D Daniel 109 skrev:
Att man har en marknad med ”fast oris

Fastpris som föreslås av vissa är inte något som påminner om din variant. Många länder har en fastighetsmarknad som funkar så. Säljaren lägger ut huset för ett pris man hoppas få. I allmänhet tar det ett tag och man tvingas gå ner något i pris för att sälja. Det finns fördelar gämfört med det svenska systemet, men även nackdelar.
Men då är det ju inget fast pris. Det är ju också budgivning - fast den börjar liksom från andra hållet. Just nu fungerar det f ö på samma sätt på den svenska marknaden - ett pris läggs ut, och buden som kommer in ligger oftast en bra bit under. Ingen skillnad, egentligen. Ett pris - och sedan bud utifrån detta pris. Om buden ligger ovanför eller nedanför spelar kanske mindre roll?

I Imre HV skrev:
Hej,
Ja det stämmer. Frankrike är ett exempel (där vi också numera finns med vårt företag) där man normalt lägger ut sitt objekt och sedan får bud som ligger lägre. Det är t.o.m. med så att man måste sälja om man får ett bud det pris man satt. Tyvärr är det inte heller ett helt lyckat koncept eftersom de flesta vet att utgångspriset är för högt. Acceptpris var något branschen hittade på för några års sedan men som inte funkade eftersom säljarna ändå ville ha budgivning när det var fler än en som ville köpa till det "fasta acceptpriset"
Personligen tror jag att lösningen ligger i att skapa ett register där samtliga försäljningar registreras och görs tillgängliga för alla. Tar man sedan den Norska modellen med bindande bud så har man en riktigt bra modell.
Att man "måste sälja" till ett visst pris är inget jag tycker låter speciellt trevligt. Att samtliga försäljningar görs tillgängliga för alla via ett register skulle däremot kunna vara en bra idé och något att sträva efter.

P polaris78 skrev:
Jag tror tyvärr att oavsett vilken modell man använder så finns det baksidor och kreativa sätt att krångla så man får det som man vill ha det. Finns det inte fakebud så finns det säkert andra baksidor som vi bara inte sett ännu.. Hur bindande är dessa bindande bud i norge då? vad händer om folks livssituation hinner förändras mellan bud och kontraktskrivning , eller att man hittar fel som förändrar allt som kommer fram vid nån besiktning nära kontraktskrivning. Om buden skall vara hårdare bindande så ställer det också hårdare krav på mäklare och köpare och säljare att all info och korrekt info kommer fram innan det är dags att skriva kontrakt.

Tror tyvärr liknande förändringar av systemet inte leder till det folk här hoppas på som verkar vara billigare fastigheter utan förändrar man spelreglerna så förändras prissättningen. Möjligen att det kan vara en viss fördel att huset inte kommer ut till ett lågt pris som sedan innan det är färdigt har fördubblats.

Sen skulle nog mäklarbranschen behöva städas upp lite på många håll då det finns mycket mäklare idag som är lite halvfula mot köparna. Dom ska ju vara en opartisk hjälp för både köpare och säljare men här är det väl lite si och så hur hjälpsam man är..
Håller med. Det går inte att reglera bort "för höga priser" vilket jag stundtals upplever att somliga verkar önska sig.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
I Imre HV skrev:
... Acceptpris var något branschen hittade på för några års sedan men som inte funkade eftersom säljarna ändå ville ha budgivning när det var fler än en som ville köpa till det "fasta acceptpriset"
...
Nja, acceptpriserna försvann pga att det kom fler spekulanter med lockpris vilket som regel alltid gett bäst betalt.

Acceptpris var bara säljarens, påstådda, lägstanivå för att sälja.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
P
Är väl rätt självklart att den som säljer vill ha ut så mycket som möjligt för det man säljer och att köparen vill köpa så billigt det bara går.. Och så länge som det det finns fler som vill köpa än som vill sälja pga brist på boenden så kommer marknaden att se ut så att det blir hård konkurrens om att få köpa dom objekt som finns ute.

Sen är det klart att alla köpare hoppas på att göra ett klipp och att helst vill köpa till lockpriset. dock så kommer ju knappast nån att sälja till det priset.
Är ju bara ett önsketänkande hos folk och skulle man tvinga in nån form av måste sälja pris i det hela så kommer det ju bara att bli omvänd funktion där alla hus läggs ut för dubbla priset och sen prissänks till nån köper..

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
För några år sedan såldes en fastighet i vårt närområde. Utropspriset låg på 5,5 miljoner och det kändes helt rimligt när jag kollade beskrivningen, besiktningsprotokoll och vad andra hus i området kostade. Huset var äldre, men tomten stor. Äldre hus har charmen som lockar många, men också en hel del arbete, vilket kunde utläsas av besiktningsprotokollet (Det fanns gott om varningar för fukt, konstaterad fukt etc, för de som tror att besiktningmännen bara skriver lagom protokoll).
Det var många intressenter och till slut såldes det för över 9 miljoner! Jag hade räknat med att det möjligen skulle kunna nå 6-6,5 miljoner med lite tur.

Var det ett lockpris? Tveksamt faktiskt. Jag hade hyfsad koll på området och hus i närområdet just då.
Var det fejkbud inblandade? Möjligt, men med 12-13 budgivare så kändes det ju inte nödvändigt och någon var ändå villig att betala slutpriset.
Var det en dålig affärför köparen? Kanske, kanske inte. Det är nog svårt att få tillbaks den summan inom närtid, men om köparen köpte för att bo där och tyckte priset var ok,så var det väl ändå en bra affär för denne.

Vinnarna var säljarna och troligen mäklaren (beroende på hur mäklaravtalet såg ut). Jag känner dock inte att det var ett lockbud. Ibland är det helt enkelt svårt att förutspå hur många intressenter som finns.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Visst kan det bli så. Men när säljarna vägrar att sälja för utgångspriset när intresset är mindre än beräknat, då har man definitivt satt för lågt utgångspris. Utgångspriset ska vara ett pris man accepterar.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För några år sedan såldes en fastighet i vårt närområde. Utropspriset låg på 5,5 miljoner och det kändes helt rimligt när jag kollade beskrivningen, besiktningsprotokoll och vad andra hus i området kostade. Huset var äldre, men tomten stor. Äldre hus har charmen som lockar många, men också en hel del arbete, vilket kunde utläsas av besiktningsprotokollet (Det fanns gott om varningar för fukt, konstaterad fukt etc, för de som tror att besiktningmännen bara skriver lagom protokoll).
Det var många intressenter och till slut såldes det för över 9 miljoner! Jag hade räknat med att det möjligen skulle kunna nå 6-6,5 miljoner med lite tur.

Var det ett lockpris? Tveksamt faktiskt. Jag hade hyfsad koll på området och hus i närområdet just då.
Var det fejkbud inblandade? Möjligt, men med 12-13 budgivare så kändes det ju inte nödvändigt och någon var ändå villig att betala slutpriset.
Var det en dålig affärför köparen? Kanske, kanske inte. Det är nog svårt att få tillbaks den summan inom närtid, men om köparen köpte för att bo där och tyckte priset var ok,så var det väl ändå en bra affär för denne.

Vinnarna var säljarna och troligen mäklaren (beroende på hur mäklaravtalet såg ut). Jag känner dock inte att det var ett lockbud. Ibland är det helt enkelt svårt att förutspå hur många intressenter som finns.

Jag har faktiskt varit med om att det finns omfattande "varningar" i besiktningsprotokollet.
Jag valde att se vad prisnivån låg på i området och göra "avdrag" på mitt tak för vad jag ansåg det skulle kosta att renovera.

Kom ett ungt par och lyckades betala 10% mer än grannhuset (i toppskick).... Detta var alltså i juli när priserna peakade. Mäklaren var väldigt mycket inne på att "huset är en pärla som inte kommer ut igen".

Vad vill jag säga med det här. Jo att många inte ens behövde direkt mycket budgivning för att förköpa sig.
Och vad gäller att kolla upp andra budgivare. Jag svarar inte i telefonen om okända ringer ;)

När det är dålig efterfrågan tycker jag man själv kan göra en sanity check. Om man är själv på visningen är det ju konstigt om det kommer en massa andra och bjuder...

D Daniel 109 skrev:
Visst kan det bli så. Men när säljarna vägrar att sälja för utgångspriset när intresset är mindre än beräknat, då har man definitivt satt för lågt utgångspris. Utgångspriset ska vara ett pris man accepterar.
D Daniel 109 skrev:
I den bästa av världar ja. Men som marknaden ser ut nu så kommer det inga till visningarna om priserna sätts realistiskt. Så vi har fått rådet av flera mäklare att sätta ett pris som ligger lågt för att överhuvudtaget få några spekulanter. Vi kommer inte sälja för det priset, nej. Priset ligger åtminstone 6-7% under det vi kan tänka oss att sälja för.
Alla idéer om ha ett pris som säljaren tvingas sälja för är helt bisarra anser jag. Det sätter alla former av marknadskrafter ur spel och gynnar ingen. Det enda som skulle hända är att alla köpare skulle sätta rent löjligt höga acceptpriser. Vi skulle t ex sätta ett pris som ligger 35-40% över det pris vårt objekt nu prissätts till.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Varför kommer ingen till visningarna om priserna sätts realistiskt?

Vad är trådens fokus fakeade budgivningar eller smutskastning mot Hemverket?

harry73
Ts avsikt var att smutskasta hemverket men forumet gick inte på det

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Så vi har fått rådet av flera mäklare att sätta ett pris som ligger lågt för att överhuvudtaget få några spekulanter. Vi kommer inte sälja för det priset, nej. Priset ligger åtminstone 6-7% under det vi kan tänka oss att sälja för.
Det är ju rent eländigt att ett flertal mäklare uppmanat till rena olagligheter genom att råda er till att använda lockpris.

A Andy78 skrev:
Varför kommer ingen till visningarna om priserna sätts realistiskt?
Det kan man fråga sig. Människor agerar som sagt dessvärre inte rationellt. Många verkar tro att de har råd med ett objekt för 6 995 000 kr, däremot inte 7 000 000. Att objektet sedan säljs för 8,8 Mkr verkar spela mindre roll. Lockpriser fungerar uppenbarligen, det är gissningsvis därför de finns även om få (om någon) verkar gilla dem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Det är ju rent eländigt att ett flertal mäklare uppmanat till rena olagligheter genom att råda er till att använda lockpris.
Ja, jag håller med. Men så ser tyvärr verkligheten ut på många håll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.