51 919 läst ·
49 svar
52k läst
49 svar
Lasta virke på släp rätt
Sida 1 av 4
Har sett när,jag är och handlar virke att vissa lastar långa brädor ovanpå lämmarna. Men jag brukar vika ner dom, och sen lasta. Hur gör ni, och finns det något rätt?
Jag för för mig att det är säkrare att vika ner dom, för att få en säkring i sidled.
Jag för för mig att det är säkrare att vika ner dom, för att få en säkring i sidled.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Är det ett fåtal får man bättre tryck med spännande om man lägger uppepå, eller tar en emballagepall under
Brukar oftast lämna lämmarna hemma. Är det långt virke lägger jag det i mitten av släpet med överhäng fram över släpets dragbalk så slipper jag lite av överhänget bakåt. Har bara någon km sträcka från bygghandeln hem och bara 30-50 km/h så jag brukar inte fundera så mycket på kultrycket.
Kortlängd (<2,5 m) kastar jag in i bilen om det inte är några större mängder. Är det bara några lister som ska handlas så går faktiskt hela 3,3m längder in i passaten om man lägger upp dem på instrumentbrädan med något skydd under.
En stor miss man sett och hört om är folk som lastar med överhäng framåt men har lastat virket ute vid sidolämmarna. Det funkar utmärkt ända tills de kommer till utfarten och ska försöka svänga med intryckt bakljus eller bagagelucka som resultat.
Kortlängd (<2,5 m) kastar jag in i bilen om det inte är några större mängder. Är det bara några lister som ska handlas så går faktiskt hela 3,3m längder in i passaten om man lägger upp dem på instrumentbrädan med något skydd under.
En stor miss man sett och hört om är folk som lastar med överhäng framåt men har lastat virket ute vid sidolämmarna. Det funkar utmärkt ända tills de kommer till utfarten och ska försöka svänga med intryckt bakljus eller bagagelucka som resultat.
Viktigt är att se till att inte få negativt kultryck. Måååånga är de som lägger massvis med virke på en kort kärra, mot främre lämmen och sedan med rejält utstick bakåt. Vi har ju även sett bilder här i forumet på folk som lastat så illa att hela bakaxeln på bilen lyft och de har farit i diket 
Sedan kan man ju säkra lasten på olika sätt, nedfällda lemmar eller ovanpå lemmarna är lite smaksak tycker jag. När jag köper mindre mängd fäller jag lämmarna. Men när jag köper en hel "pall" med virke, som de lägger på med truck, så har jag uppallat på kärran så de kan lägga på pallen så att virket sticker ut över lämmarna fram och bak.
Mitt flack är dock 3,5m så för det mesta kan jag lägga virke genom att enbart fälla bakre lemmen, eller lägga på tvärs i kärran, eller uppepå bakre lämmen, utan att få problem med kultrycket.
Säkring sker med spännremmar. Dessa ska sitta så att lasten inte kan röra sig åt något håll.
Sedan kan man ju säkra lasten på olika sätt, nedfällda lemmar eller ovanpå lemmarna är lite smaksak tycker jag. När jag köper mindre mängd fäller jag lämmarna. Men när jag köper en hel "pall" med virke, som de lägger på med truck, så har jag uppallat på kärran så de kan lägga på pallen så att virket sticker ut över lämmarna fram och bak.
Mitt flack är dock 3,5m så för det mesta kan jag lägga virke genom att enbart fälla bakre lemmen, eller lägga på tvärs i kärran, eller uppepå bakre lämmen, utan att få problem med kultrycket.
Säkring sker med spännremmar. Dessa ska sitta så att lasten inte kan röra sig åt något håll.
Jag föreslår att du först säkerställer kultryck, dvs lastens position i längsled på flaket.Öfremora skrev:
Har du ett stadigt släp är det inga problem att lasta på lämmarna och spänna fast virket. Har du ett klenare släp riskerar du att knäcka lämmarna när du spänner fast virket.
Jag gör som övriga i tråden, upp till ett par hundra kilo på lämmarna, är det mer virke så fäller jag ner dom. Surrningen sker likadant oavsett vilket, en loopsurrning fast med ett spännband (kroka i, över virket, under virket, över och sedan koka i).
Hej
Jag tar alltid av lämmarna när virke skall köras. En polis (avlägset) i bekantskapskretsen hävdade att det snabbaste sättet att bötesfälla en lördag var att åka till en byggmarknad och inspektera lastning. Enligt honom " Ingen släpvagn är godkänd för last på lemmarna, så det är enkla fall"
Annars kan jag hålla med om viktigast är att inte få negativt kultryck, alltid dra fram virket så tyngdpunkten blir rätt.
Jag tar alltid av lämmarna när virke skall köras. En polis (avlägset) i bekantskapskretsen hävdade att det snabbaste sättet att bötesfälla en lördag var att åka till en byggmarknad och inspektera lastning. Enligt honom " Ingen släpvagn är godkänd för last på lemmarna, så det är enkla fall"
Annars kan jag hålla med om viktigast är att inte få negativt kultryck, alltid dra fram virket så tyngdpunkten blir rätt.
Mitt släp har jag reparerat därför att det kollapsat av tyngden från last på lämmar och sidor. Förra ägaren hade uppbyggda hundburar i plywood som vilade på sidor och lämmar. Det kan aldrig ha vägt över 100 kg men det räckte för att släpet skulle förstöras med tiden. Så jag är lite skeptisk till att lasta på lämmarna även om det är bekvämt många gånger.
Senast körde jag 270 m råspont med 2 m överhäng i bak och negativt kultryck. Lysena var förmodligen osynliga från de flesta vinklar. Lämmarna låg i bakluckan. Fast jag körde varken långt eller fort med den lasten.
Senast körde jag 270 m råspont med 2 m överhäng i bak och negativt kultryck. Lysena var förmodligen osynliga från de flesta vinklar. Lämmarna låg i bakluckan. Fast jag körde varken långt eller fort med den lasten.
Enkelt att lösa med lämmar, jag har två trästöd i 45*95 mm som jag trycker i fram och bak som stöder på botten. De är gjorda så att de sedan ligger ovanpå sidolämmarna, utifrån att jag inte kan fälla den främre.
Mmmm, det var väl det jag var rädd för, det finns poliser som värderar "snabbaste sättet att bötesfälla".Urban J A skrev:Hej
Jag tar alltid av lämmarna när virke skall köras. En polis (avlägset) i bekantskapskretsen hävdade att det snabbaste sättet att bötesfälla en lördag var att åka till en byggmarknad och inspektera lastning. Enligt honom " Ingen släpvagn är godkänd för last på lemmarna, så det är enkla fall"
Annars kan jag hålla med om viktigast är att inte få negativt kultryck, alltid dra fram virket så tyngdpunkten blir rätt.
Vore intressant att veta vad han stöder sig på när han säger att "Ingen släpvagn är godkänd för last på lemmarna, så det är enkla fall". Jag tvivlar på att han har koll på hur alla släpvagnar är konstruerade och som någonsin godkänts vid en registreringsbesiktning.
Om jag ersätter lämmarna med egentillverkade lämmar och kallar dem för last, är det plötsligt ok då?
Eller är jag olaglig även när jag lägger några reglar på flaket och sedan ställer en hel pall trä på det, som sticker ut framför och bakom? Jag menar, de reglarna är ju inte heller specifikt godkända för last. Och de träbitar som ligger under de översta, de är ju inte heller godkända för last.
Nej, för mig låter det som den där polisen har hittat på sina egna regler.
Lagen säger att det ska lastsäkras så det klarar en kraft framåt minst lika mycket som lastens totala vikt. Hälften av vikten bakåt och mot sidorna. Jag kör långtradare så man ser väldigt många sjuka lastningar från tex bygghandlare.
