Svaret på din fråga är f.ö. nej, Kobo stöder inte MOBI (enligt deras egen hemsida i alla fall).
 
En sak man måste tänka på är att det inte bara handlar om vilka format som finns idag, utan också vilka som finns i framtiden. Det är därför jag föredrar en vanlig pekplatta framför en eboksläsare, eftersom jag där kan lägga in program för att hantera framtida format.

Dessutom så finns det många format som eboksläsarna är dåliga på, framför allt (för mig) CBZ, CBR och CB7, vilka är de enda vettiga formaten för serier.

För att få skärmen vettig att läsa på så kör jag svart bakgrund och en ganska dämpad grå text. Hur behagligt som helst och inte bländande.

Att pekplattan dessutom är så mycket mer användbar än en eboksläsare gör inte saken sämre...

Nimajneb skrev:
Som jag har fattat det hela så fixar calibre alla nödvändiga konverteringar mellan olika eboks format.
Den klarar det, men räkna inte med att den inte effar upp layout och sånt.

Själv gör jag det lätt för mig och konverterar alla böcker (utom serier) med Calibre till rå txt, vilken jag sedan snyggar till med hjälp av ett program jag skrivit själv. Funkar garanterat på alla enheter.
 
Troberg skrev:
En sak man måste tänka på är att det inte bara handlar om vilka format som finns idag, utan också vilka som finns i framtiden. Det är därför jag föredrar en vanlig pekplatta framför en eboksläsare, eftersom jag där kan lägga in program för att hantera framtida format.
Nåja, en läsplatta kostar en tusenlapp och man byter den nog ändå vartannat-var tredje år eftersom det kommer nåt nytt och bättre. Och som påpekats är läsplattan den enda enheten som går att läsa på i solljus.
 
  • Gilla
biggles12
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Svaret på din fråga är f.ö. nej, Kobo stöder inte MOBI (enligt deras egen hemsida i alla fall).
Min Kobo Glo verkar som tur är inte vara informerad om det. ;) Laddade ner en Mobi-fil på måfå och kastade den på läsplattan, och det var inga problem. Fast det kanske finns frihetsgrader i Mobi-formatet, och Kobo har inte fullt stöd - vad vet jag?

Men om det råkar vara just boken "Life of the Kangaroo rat" av United States Department of Agriculture, anno 1922, man är intresserad av så är det bara att köra på! :)
 
f91jsw skrev:
Och som påpekats är läsplattan den enda enheten som går att läsa på i solljus.
Det beror på hur man sätter upp sina färger.
 
Troberg skrev:
Det beror på hur man sätter upp sina färger.
Nej, det finns inget jämförbart med en pekplata och en läsplatta när det gäller läsning i solljus. En läsplatta springer cirklar, stora, långa, vida cirklar runt pekplattan, oavsett hur du ställer in färger. Ungefär på samma sätt som pekplattan spring cirklar runt läsplattan när det gäller webbsurfning. Det fungerar på båda, men är milsvid skillnad.
 
Troberg skrev:
Det beror på hur man sätter upp sina färger.
Nej, en blank (glas) skärm är alltid kass i starkt solljus. Oavsett om jag testat iPad, Motorol XOOM eller Kindle Fire är det alltid jobbigt att läsa med blänk och bländningar trots mörk bakgrund och olika färger på texten. Av någon orsak tyckte jag att grön text var bättre än grå dock...
Min Samsung Galaxy S3 är ändå OK att läsa på eftersom den har så otroligt bra ljusstyrka i sin amoled skärm men det är fortfarande där också blänk och bländning som du inte har på en e-ink skärm.
 
Håller med om att (så här långt) finns det ingen surfplatta som är bra i besvärliga ljusförhållanden som solljus. Ska man bara ha en enhet och läsningen inte är det primära skulle jag rekommendera ipad mini (eller motsvarande androidvariant). Vill man dock få mycket läst är en läsplatta helt oslagbar. Har läst eböcker sedan tidigt 2000-tal, började med en Philips Nino (svart/vit skärm med grön bakgrundsbelysning) tillsammans med .prc-böcker. Är lite sugen på att uppgradera min iriver men jag avvaktar nog att batteriet ska ge sig.
 
Det var väl Barnes&Nobles som var först med bakgrundsbelysning på sin Nook.De hävdar ju också att de är störst på bokfronten och då kan man ju köpa sin engelska litteratur därifrån i e-pub format.


/Gojan
 
gojan skrev:
Det var väl Barnes&Nobles som var först med bakgrundsbelysning på sin Nook.De hävdar ju också att de är störst på bokfronten och då kan man ju köpa sin engelska litteratur därifrån i e-pub format.


/Gojan
Men då går man miste om synergin Kindle / Audible som jag personligen är väldigt fäst vid. Bryr man sig bara om eböcker fungerar det förmodligen utmärkt, har inte provat. Vet inte hur pass svårt det är med konton och dylikt hos B&N. Var inne på att köpa en NST med glo light men de enda inköpsvägarna var typ borderlinx eller ebay sist jag kollade. Den finns att köpa över disk i UK också.
 
biggles12 skrev:
Nej, det finns inget jämförbart med en pekplata och en läsplatta när det gäller läsning i solljus. En läsplatta springer cirklar, stora, långa, vida cirklar runt pekplattan, oavsett hur du ställer in färger. Ungefär på samma sätt som pekplattan spring cirklar runt läsplattan när det gäller webbsurfning. Det fungerar på båda, men är milsvid skillnad.
Inte lika bra som en läsplatta, nej, men fortfarande behagligt läsbar, vilket är bra nog för mig.

Att dessutom slippa ha två plattor i fickan är också rätt så skönt...
 
Troberg skrev:
Att dessutom slippa ha två plattor i fickan är också rätt så skönt...
Eller också struntar man i att försöka knöla ner dom i fickan! :)
 
Seriöst, jag förstår inte hur någon kan tycka att en LCD/AMOLED fungerar bra/behagligt i solljus.
 
  • Gilla
biggles12
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Seriöst, jag förstår inte hur någon kan tycka att en LCD/AMOLED fungerar bra/behagligt i solljus.
Det fungerar ju... Jag använde min Kindle Fire i över två år och tyckte den var rätt ok. Den har varit med på ett gäng resor och stränder och jag har ju kunnat läsa på den...
Det var inte förrän jag skaffade en Paperwhite dock som jag verkligen insåg HUR stor skillnad det verkligen är!
 
Fungerar, ja. Bra eller behagligt nej. Jag använder i så fall hellre vanliga pocketböcker och tidningar för att läsa på stranden... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.