Jag har några altandörrar hemma som saknar låsvred på insidan, enligt bilden. Jag har försökt att hitta dessa på diverse välsorterade byggmarknader men gått bet. Verkar vara väldigt hemliga grejor.
Finns det någon som vet var jag kan få tag på ett sådant vred?

• Altandörrshandtag i metall utan låsvred på insidan, med synliga skruvar och en vit dörrkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta din lokala låssmed/firma så får du rätt grejer samt med samma låsning som dina andra dörrar då det är smidigt med samma nyckel.

I altandörrtillverkarens monteringsanvisning står det vilken cylinder du skall ha.
Vilket märke och modell du har på nyckel påverkar samt om det skall vara kort eller lång medbringare.

Assa 700serien: 703 eller 709
Assa D12: 1203 eller 1209
Assa D13: 1303 eller 1309

Dorma: dc520 eller 521

B bomm skrev:
Kontakta din lokala låssmed/firma så får du rätt grejer samt med samma låsning som dina andra dörrar då det är smidigt med samma nyckel.

I altandörrtillverkarens monteringsanvisning står det vilken cylinder du skall ha.
Vilket märke och modell du har på nyckel påverkar samt om det skall vara kort eller lång medbringare.

Assa 700serien: 703 eller 709
Assa D12: 1203 eller 1209
Assa D13: 1303 eller 1309

Dorma: dc520 eller 521
Tack för svaret, det är dock inte själva låscylindern som jag är intresserad av. Eftersom jag är allergisk mot traditionella nycklar har jag sedan flera år tillbaka avskaffat alla nycklar i hemmet och har nu bara elektroniska lås. Det blir således ingen nyckel till dessa dörrar heller. Det är alltså själva vredet på insidan, för att kunna låsa upp dörren inifrån, som jag är intresserad av.

Okej. Då får du nog byta långskylt och trycke, beroende på tillverkare.
Sp/traryd har så iaf.

kolla tillverkarens manual.

B bomm skrev:
Okej. Då får du nog byta långskylt och trycke, beroende på tillverkare.
Sp/traryd har så iaf.

kolla tillverkarens manual.
Det verkar ju lite tokigt att behöva byta trycket bara för att kunna låsa dörren från insidan. Det är ju bara vredet som behövs. Idag låser jag ju med en skruvmejsel och insidan har så att säga ingen kontakt med utsidan, eftersom det sitter en metallplåt mellan.

U urk skrev:
Det verkar ju lite tokigt att behöva byta trycket bara för att kunna låsa dörren från insidan. Det är ju bara vredet som behövs. Idag låser jag ju med en skruvmejsel och insidan har så att säga ingen kontakt med utsidan, eftersom det sitter en metallplåt mellan.
Ok, det är så illa. Jaha då blir det att byta till ett elektroniskt lås även där. Det blir antagligen billigare än att köpa en massa låscylindrar.

Du behöver mest troligt inte köpa låscylindrar....

Olika modeller av handtag och låsdelar för dörrar, med artikelnummer och priser i en tabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bomm skrev:
Du behöver mest troligt inte köpa låscylindrar....

[bild]
Ser ut som att jag kanske behöver köpa nummer 3 i alla fall.

• Gilla
urk
  • Laddar…
Det finns två alternativ att lösa ditt problem med så du får vred istället.

Alternativ 1 byta ditt befintliga handtag till ett med vred av samma modell ett "Hoppe 350KL vred" (350KL OL), på din bild är handtaget högersvängt.
Alternativ 2 komplettera befintligt med en vredcylinder med lång medbringare, skruv och distans.

Alternativ 1 är den billigaste och enklaste lösningen och den jag rekommenderar.
https://www.laskompaniet.se/product/hoppe-london-handtag-350kl-vred

Vad finns på utsidan?

Redigerat:
Det ser ut som att jag satsar på att byta ut hela handtaget till ett nytt. Blir snyggaste lösningen. Tack för alla svar.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.