Jag har jämfört att köra flight mode och med wifi och på min Paperwhite är skillnaden försumbar. Det handlar om någon enstaka timme. Däremot gör det skillnad vilken ljusstyrka man har. Jag kör mest nivå 15-16 i vanligt ljus (kanske 75% av tiden), och 5-6 i totalmörker.

Hur ofta man måste ladda säger ju ingenting om man inte också anger hur länge man läser varje dag. Jag har läst A song of ice and fire i vinter och varje del tar runt 30 timmar för mig, ca 1000 sidor i pappersversionen. Jag har behövt ladda ca två gånger per del.
 
Förstår inte riktigt diskussionen, men jag, som kör med Flightmode, får uppenbarligen ut minst dubbelt så mycket som du med Flightmode på. Och tydligen märker andra också en klar skillnad. Så du kanske fått ett måndagsex...
 
Så kan det vara. Jag bryr mig inte så mycket, så länge jag bara behöver ladda varannan vecka eller så är det OK. Men fortfarande: anledningen att Kindle upplevs ha så mycket bättre batteritid än en iPad är att man gör en massa annat på iPaden, inte att batteritiden egentligen är så mycket bättre.
 
Jag kör min, nu när det inte är sommar, nästan uteslutande på lägsta ljusstyrkan. Har laddat den en gång.

I totalmörker tycker jag lägsta ljusstyrkan är snäppet för stark...
 
Fick min Paperwhite precis, leverans inom 48h från USA (43h för att vara exakt) är sjukt bra.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
biggles12 skrev:
Förstår inte riktigt diskussionen, men jag, som kör med Flightmode, får uppenbarligen ut minst dubbelt så mycket som du med Flightmode på. Och tydligen märker andra också en klar skillnad. Så du kanske fått ett måndagsex...
+1 en på längre tid. Också mycket på flightmode. Den pad jag har (ASUS Transformer) är inte i närheten, och min laptop skall vi naturligtvis bara inte tala om. Men det var ju ganska imponerade siffror för en iPad, synd bara att den går bort för mig av andra skäl.
 
Då måste jag slå ett slag för den platta jag har sen ett par veckor tillbaka: Kobo Glo

http://www.kobo.com/koboglo

Jag är mycket nöjd. Läser på den varje dag, framförallt böcker jag lånar från biblioteket över nätet (ePub med DRM). Väldigt smidigt.

Den har bakgrundsbelysning (eller, egentligen så kommer nog ljuset från sidan). Det är, precis som flera andra i tråden har sagt, helt fantastiskt bra. Verkligen. Jag skulle aldrig komma på idén att skaffa en platta utan belysning efter att ha haft den här. Så mitt tips är - köp en platta med belysning!

Valde mellan Kobo Glo och Kindle Paperwhite. Det som avgjorde till Kobos fördel var framförallt att det inte gick att få tag på en reklamfri Paperwhite över disk i Sverige. Det är ju inte fel att den sväljer ePub rakt av också, även om det inte är nåt problem att konvertera annars. I övrigt så har jag fått uppfattningen att de är ganska likvärdiga läsplattor i det mesta.

Nämnde jag förresten hur bra det är med inbyggd belysning?! :D
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Jag skulle snarare säga att fördelen med Kindle är att man inte kan göra något annat med den!
Det tål att upprepas. Sitter man med platta/dator så blir det alltid en massa kolla mail, youtube, eller varför inte byggahus? ;) När man egentligen borde eller ville läsa då är det svårslaget med en e-bokläsare.
 
Ang. Kobo Glo - som ju verkar förena det bästa av flera världar, reklamfri och bakgrundsbelyst, hur är det med stöd för MOBI? Enligt prisjakts egenskaper så tar den MOBI också, men enligt Cyberphoto så gör den inte det. Vilket stämmer?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=glosilver
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1397924
 
Hur menar du då? Du saknar tillgång till hela Amazons katalog?

strunta i formatfrågan, den är ointressant. Allt kan ju konverteras.
 
Mja. Jag väljer nog själv vad jag tycker är intressant. Och MOBI och EPUB tycks vara de dominerande formaten. MOBI på engelsk litteratur och EPUB på svenska. Musik kan konverteras från WAV till FLAC till MP3, MP4, M4A osv. Ännu bättre än att kunna snabbt och enkelt konvertera är väl att ha en maskin som klarar alla formaten...

Men visst, jag håller med, det är inte en formatstrid som motsvarar VHS/Betamax.

Frågan kvarstår alltså. Prisjakt anger stöd för både MOBI och EPUB, och Cyberphoto enbart EPUB.
 
bjogul skrev:
Mja. Jag väljer nog själv vad jag tycker är intressant. Och MOBI och EPUB tycks vara de dominerande formaten. MOBI på engelsk litteratur och EPUB på svenska. Musik kan konverteras från WAV till FLAC till MP3, MP4, M4A osv. Ännu bättre än att kunna snabbt och enkelt konvertera är väl att ha en maskin som klarar alla formaten...

Men visst, jag håller med, det är inte en formatstrid som motsvarar VHS/Betamax.

Frågan kvarstår alltså. Prisjakt anger stöd för både MOBI och EPUB, och Cyberphoto enbart EPUB.
Du lär behöva Calibre om du vill plocka in Kindle-böcker på Kobon även om den stöder mobi. Personligen köper jag 95% av böckerna jag läser eftersom jag gärna ser att författarna jag gillar ska kunna fortsätta med sitt skrivande. Det underlättas så klart av att jag i huvudsak läser / lyssnar på engelska böcker. Dels är böckerna vettigt prissatta och dels är mervärdet man får med Kindle/Audible stort. Extra trevligt är det när man kan köpa kindle-boken och lägga till "professional narration" för totalt $15-$20.
 
  • Gilla
biggles12
  • Laddar…
bjogul skrev:
Mja. Jag väljer nog själv vad jag tycker är intressant. Och MOBI och EPUB tycks vara de dominerande formaten. MOBI på engelsk litteratur och EPUB på svenska. Musik kan konverteras från WAV till FLAC till MP3, MP4, M4A osv. Ännu bättre än att kunna snabbt och enkelt konvertera är väl att ha en maskin som klarar alla formaten...
AZW är nog det enskilt dominerande formatet eftersom Kindle är totalt dominerande på marknaden. AZW bygger på MOBI men förutom DRM-skyddet är det andra skillnader som t ex annan komprimering i vissa AZW-filer. Det finns tyvärr ingen platta idag som klarar alla formaten så någonstans måste du ändå välja. Med Kindle har man AZW native och samtidigt kan man enkelt konvertera allt annat till MOBI.
 
En annan sak som faktiskt är bra med Amazon (under förutsättning att man läser böcker på engelska) är att man kan "dela" konto. Jag delar med min fru och mina bröder så vi har tillgång till varandras böcker.
Man får ha 6 "aktiva" kopior (normalt sett) så det är inget problem att läsa samma böcker samtidigt men då får man stänga av "server sync".
Just "server sync" är ju en annan grejer som är väldigt smidigt med Amazon, jag kan ta upp min mobil, min PC eller surfplatta om jag inte råkar ha med mig min Paperwhite och starta Kindle app:en och så hoppar den till sidan jag var på i min Paperwhite!

Så, det finns ju lite andra fördelar med Amazon som man kanske inte direkt tänker på... :)

Det i kombination med 3G whispernet gör i alla fall Kindle till mitt klara val!
Kobo Glo verkar annars väldigt bra!

Måste ju poängtera hur bra bakgrundsbelysning är om nu någon skulle ha missat det... ;)
 
  • Gilla
biggles12
  • Laddar…
bjogul skrev:
Ang. Kobo Glo - som ju verkar förena det bästa av flera världar, reklamfri
Köper du en Kindle Paperwhite från Amazon UK eller DE är den alltid reklamfri. Köper du från USA kan du ju välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.