18 399 läst ·
124 svar
18k läst
124 svar
Läsplatta för e-böcker, E-Ink
Köper du den i Sverige så får du svensk reklamationsrätt utöver ett års garanti. Köper du av amazon får du 1 års garanti.
Har du inte fått det om bakfoten förresten? Amazon säljer utan special offers till köpare i Sverige och svenska åf typ webhallen och Dustin säljer med special offers.
Har du inte fått det om bakfoten förresten? Amazon säljer utan special offers till köpare i Sverige och svenska åf typ webhallen och Dustin säljer med special offers.
Det är två års reklamantionsrätt i hela EU. Tre år i Sverige sen 2005.
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm
Kan tillägga att jag aldrig haft problem med att reklamera en vara hos Amazon (både .co.uk och .com).
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm
Kan tillägga att jag aldrig haft problem med att reklamera en vara hos Amazon (både .co.uk och .com).
Köper du den från USA måste du skeppa tillbaka den dit (eller England) om något blir fel på den. Amazon har väldigt bra system för garantier och det har aldrig varit några problem för mig med Amazon.Felde skrev:väcker liv i en vilande tråd
Går i köpartankar gällande en läsplatta och de två jag väljer mellan är kindle PW och Kobo Glo
Jag har tidigare inte ägt någon platta utan läst begränsat på en ipad.
Jag har svårt att välja mellan ovan modeller. Var inne på en Glo först då jag ville ha epub stödet. Men har ikväll testat att låna hem bok från bibban och konvertera den till kindle format och det fungerar både snabbt och smärtfritt. Efter att ha sett några videos på nätet så tycker jag att kindlen ser bättre ut, iallafall i mörker då kobon får ett blåaktigt ljus jag inte uppskattar.
jag kommer läsa uteslutande böcker på plattan: Så pdf funktion och annat är ointressant.
i dagsläget läser jag inga engelska böcker, men funderar på att börja lite lätt.
kommer låna en del från biblioteket samt köpa svenska böcker, därav epub "kravet"
Lagringsutrymme är ointressant, kommer aldrig nyttja hela 2 gb utrymmet.
jag var somsagt inne på kobon men lutar nu mer och mer åt kindle. recensioner säger att den känns mer stabil generellt snäppet bättre. Enda nackdelen verkar vara att epub stödet saknas. Vilket iogförsig calibre löser då.
Finns det något som talat för Kobon kontra kindle egentligen? om man bortser från formatstödet?
var köper man kindle bäst. Kan få den för 1500 (reklamfri wifi) i Sverige. Har sett priser runt 1300 från Amazon. Frågan är om det är vettigt att spara de 200 kr för att köpa den utomlands? känns spontant att svaret är nej ?
Är det något jag missar, som jag bör tänka på innan jag köper?
Ett USB-kort som jag köpte som inte fungerade fick jag bara pengarna tillbaka och behövde inte skicka tillbaka det, te.x.
Angående dina funderingar, inbyggd skärmbelysning är ett måste!
Konvertera böcker till Kindle format är som du säger lätt och det är ju egentligen det ända som talar för Kobo i övrigt tycker jag...
Skulle jag köpa min idag skulle jag välja varianten med whispernet (3G). Senast jag var på hotell och skulle köpa en bok t.ex. så var deras WiFi så bedrövligt att jag fick gå och hitta en McDonalds för att köpa en ny bok.
På flygplatser är det omöjligt att hitta ett gratis nät och att först betala för Internet och sen en bok känns inte så bra... Jag har också märkt att vissa "betal-WiFi" är väldigt svåra att komma genom alla "godkänn" processer för att faktiskt kunna ansluta sig...
Mina 2 ören...
Som svensk köper man sin Kindle via Amazon.com och då gäller inte europeisk reklamationsrätt , varje sig amazon.de eller amazon.co.uk skeppar Kindles till Sverige utan då får man använda sig av en re-mailer. Den utökade reklamationsrätten i EU är ganska behändig att ha. Även om många återförsäljare helst talar tyst om den och brer på med bevisbördor så är det långt ifrån omöjligt att få reparation eller utbyte av elektronik under år två och tre.Micke64 skrev:
FYI:
Igår köpte jag för första gången en bok på Adlibris och förde över till Kindle Paperwhite. Programmet Calibre är typ det minst användarvänliga ever men processen var inte allt för bökig ändå. Konverterade epub till mobi i Calibre och mailade mobi-filen till e-post-kontot för Kindlen i fråga.
Igår köpte jag för första gången en bok på Adlibris och förde över till Kindle Paperwhite. Programmet Calibre är typ det minst användarvänliga ever men processen var inte allt för bökig ändå. Konverterade epub till mobi i Calibre och mailade mobi-filen till e-post-kontot för Kindlen i fråga.
Låter som kindle är vägen att gå. Trots att jag kommer köra ePub böcker till 90% minst...
Jag har läst på vissa ställen att dolk har lyckats få sin kindle rensad från reklam efter samtal med kindle supporten. Är det något som kan bekräftas?
Jag har läst på vissa ställen att dolk har lyckats få sin kindle rensad från reklam efter samtal med kindle supporten. Är det något som kan bekräftas?
Man kan nog köpa sig fri från reklamen för runt 30 dollar.Felde skrev:
Skärmarna skiljer sig lite mellan Kobo och Kindle. Vilken man föredrar är en smaksak. Kobo har en blåare belysning och kontrasten när belysningen är på är lite lägre än Kindle. Kindle har betydligt lägre ljusnivå vid lägsta nivå än Kobo. Kobo har jämnare belysning än Kindle.
Personligen föredrar jag Kindle eftersom Kobo är för ljus för att vara trevlig att läsa i totalt mörker även vid lägsta ljusnivå. Dessutom vill jag ha så hög kontrast som möjligt och där är Kindle lite bättre.
Personligen föredrar jag Kindle eftersom Kobo är för ljus för att vara trevlig att läsa i totalt mörker även vid lägsta ljusnivå. Dessutom vill jag ha så hög kontrast som möjligt och där är Kindle lite bättre.