7 797 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Latexfog? Vad är det bra för?
Vad är det för material där det är fogat? Det är väl ingen som ifrågasatt att det spruckit för dig. Men vi är många andra som har använt latexfog med framgång. Jag minns inte om det är Alcro eller Beckers jag använt och varit nöjd med. Byggmax var jag inte lika imponerad av. Antingen har du ett material som gör att sprickorna rör sig mer eller så är det skillnad på den använda latexfogen eller skillnad i appliceringen.
Jag har tänkt på samma sak... Billig skräp fog, typ Bauhaus 20 kr, håller sig vit men spricker efter ett tag medan dyrare, (Sika t.ex.) håller men blir gulaktig...
Intressant det där med ljus under härdningen...
Intressant det där med ljus under härdningen...
De e lite allt möjligt trä, betong, puts m,m. Ser egentligen inte hur man skulle kunna lägga på det fel, jag har följt de instruktioner som finns och även tittat på par youtube videos. Personligen finner jag inte det så märkligt egentligen att det sprickor, huset har en stumme av trä så det rör sig en hel del, latexfogen stelnar och blir ganska stel. Tec7 och Silicon blir helt klart mjukare och segare vilket troligen är anledningen till att det inte sprickor.A Avemo skrev:Vad är det för material där det är fogat? Det är väl ingen som ifrågasatt att det spruckit för dig. Men vi är många andra som har använt latexfog med framgång. Jag minns inte om det är Alcro eller Beckers jag använt och varit nöjd med. Byggmax var jag inte lika imponerad av. Antingen har du ett material som gör att sprickorna rör sig mer eller så är det skillnad på den använda latexfogen eller skillnad i appliceringen.
Kanske ni genuina tegelvillor? Eller så rör sig inte era hus fullt så mycket. Oavsett så har jag insett att latex funkar inte på detta huset, det blir sämre än att inte sätta något alls.
Varje produkt har sitt användningsområde. Jag har aldrig använt tec7. Silikon däremot. Och jag kan inte se att silikon och latexfog i speciellt stor omfattning överlappar varandras område. Silikon är mjukare och tätare. Det kan till skillnad från latexfogen inte målas över. Två bra produkter. Men på olika ställen.
Frågan var varför latexfog blivit så populärt. Visst finns det ett mått av slump i att produkter blir populära. Men i grunden är det tillräckligt många som använt det och varit nöjda med resultatet.
Frågan var varför latexfog blivit så populärt. Visst finns det ett mått av slump i att produkter blir populära. Men i grunden är det tillräckligt många som använt det och varit nöjda med resultatet.
Klicka här för att svara