34 915 läst ·
167 svar
35k läst
167 svar
Lätt att själv trissa upp buden hos Hemverket
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Problemet med den där typen av statistik är att den tar ingen hänsyn till vad som säljs. När marknaden ändrar sig, så påverkar det vilken typ av objekt som kommer ut.
Om det ena månaden i huvudsak säljs ettor i innerstaden, nästa månad i huvudsak 4 or i förorten, så kommer du att se en enorm ändring av kvadratmeterpriserna, nedåt. Eller tvärtom.
Men på en avvaktande marknad som vi har nu, så är det troligen många bra objekt som inte läggs ut på marknaden, säljarna avvaktar. Det ger en synbart sänkt prisnivå.
Det intressanta är hur priset utvecklas på jämförbara objekt.
Enl. flera teorier så har vi ju fått den nuvarande avsvalningen av marknaden pga. stor nyproduktion. Många som tecknat sig för nyproducerat säljer nu det som hade innan. Bortsett från att det ökar utbudet, vilket i sig dämpar priserna, så ger det troligen en liten ändring av profilen på vad som säljs. De som väljer att "byta upp sig" till nyproducerat, har troligen i nuläget ett boende som inte är i toppkategorin, för i så fall skulle de ju knappast flytta. Det ger ett visst tillskott på marknaden av något lite "sämre" lägenheter. Vilket i sig både sänker prisstatistiken och gör marknaden lite segare, även om priserna per objekt vore oförändrade. Fler objekt som är lite billigare. Visserligen har vi alltid en ström av spekulanter som flyttar från billigare till bättre/dyrare/större. Men nu med den ökade nyproduktionen är det troligen fler som väljer den uppgraderingen, vilket påverkar statistiken.
Med detta inte sagt att det skulle råda opåverkade priser på marknaden. Det verkar uppenbart att vi har fått en viss prisnedgång (alltså att ett objekt idag säljs lite billigare än exakt samma objekt för något år sedan). Men de olika statiktjänsterna tror jag missar rätt grovt.
Om det ena månaden i huvudsak säljs ettor i innerstaden, nästa månad i huvudsak 4 or i förorten, så kommer du att se en enorm ändring av kvadratmeterpriserna, nedåt. Eller tvärtom.
Men på en avvaktande marknad som vi har nu, så är det troligen många bra objekt som inte läggs ut på marknaden, säljarna avvaktar. Det ger en synbart sänkt prisnivå.
Det intressanta är hur priset utvecklas på jämförbara objekt.
Enl. flera teorier så har vi ju fått den nuvarande avsvalningen av marknaden pga. stor nyproduktion. Många som tecknat sig för nyproducerat säljer nu det som hade innan. Bortsett från att det ökar utbudet, vilket i sig dämpar priserna, så ger det troligen en liten ändring av profilen på vad som säljs. De som väljer att "byta upp sig" till nyproducerat, har troligen i nuläget ett boende som inte är i toppkategorin, för i så fall skulle de ju knappast flytta. Det ger ett visst tillskott på marknaden av något lite "sämre" lägenheter. Vilket i sig både sänker prisstatistiken och gör marknaden lite segare, även om priserna per objekt vore oförändrade. Fler objekt som är lite billigare. Visserligen har vi alltid en ström av spekulanter som flyttar från billigare till bättre/dyrare/större. Men nu med den ökade nyproduktionen är det troligen fler som väljer den uppgraderingen, vilket påverkar statistiken.
Med detta inte sagt att det skulle råda opåverkade priser på marknaden. Det verkar uppenbart att vi har fått en viss prisnedgång (alltså att ett objekt idag säljs lite billigare än exakt samma objekt för något år sedan). Men de olika statiktjänsterna tror jag missar rätt grovt.
Å andra sidan så betingar gamla och ”sämre” lägenheter ofta högre priser än motsvarande nya lägenheter. Detta beroende på att avgiften är betydligt högre och ekonomin mycket sämre i nybyggda lägenheter.
Dessutom så är kvadratmeterpriset högre på små och mer lättsålda lägenheter så om man tittar på den procentuella nedgången så är den snarast större än vad som syns i statistiken. Detta bl a pga att många helt enkelt struntat i att sälja sina dyrare objekt och dragit tillbaka dem från marknaden. När somliga förr eller senare böir tvungna att sälja så kommer det sannolikt bli ytterligare ett skutt nedåt.
Analysen ovan är jag f ö långt ifrån ensam om, flera erfarna mäklare är av samma åsikt.
Vi har varit ute och nosat på marknaden en del under förra året och att det (åtminstone i Stockholm) är en icke föraktlig prisdipp råder det ingen tvekan om. Vänner som försökt sälja på t ex Östermalm har samma erfarenheter och mäklarna anser detsamma.
Men något fritt fall är det förstås knappast frågan om.
Dessutom så är kvadratmeterpriset högre på små och mer lättsålda lägenheter så om man tittar på den procentuella nedgången så är den snarast större än vad som syns i statistiken. Detta bl a pga att många helt enkelt struntat i att sälja sina dyrare objekt och dragit tillbaka dem från marknaden. När somliga förr eller senare böir tvungna att sälja så kommer det sannolikt bli ytterligare ett skutt nedåt.
Analysen ovan är jag f ö långt ifrån ensam om, flera erfarna mäklare är av samma åsikt.
Vi har varit ute och nosat på marknaden en del under förra året och att det (åtminstone i Stockholm) är en icke föraktlig prisdipp råder det ingen tvekan om. Vänner som försökt sälja på t ex Östermalm har samma erfarenheter och mäklarna anser detsamma.
Men något fritt fall är det förstås knappast frågan om.
Men med de prisuppgånger som varit är det fortfarande bara problem för de som köpte nyligen och redan nu vill sälja.
Prisnedgången nu är bara möjligt för att prisuppgången var så stor.
Jag ser inte problemet, eller så ser jag att problemet minskar
Prisnedgången nu är bara möjligt för att prisuppgången var så stor.
Jag ser inte problemet, eller så ser jag att problemet minskar
Jo, så är det absolut. Att någon bara får 3,5 miljoner i vinst istället för 4 är kanske snarast ett välfärdsproblem.harry73 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ska man både sälja och köpa så är en nedgång på X procent hyffsat ointressant. Det är värre om man köpte under sensommaren och nu ska sälja sin gamla bostad.
Kvadratmeterpris är ett mycket märkligt mått. För jag bodde tidigare var det ett antal bostadsrättsföreningar med likadana hus i grunden (mer eller mindre). Vissa hade lån på omkring omkring 250' per lägenhet, trots att stambyte skett etc. Andra hade 3 ggr större lån och en massa underhåll framför sig, exempelvis stambyte. Köpare av bostadsrätter hade bra koll på kvadratmeterpris i området, men brydde sig inte om föreningens ekonomi. Det är iallafall min tolkning av att det inte var någon prisskillnad att tala om vid försäljning i de olika fastigheterna. De med lägst lån hade dessutom oftast ett bättre läge eftersom ombildning skett tidigare där.
Kvadratmeterpris är ett mycket märkligt mått. För jag bodde tidigare var det ett antal bostadsrättsföreningar med likadana hus i grunden (mer eller mindre). Vissa hade lån på omkring omkring 250' per lägenhet, trots att stambyte skett etc. Andra hade 3 ggr större lån och en massa underhåll framför sig, exempelvis stambyte. Köpare av bostadsrätter hade bra koll på kvadratmeterpris i området, men brydde sig inte om föreningens ekonomi. Det är iallafall min tolkning av att det inte var någon prisskillnad att tala om vid försäljning i de olika fastigheterna. De med lägst lån hade dessutom oftast ett bättre läge eftersom ombildning skett tidigare där.
Så fort det blir lite trögt och priserna stor still eller kanske går ner några procent så är det KRIS på bostadsmarknaden ???
Bra att mäklarna får jobba lite för en gångs skull, våran mäklare på jobbet gnäller som ett litet barn för att han får jobba lite.
Bra att mäklarna får jobba lite för en gångs skull, våran mäklare på jobbet gnäller som ett litet barn för att han får jobba lite.
Om man köpt en objekt för 5 miljoner nyligt och priset går ner med 20% så är det en förlust på 1 miljon.
1 miljon för de flesta människor är i princip "fritt fall". Det gäller även om man köpt billigare än för 5 miljoner. För förlustaversionen gör ju att man ser allt "under det grannen fick" som en förlust.
Överutbudet i Uppsala är faktiskt skrämmande. Det är inte en kommun där SÅ många har höga löner även om det är en akademikerstad (en sisådär 40.000 studenter som lever på bidrag gör ju en del)
1 miljon för de flesta människor är i princip "fritt fall". Det gäller även om man köpt billigare än för 5 miljoner. För förlustaversionen gör ju att man ser allt "under det grannen fick" som en förlust.
Överutbudet i Uppsala är faktiskt skrämmande. Det är inte en kommun där SÅ många har höga löner även om det är en akademikerstad (en sisådär 40.000 studenter som lever på bidrag gör ju en del)
Jag har nyligen sålt ett hus med Hemverkets hjälp, jag har för mej att där skulle budgivarna redovisa sitt lånelöfte till hemverket så då skulle jag i din sits kollat med dem om dessa budgivare var falska.Arga konsumenten skrev:
Se upp med budgivningen hos Hemverket. Det är mycket lätt för en oseriös säljare att trissa upp buden hos den mäklaren. Hemverket är en internetmäklare, som lockar med låg provision mot att säljaren själv visar upp huset för intressenter. Vill man lägga ett bud, så registrerar man sig med namn och telefonnummer på Hemverkets hemsida - utan någon som helst kontroll. Jag testade att registrera mig under falskt namn med ett telefonnummer från ett oregistrerat kontantkort. Inga problem. Sen var det bara att börja bjuda hej vilt - på sitt eget hus t ex, så att priset trissas upp ...
Nu la jag inga bud, utan anledningen till testen var nedanstående händelser.
Jag var mycket intresserad av en villa för 3,3 miljoner där säljaren använde sig av just Hemverket som mäklare. Av olika anledningar, så blev det dock ingen affär för min del. Slutbudet hamnade på 3,4 miljoner om jag inte minns fel. Så långt inga märkligheter. Men så ringde min telefon en dag, och det var tjejen som hade lagt högsta budet som undrade om jag var en legitim budgivare ?!? Hon hade nämligen upptäckt att på listan med budgivare som hon fått från Hemverket, så hade en av dem samma ovanliga efternamn som säljaren (!?) och två budgivare var skrivna på samma adress som säljaren och hans hus (!?), och ingen av dem gick tydligen att nå per telefon - utom jag, då, som tydligen var den enda riktiga budgivaren.
Skandal att Hemverket inte kollar identiteten på budgivarna. Det kan ju lätt låta sig göras med Bank-id t ex.