Kul att min styrplatta kom upp på första sidan ? I dag skulle man lika gärna kasta ut smarta hemmet som att slänga fjärrkontrollen till tv. Alltså ni som tycker att det är onödig lyx och att man kan tycka att det är ok att springa runt och slå på lampor vid mörker behöver ni då någon fjärrkontroll till tv ?? skämt och sido. Här är en liten inspirerande länk om mitt hus styrsystem.

https://m.youtube.com/watch?v=B4C7VseFEYY

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Frågeteckena var ju smileys i mitt inlägg.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Skulle ni inte kunna skriva en artikel om standarder? som det är nu finns det tokigt många standarder och det är inte helt enkelt att hitta rätt. Vilken standard gäller för framtiden?

Tillägg:
Skulle vara kul också att läsa lite om vilka system som är lättast att komma igång med, och stabilast. Jag gillar teknik men tycker att den här typen av hemmateknik skall fungera till 100% jämt. Funkar det inte att släcka den smarta lampan 1 gång av 50 så är systemet inget att ha.

Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Även om det kallas smart, man får fortfarande springa/gå omkring med surfplatta/telefon/fjärr av någon sort, när inte det behövs då är det riktigt smart. Visst man kan ställa in att belysningen skall tändas, men det är inte alltid man vill ha just den belysningen igång, beroende av vad man skall göra.

"Det pågår dessutom en stor utveckling inom it-säkerhet för att reducera just sådana risker"

Sedan när har utvecklarna legat före hackers? Att implementera ett skydd tar tid, att hacka sönder det går fort, att ersätta skyddet tar ännu längre tid och till slut ser systemet ut som ett lapptäcke och nya enheter måste ersätta gamla när hårdvaran blir problemet.
Så länge prylarna är uppkopplade så finns det en risk och den risken har hittills ingen lyckats bygga bort, varken via operativsystem eller säkerhetsprogramvara.
När smarta produkter styrs av enhetliga protokoll och standarder så kan man räkna med att hackers kommer få sin beskärda del av rampljuset.

Jag är inte mot smarta system, däremot när någon försöker påstå att säkerhetsproblemen ska vara lösta.

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker mitt hus är smart. Här är några exempel
Enkla saker
Badrum tänder upp låg belysning när man kliver in.Vill man piffa till sig får man slå igång starkt ljus manuellt.
Tvättstugan tänder upp vid närvaro
Rörelse vid ytterdörr går ljust upp till 100% för att sedan gå tillbaka till förgående ljus efter slut på rörelse. (gäller endast nära dörren ej de andra 90% av alléns utrymme)
Mer smarta funktioner.
Huset har 5 grund nivåer på belysning
Hemma dag
Borta dag
Hemma kväll
Borta kväll
Sova
Dessa nivåer sköter sig själva eftersom huset hela tiden håller koll på om någon är hemma (telefonerna gps ) när sista person lämnar huset går det in i rätt borta läge men även larmet går igång och kameraövervakningen vrider kamerorna och blickar ut över rummen där dom sitter. Dörren kollar att den blev låst om inte låser den sig.
När första person kommer hem vrider kamerorna sig in till att titta på vägen så behöver ingen känna sig övervakad. Även larmet larmar av och dörren låser upp sig och huset tänder upp rätt hemma belysning.
Tvättmaskin och torktumlare pushar telefon när dom är klar.

Angående säkerheten finns det säkert några hackare som kan knäcka systemet och kliva in men då möter man en morrande stor hund och jag vill då tro att man vänder om.
Även mindre begåvade som vill göra inbrott kan ju alltid slå sönder rutan på dörren och låsa upp. Innan någon har reagerat på ett inbrottslarm har dom ändå försvunnit med tvn .
Att alltid vara rädd för problem som är tusendelar av promille att allt otäckt kan hända är inget liv. :) Man kan halka och slå sig sönder och samman och det är nog troligare än att en duktig hacker får för sig att knäcka mitt lås och larmsystem för att stjäla en stor ;);)

• Gilla
henq och 3 till
  • Laddar…
kenneth5828 skrev:
Även om det kallas smart, man får fortfarande springa/gå omkring med surfplatta/telefon/fjärr av någon sort, när inte det behövs då är det riktigt smart. Visst man kan ställa in att belysningen skall tändas, men det är inte alltid man vill ha just den belysningen igång, beroende av vad man skall göra.
När jag går hemifrån och går ut genom dörren låser jag dörren och slår igång larmet genom att knappa in min kod på utsidan av dörren. Larmet aktiveras omedelbart, vattenfelsbrytaren slår över till en känsligare nivå - men tillåter fortfarande att tvättmaskinen går eller att frysen fyller isfacket. Eftersom jag inte gillar fjärrkontroller stänger stereon av sig med automatik och "onödig" belysning släcks.

Under tiden jag inte är hemma kan jag tänka och släcka lampor slumpmässigt om jag skulle vilja (fast det vill jag inte) för att låtsas att någon är hemma. Däremot tycker jag det är ganska bra att styra diverse ytterbelysning och fönsterlampor etc.

När jag sen kommer hem, så låser jag upp dörren och slår av larmet direkt på utsidan av dörren. Redan innan jag kliver in i huset känner mitt "smarta hem" av att jag är hemma. Behövs det tänds lampan, jag kan dessutom få en hälsning eller styra olika aktiviteter beroende på vem som öppnar dörren (fast jag vet inte vem som är i sällskap, bara den som faktiskt låser upp dörren).

Har tvättmaskinen blivit klar under tiden jag var på jobb ser jag det enkelt genom att en av mina "uplights-led-lister" lyser upp taket i en särskild färg. Bra för mig som flera gånger har glömt att jag har alla mina strumpor i tvättmaskinen.

Dags att slå sig ner i soffan och kolla på nyheterna. Jag ber Alexa om senaste nyheterna på tvn (som eg. är en projektor). Alexa slår upp och skickar lite kommandon till min box, som drar igång en hel kedja av händelser:

- startar projektorn (just med min modell fungerar detta dock inte)
- om det är ljust utomhus hissas mörkläggningsgardinerna ner
- projektorduken hissas ner
- förstärkaren startas och ställer in sig på rätt "input".
- min lilla pc drar igång en Chrome i fullskärm och spelar upp senaste nyhetsinslaget av Rapport eller Aktuellt från SVT Play.

Detta sker helt utan att jag har tryckt en enda gång på varken mobil, fjärrkontroll eller annat. Det enda som behövs är att be Alexa om senaste nyheterna.

När jag ska sova ber jag Alexa ställa alarmet (visst, man måste prata engelska med henne, men det är ett övergående problem). En stund innan det är dags att vakna dras rullgardinerna upp och solljuset (beroende på säsong) fyller sovrummet. Har jag sovit gott vaknar jag av detta, innan larmet startas. Om inte så drar förstärkaren igång P3 och om jag fortfarande inte vaknar, spelas en "väckarklocka" upp. Jag funderar fortfarande på om Snooze är bra att ha som röstkommande eller om man faktiskt ska göra något fysiskt för att snoozea.

Flera rum har rörelsesensor som tänder belysningen. Vissa av dem styr ljusstyrkan beroende på tid på dygnet eller om skalskyddet i larmet är påslaget eller ej. Ytterbelysningen stängs av kl 12, men om jag inte är hemma (= huset är larmat) lyser det tills jag kommer hem.

När jag öppnar garderoben tänds belysningen. Värmepumpen känner av elförbrukningen och om det är mycket annat som drar effekt skruvas den ner, istället för att dra huvudsäkringarna. Sen är det mer "icke-tekniska" detaljer som är smarta. Uppsamling av regnvatten för bevattning, vattensensorer som stänger av inkommande vatten vid läckage utöver vattenfelsbrytaren, uppkopplade brandvarnare till larmcentral i nästan alla rum etc.

Riktigt där allt detta fungerar är jag inte, men stora delar av det är på plats och ytterligare fler saker är testade men inte riktigt hopsatt. I alla nya eluttag placeras det styrpuckar så jag kan slå av/på samt mäta effekt på 2 av uttagen (av totalt 4).

Om jag hade klarat mig utan allt detta? Absolut. Men det gör livet både bättre och lite roligare.

• Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Angående säkerheten finns det säkert några hackare som kan knäcka systemet och kliva in men då möter man en morrande stor hund och jag vill då tro att man vänder om.
Även mindre begåvade som vill göra inbrott kan ju alltid slå sönder rutan på dörren och låsa upp. Innan någon har reagerat på ett inbrottslarm har dom ändå försvunnit med tvn .
Att alltid vara rädd för problem som är tusendelar av promille att allt otäckt kan hända är inget liv. :) Man kan halka och slå sig sönder och samman och det är nog troligare än att en duktig hacker får för sig att knäcka mitt lås och larmsystem för att stjäla en stor ;);)
Jag tänker mig något mer annorlunda än bara slå in fönster och sno något. Typ stänga av värmepumpen för skojs skull, tvättmaskinen och belysningen slås av och på eller det drygast tänkbara att en massa "samarbetspartners" får tillgång till informationen.
Lite foliehatt över det hela, men det känns lite befogat med tanke på hur standardiserade system såsom Windows och Facebook ser ut på den fronten.
Din hund skrämmer säkert bort folk men om smarta system blir lika vanligt som ASSA-lås så kommer personer med rätt utrustning/kunskap kunna ta reda på när du varit borta längre än en dag och förmodligen har hunden med dig, alternativt bara ta nästa hus på gatan.

Ja, jag överdriver det hela men inbrotten och stölderna blir mer sofistikerade med tiden. Likaså inblicken i ditt privatliv blir större och större. Att ge samtliga involverade en gräddfil in i ditt privatliv är kanske inte så kul.
Kan man dock särskilja systemen från övriga nätet med t.ex VPN-liknande lösningar så känns det lite bättre.

BirgitS
Squall Leonhart skrev:
Jag tänker mig något mer annorlunda än bara slå in fönster och sno något. Typ stänga av värmepumpen för skojs skull, tvättmaskinen och belysningen slås av och på eller det drygast tänkbara att en massa "samarbetspartners" får tillgång till informationen.
Lite foliehatt över det hela, men det känns lite befogat med tanke på hur standardiserade system såsom Windows och Facebook ser ut på den fronten.
Din hund skrämmer säkert bort folk men om smarta system blir lika vanligt som ASSA-lås så kommer personer med rätt utrustning/kunskap kunna ta reda på när du varit borta längre än en dag och förmodligen har hunden med dig, alternativt bara ta nästa hus på gatan.

Ja, jag överdriver det hela men inbrotten och stölderna blir mer sofistikerade med tiden. Likaså inblicken i ditt privatliv blir större och större. Att ge samtliga involverade en gräddfil in i ditt privatliv är kanske inte så kul.
Kan man dock särskilja systemen från övriga nätet med t.ex VPN-liknande lösningar så känns det lite bättre.
Ja, det var ju några säkerhetsforskare som flög med drönare utanför något hus och fick lampor att sända SOS med morsekod, bara för att visa hur lätt det var.

Bland det värsta är väl om någon styr övervakningskamerorna, filmar när barnen springer omkring lättklädda och lägger upp det på något otrevlig sida.

Ja, vad gäller säkerheten hos IoT system så överdrivs den ganska kraftigt i artikeln. Dessa system är generellt under all kritik, och det finns inget som tyder på att tillverkarna är på väg att ta det på allvar. (Det skulle fö krävas en insats i storleksordningen den som fick oss att komma tillrätta med "År 2000"-problemet).

Så "att säkerheten blir bättre" är sant bara eftersom den knappast kunde bli sämre. IoT-prylar ligger generellt på en nivå som motsvarar internetanslutna datorer anno 1990 eller så...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Ja, det var ju några säkerhetsforskare som flög med drönare utanför något hus och fick lampor att sända SOS med morsekod, bara för att visa hur lätt det var.

Bland det värsta är väl om någon styr övervakningskamerorna, filmar när barnen springer omkring lättklädda och lägger upp det på något otrevlig sida.
Därav att mina kameror vänder sig om fysiskt när någon är hemma. Jag skulle aldrig sätta in kameror från något stort bolag eftersom jag är rädd för att dom missbrukar möjligheten att titta efter roliga saker.

Squall Leonhart skrev:

Där med håller jag fullständig med dig att min info runt huset skall vara min och ingen annans egendom. Om foliehatten skall på gillar jag igentligen inte kreditkort även om man nu inte kan klara sig utan dom. Även Facebook håller på tok förmycket koll på mig.
Islutänden får jag mer riktad reklam vilket kan vara bra för slutproduktens pris men lite skrämmande är det. :)

BirgitS
Tomas Andersson skrev:
Därav att mina kameror vänder sig om fysiskt när någon är hemma. Jag skulle aldrig sätta in kameror från något stort bolag eftersom jag är rädd för att dom missbrukar möjligheten att titta efter roliga saker.
Vad gör du för att säkerställa att inte kamerorna hackas så att någon kan vrida dem, t ex hur många gånger har de fått säkerhetsuppdateringar?
Kan man hacka kameror för att använda dem till DDoS kan man hacka dem för andra ändamål.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.666468/hackade-overvakningskameror
http://techworld.idg.se/2.2524/1.668800/dyn-cisco-uppkopplade-prylar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.