Jag har planer på att bygga ett litet bord. Bordet ska tas ut ibland men det står alltid inne när det regnar. Som ben hade jag tänkt använda naturliga björkbitar. Min fråga blir då alltså om jag ska ha kvar barken på björken?
Jag har sökt på bilder på google som visar att det verkar vara möjligt, men jag är fundersam. Kommer det inte att smutsa ner? Speciellt efter ett halvår tänker jag att barken börjar på att lossna. Jag skulle vara tacksam om någon kan dela med av sina erfarenheter kring att lämna kvar barken.
Oavsett om jag väljer att ha kvar barken eller inte så kommer bordet att visas upp i skyttråden
(om det inte ser ut som stryk...)
Jag har sökt på bilder på google som visar att det verkar vara möjligt, men jag är fundersam. Kommer det inte att smutsa ner? Speciellt efter ett halvår tänker jag att barken börjar på att lossna. Jag skulle vara tacksam om någon kan dela med av sina erfarenheter kring att lämna kvar barken.
Oavsett om jag väljer att ha kvar barken eller inte så kommer bordet att visas upp i skyttråden
Stryk ett par lager genomskinlig epoxi över det så håller det nog 😊
http://kinn.com/mobile/product.html/epoxiharts-141 borde funka bra
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan man få ur fukten ur virket med barken kvar?
Okluven björkved ruttnar rätt snabbt.
Om det torkar så kommer det att spricka.
Nu kanske det går bra om det är klena dimensioner.
Protte
Okluven björkved ruttnar rätt snabbt.
Om det torkar så kommer det att spricka.
Nu kanske det går bra om det är klena dimensioner.
Protte
Björken har den förmågan att barken släpper från stammen när den torkar. Men efter som du tänker använda dig av mindre stammar till ben så kommer barken att hålla sig kvar. Men efter som det är till ett bord som kommer att flyttas fram och till baka och man kommer att komma åt benen med stolarna så kommer barken att förstöras med tiden.
Att stryka epoxi på barken kommer inte att funka då barken är mjuk och epoxin är hård. För när du kommer att slå emot den epoxi behandlade ytan kommer den att spricka.
Det som däremot skulle kunna fungera är att hälla epoxi mellan barken och stammen. Men det blir ett drygt jobb och en massa epoxi kommer att gå åt och epoxi är DYRT. Ett annat alternativ är att ta bort barken och limma fast den.
Pär
Att stryka epoxi på barken kommer inte att funka då barken är mjuk och epoxin är hård. För när du kommer att slå emot den epoxi behandlade ytan kommer den att spricka.
Det som däremot skulle kunna fungera är att hälla epoxi mellan barken och stammen. Men det blir ett drygt jobb och en massa epoxi kommer att gå åt och epoxi är DYRT. Ett annat alternativ är att ta bort barken och limma fast den.
Pär
Klicka här för att svara
