18 399 läst ·
124 svar
18k läst
124 svar
Läsplatta för e-böcker, E-Ink
En sak man måste tänka på är att det inte bara handlar om vilka format som finns idag, utan också vilka som finns i framtiden. Det är därför jag föredrar en vanlig pekplatta framför en eboksläsare, eftersom jag där kan lägga in program för att hantera framtida format.
Dessutom så finns det många format som eboksläsarna är dåliga på, framför allt (för mig) CBZ, CBR och CB7, vilka är de enda vettiga formaten för serier.
För att få skärmen vettig att läsa på så kör jag svart bakgrund och en ganska dämpad grå text. Hur behagligt som helst och inte bländande.
Att pekplattan dessutom är så mycket mer användbar än en eboksläsare gör inte saken sämre...
Själv gör jag det lätt för mig och konverterar alla böcker (utom serier) med Calibre till rå txt, vilken jag sedan snyggar till med hjälp av ett program jag skrivit själv. Funkar garanterat på alla enheter.
Dessutom så finns det många format som eboksläsarna är dåliga på, framför allt (för mig) CBZ, CBR och CB7, vilka är de enda vettiga formaten för serier.
För att få skärmen vettig att läsa på så kör jag svart bakgrund och en ganska dämpad grå text. Hur behagligt som helst och inte bländande.
Att pekplattan dessutom är så mycket mer användbar än en eboksläsare gör inte saken sämre...
Den klarar det, men räkna inte med att den inte effar upp layout och sånt.Nimajneb skrev:
Själv gör jag det lätt för mig och konverterar alla böcker (utom serier) med Calibre till rå txt, vilken jag sedan snyggar till med hjälp av ett program jag skrivit själv. Funkar garanterat på alla enheter.
Nåja, en läsplatta kostar en tusenlapp och man byter den nog ändå vartannat-var tredje år eftersom det kommer nåt nytt och bättre. Och som påpekats är läsplattan den enda enheten som går att läsa på i solljus.Troberg skrev:
Min Kobo Glo verkar som tur är inte vara informerad om det.f91jsw skrev:
Men om det råkar vara just boken "Life of the Kangaroo rat" av United States Department of Agriculture, anno 1922, man är intresserad av så är det bara att köra på!
Nej, det finns inget jämförbart med en pekplata och en läsplatta när det gäller läsning i solljus. En läsplatta springer cirklar, stora, långa, vida cirklar runt pekplattan, oavsett hur du ställer in färger. Ungefär på samma sätt som pekplattan spring cirklar runt läsplattan när det gäller webbsurfning. Det fungerar på båda, men är milsvid skillnad.Troberg skrev:
Nej, en blank (glas) skärm är alltid kass i starkt solljus. Oavsett om jag testat iPad, Motorol XOOM eller Kindle Fire är det alltid jobbigt att läsa med blänk och bländningar trots mörk bakgrund och olika färger på texten. Av någon orsak tyckte jag att grön text var bättre än grå dock...Troberg skrev:
Min Samsung Galaxy S3 är ändå OK att läsa på eftersom den har så otroligt bra ljusstyrka i sin amoled skärm men det är fortfarande där också blänk och bländning som du inte har på en e-ink skärm.
Håller med om att (så här långt) finns det ingen surfplatta som är bra i besvärliga ljusförhållanden som solljus. Ska man bara ha en enhet och läsningen inte är det primära skulle jag rekommendera ipad mini (eller motsvarande androidvariant). Vill man dock få mycket läst är en läsplatta helt oslagbar. Har läst eböcker sedan tidigt 2000-tal, började med en Philips Nino (svart/vit skärm med grön bakgrundsbelysning) tillsammans med .prc-böcker. Är lite sugen på att uppgradera min iriver men jag avvaktar nog att batteriet ska ge sig.
Men då går man miste om synergin Kindle / Audible som jag personligen är väldigt fäst vid. Bryr man sig bara om eböcker fungerar det förmodligen utmärkt, har inte provat. Vet inte hur pass svårt det är med konton och dylikt hos B&N. Var inne på att köpa en NST med glo light men de enda inköpsvägarna var typ borderlinx eller ebay sist jag kollade. Den finns att köpa över disk i UK också.gojan skrev:
Inte lika bra som en läsplatta, nej, men fortfarande behagligt läsbar, vilket är bra nog för mig.biggles12 skrev:Nej, det finns inget jämförbart med en pekplata och en läsplatta när det gäller läsning i solljus. En läsplatta springer cirklar, stora, långa, vida cirklar runt pekplattan, oavsett hur du ställer in färger. Ungefär på samma sätt som pekplattan spring cirklar runt läsplattan när det gäller webbsurfning. Det fungerar på båda, men är milsvid skillnad.
Att dessutom slippa ha två plattor i fickan är också rätt så skönt...
Det fungerar ju... Jag använde min Kindle Fire i över två år och tyckte den var rätt ok. Den har varit med på ett gäng resor och stränder och jag har ju kunnat läsa på den...stefancrs skrev:
Det var inte förrän jag skaffade en Paperwhite dock som jag verkligen insåg HUR stor skillnad det verkligen är!