20 247 läst ·
8 svar
20k läst
8 svar
Slipa bort tapet?
Låter det som en bra eller dålig idé?
Tapeten sitter fast som bara f-n. Ytan ska inte återanvändas utan gipsas över men jag måste få bort röklukten som sitter i ytskiktet.
Borde gå att slipa bort med planslipmaskin med grovtpapper? :-?
(skrev i annan tråd men fick inget svar där)
Tapeten sitter fast som bara f-n. Ytan ska inte återanvändas utan gipsas över men jag måste få bort röklukten som sitter i ytskiktet.
Borde gå att slipa bort med planslipmaskin med grovtpapper? :-?
(skrev i annan tråd men fick inget svar där)
Jag har slipat bort tapet på hela nedre våningen med en excenterslip, skitgöra som bara den men resultatet blev bra. Har spånskivor som innerväggar som jag sedan spacklat och målat.
Låna eller köp en 150mm excenterslip och en grovdammsugare.
Det fungerar kanonbra.
För att få bort röklukten går det kanske också att måla med en spärrfärg, har inte gjort det själv men hört talas om det, det ska vara någon sorts oljebaserad färg.
Mvh Tobbe
Låna eller köp en 150mm excenterslip och en grovdammsugare.
Det fungerar kanonbra.
För att få bort röklukten går det kanske också att måla med en spärrfärg, har inte gjort det själv men hört talas om det, det ska vara någon sorts oljebaserad färg.
Mvh Tobbe
Har du försökt blöta ner tapeten? Om inte, blanda en del färdigblandat tapetklister med en del vatten, rispa upp tapeten lite lätt, pensla på klisterblandningen och täck med någon form av plast (byggplast, sopsäckar, plastfilm) låt dra en bra stund ev. över natten, sedan är det bara att dra ner tapeten med hjälp av en spackelspade.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Har själv ofta använt en trädgårdsspruta (en sån där som man sprutar bekämpningsmedel med) som jag fyller med varmt vatten och Ajax Allrengöring Citron (för luktens skull)
. Spruta på och låt dra fem minuter. Rengöringsmedlet gör att det kryper in bättre. Dra sedan av tapeten. Sitter den fortfarande kan det bero på klistret som använts, har du otur (som jag hade på en vägg i radhuset) är det inte vattenlösligt >
, slutade med att jag fick bredspackla samtliga väggar i ett sovrum.
edit: glömde säga att du absolut skall investera i en tapetrivare, har glömt vad dom heter men det är en sådan där sak med en massa tandade hjul som river upp ytan. Tabletterna som du kan köpa med är också bra men kan som sagt ersättas med Ajax + varmt vatten.
edit: glömde säga att du absolut skall investera i en tapetrivare, har glömt vad dom heter men det är en sådan där sak med en massa tandade hjul som river upp ytan. Tabletterna som du kan köpa med är också bra men kan som sagt ersättas med Ajax + varmt vatten.
Jag är mitt i ett tapetborttagningsprojekt och jag använder "Tapet väck". Rolla på och låt verka i 30 min så går det att skrapa ned tapeten sedan, använde en bredspackel att skrapa med. Det satt sex lager tapet på väggen så det blev ungefär dubbla strykningar med "Tapet väck".
Nu när jag använt det till två rum så kom jag på att om man först grovslipar med en excenterslip och sedan använder Tapet väck" så gör man rent en 4x2,5 m stor vägg på en halv till en timme.
Konstigt att man aldrig blivit rekommenderad "Tapet väck" i någon butik för det måste vara en av de bästa produkterna som finns
.
Nu när jag använt det till två rum så kom jag på att om man först grovslipar med en excenterslip och sedan använder Tapet väck" så gör man rent en 4x2,5 m stor vägg på en halv till en timme.
Konstigt att man aldrig blivit rekommenderad "Tapet väck" i någon butik för det måste vara en av de bästa produkterna som finns
Klicka här för att svara