David,
Vägar som inte kommunen är ansvarig för kan garanterat bli ett "grannproblem" (vi vet).
 
Det är väl kommunen som bestämmer vart vägen ska dras och de gör antagligen det i samråd med markägaren. Det framgår troligen i planen för området vart vägen ska dras. Som regel tror jag kommunen försöker dra vägen längs med någon av tomtgränserna så att det inverkar så lite som möjligt på grannens tomt.
Jag skulle tro att det är du som köpare som är ansvarig för att vägen byggs. Det är alltså du som bestämmer vilken "kvalitet" den ska ha. Tror även det är du som blir ansvarig för snöröjning och skötsel av vägen.
 
Så vitt jag förstår betyder "last" att servitutet BELASTAR tomten. Vi har motsatsen "förmåns"servitut - vilket för oss gör att vi får dra ledningar över viss del av grannens tomt eller att vi har rätt att utnyttja vattenledning som ägs av samfälligheten tillsammans.
Vad som gäller just för din tomt ska lantmäteriet kunna svara mer utförligt på.
 
En sak har jag funderat på:
När man har servitut att använda en grannes väg, är man då skyldig att dela på underhållsarbeten om t.ex. omasfaltering eller kostnader för snöplogning?
 
KarlXII : kan bara svara för oss och där vi ska bygga ingår vi i en samfällighet där de två huvudvägarna till tomterna är privata. Där betalar vi för exempelvis snöröjning även för den väg som vi har förmånsservitut för - men den ingår även i samfälligheten så hur det är i ditt fall vet jag tyvärr inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.