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Tack för tipset!bjozac skrev:Hittade tråden när jag letade efter uppslag till infästning av karmar i mit -57 blåbetongshus som väggarna faller ner bara man tittar lite argt på dem.
* Hylsa
* Tryckutjämningsbricka
* Lättbetonskruv
Jag har samma elände i vårt lättbetong paradis. Hittills har jag sågat ur lättbetongen och lagt en regel som jag fäst in med plugg och gipsputs och sen skruvat karmarna i den men det är ju rätt tidskrävande (och dammigt).
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Du kan inte justra karmen och om huset/väggen rör sig så spricker det. Skall särskilt ej användas i ytterväggar av trä.
I och för sig är detta en murad konstruktion så deå är bara justeringsproblemet kvar.
I och för sig är detta en murad konstruktion så deå är bara justeringsproblemet kvar.
Nej man kan inte justera, men med samma förutsättningar som i mitt fall med 7cm vägg finns det inte en chans i helvetet att du kan sätta in en plugg stor nog att sitta kvar och stor nog att klara en karmskruv utan att spräcka väggen.
Förutom riktiga karmskruv så finns det, mig veteligen, ingen konstruktion med justeringsmån. Vänder jag på det och tar, så som många andra med samma problem, grundförutsättningarna med inmurade spikar i väggen så har alltså ingen justering behövts göra på 60år, sannolikheten för att huset ska röra sig så mycket att jag behöver justera nu jämfört med 1957 anser jag minimal.
Så en egen viktning på riskanalys och förutsättningar så strök jag karmskruven helt från listan, kvar var k-rautas system samt spik/fogskum, jag ansåg att detta var enklast.
Förutom riktiga karmskruv så finns det, mig veteligen, ingen konstruktion med justeringsmån. Vänder jag på det och tar, så som många andra med samma problem, grundförutsättningarna med inmurade spikar i väggen så har alltså ingen justering behövts göra på 60år, sannolikheten för att huset ska röra sig så mycket att jag behöver justera nu jämfört med 1957 anser jag minimal.
Så en egen viktning på riskanalys och förutsättningar så strök jag karmskruven helt från listan, kvar var k-rautas system samt spik/fogskum, jag ansåg att detta var enklast.