18 399 läst ·
124 svar
18k läst
124 svar
Läsplatta för e-böcker, E-Ink
OK, tar en snabb sammanfattning av Kindle, som jag haft i tre generationer, nu senast Paperwhite, för att undvika eventuella missförstånd.
1. Kindle Paperwhite har inbyggd belysning - för åtminstone mig är det grymt mycket smidigare en lampa i fodralet. Dessutom står det inte hustrun när man läser i sängen.
2. Kindle kan inte läsa EPUB rakt av utan man konverterar med Calibre. Tar ca 10-30s (konverteringstid) och är inte svårare än att skicka ett mail.
3. Filen mailas från Calibre (i mitt fall, man kan använda USB) till Kindle.
4. Jag har läst 126 böcker lånade på svenska bibliotek (Elib) via mina Kindle. Så ja, det går.
5. Det är inte svårt att läsa biblioteksböcker, det kräver installation av ett plugin, därefter är det precis lika enkelt som i punkt 2.
6. Jag har köpt två Kindle med 3G direktlevererade till min svenska adress. Dock går det inte längre med Paperwhite. Den får man beställa via shoppingservice om man vill ha 3G.
7. 3G är utmärkt då man kan handla i Amazon Kindle Store var man än befinner sig, direkt från enheten.
8. Jag har köpt ett 30-tal böcker via Amazon Kindle Store. Levereras inom någon minut till din 3G.
9. Skärmkvaliteten, som många andra nämner, är i mina ögon oslagbar på Paperwhite. Ingen från Sony eller iRiver har kommit i närheten när jag jämfört.
Fler frågor? Tveka inte att hojta till!
1. Kindle Paperwhite har inbyggd belysning - för åtminstone mig är det grymt mycket smidigare en lampa i fodralet. Dessutom står det inte hustrun när man läser i sängen.
2. Kindle kan inte läsa EPUB rakt av utan man konverterar med Calibre. Tar ca 10-30s (konverteringstid) och är inte svårare än att skicka ett mail.
3. Filen mailas från Calibre (i mitt fall, man kan använda USB) till Kindle.
4. Jag har läst 126 böcker lånade på svenska bibliotek (Elib) via mina Kindle. Så ja, det går.
5. Det är inte svårt att läsa biblioteksböcker, det kräver installation av ett plugin, därefter är det precis lika enkelt som i punkt 2.
6. Jag har köpt två Kindle med 3G direktlevererade till min svenska adress. Dock går det inte längre med Paperwhite. Den får man beställa via shoppingservice om man vill ha 3G.
7. 3G är utmärkt då man kan handla i Amazon Kindle Store var man än befinner sig, direkt från enheten.
8. Jag har köpt ett 30-tal böcker via Amazon Kindle Store. Levereras inom någon minut till din 3G.
9. Skärmkvaliteten, som många andra nämner, är i mina ögon oslagbar på Paperwhite. Ingen från Sony eller iRiver har kommit i närheten när jag jämfört.
Fler frågor? Tveka inte att hojta till!
Själv ser jag inte att det är så nödvändigt med 3G. Om jag vill koppla upp min Kindle, och inte befinner mig där det finns wifi (vilket är 95% av tiden), så slår jag på internetdelning på telefonen vilket tar 3 sekunder. Sen är den uppkopplad.
Några skärmbetraktelser: Skärmen på Kindle Paperwhite är bra, men jag tycker ändå att skärmen på en iPad är bättre att läsa på. Felet med iPad är att den är för stor och klumpig att ersätta en Kindle med, samt att Kindle förstås är mycket bättre om man sitter utomhus och läser i solsken. När iPad Mini kommer med retina-skärm tror jag att jag kommer att sluta använda Kindle för all läsning utom just utomhus i solsken.
Om man har behovet att ladda ner nya böcker hela tiden och inte kan vänta till man är tillbaka på hotellrummet. Men visst, 3G är ju lite smidigare och bara marginellt dyrare. Det jag menar är att det knappast är värt besväret att köpa genom t ex Borderlinx bara för att få 3G.biggles12 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, jag tänkte mig mest forskningsartiklar som PDF, dvs inte "böcker med bilder". Men det funkar som sagt inte bra. Jag tycker tyvärr inte det funkar bra med den platta (10") jag har heller pga tvåkolumnsformatet och liten font, jag vill ha datorskärm eller papper, men det vore trevligt att kunna slippa papper. (Ja, det är väldigt speciella krav, jag är medveten om det kanske inte gäller så många andra).f91jsw skrev:
Fördelen med Kindle för mitt användade (reser mycket) är att den är sant batteridriven, batteriet räcker "hur länge som helst", så det är bara att ta fram och läsa och lägga bort. Med både platta och dator så känner jag att man alltid måste hålla koll på var man kan få tag på nästa vägguttag och det blir trist när man missbedömer. Inte så med Kindle.
P.S. Vissa har sagt att de inte tror/tycker att bakgrundsbelysningen skulle göra så mycket, men jag måste säga att jag inte skulle vilja vara utan nu när jag har prövat det. Jag läser en hel del i sängen och det är så oerhört smidigt att bara slå på, ställa in lagom ljus och läsa och inte behöva krångla med andra lampor osv. Alltå en klar förbättring framför en vanlig bok, eller plattorna utan belysning. (Jag hade iofs aldrig fodral med lampa, men det känns ändå som det skulle vara klumpigare.)
Fast jag tycker inte det stämmer. Jag får ut runt 15-20 timmar ur min Paperwhite (Amazon säger 28). En iPad närmar sig 15 timmar om man bara läser på den. Skillnaden är snarare att man gör en massa annat på paddan också så man upplever att batteritiden är kortare.lars_stefan_axelsson skrev:Fördelen med Kindle för mitt användade (reser mycket) är att den är sant batteridriven, batteriet räcker "hur länge som helst", så det är bara att ta fram och läsa och lägga bort. Med både platta och dator så känner jag att man alltid måste hålla koll på var man kan få tag på nästa vägguttag och det blir trist när man missbedömer. Inte så med Kindle.
Jag skulle snarare säga att fördelen med Kindle är att man inte kan göra något annat med den!
Jo, det går den men inte den med "special offers" (=reklam vid uppstart).dhanjel skrev:
Gå in här http://www.amazon.com/dp/B009B1G508?country=SE så kan du köpa den paperwhite som finns för $199 även i Sverige.
Oj, det missade jag. Tack för tipset! Klarar mig dock utan 3g. Men hade gärna sett en reklam-version anpassad för internationella marknaden. (Inte för priset, men just för att det verkar vara bra erbjudanden ibland)
Belysningen stänger också av sig automagiskt vilket är enklar fördel för oss som gärna somnar med boken i hand!lars_stefan_axelsson skrev:Ja, jag tänkte mig mest forskningsartiklar som PDF, dvs inte "böcker med bilder". Men det funkar som sagt inte bra. Jag tycker tyvärr inte det funkar bra med den platta (10") jag har heller pga tvåkolumnsformatet och liten font, jag vill ha datorskärm eller papper, men det vore trevligt att kunna slippa papper. (Ja, det är väldigt speciella krav, jag är medveten om det kanske inte gäller så många andra).
Fördelen med Kindle för mitt användade (reser mycket) är att den är sant batteridriven, batteriet räcker "hur länge som helst", så det är bara att ta fram och läsa och lägga bort. Med både platta och dator så känner jag att man alltid måste hålla koll på var man kan få tag på nästa vägguttag och det blir trist när man missbedömer. Inte så med Kindle.
P.S. Vissa har sagt att de inte tror/tycker att bakgrundsbelysningen skulle göra så mycket, men jag måste säga att jag inte skulle vilja vara utan nu när jag har prövat det. Jag läser en hel del i sängen och det är så oerhört smidigt att bara slå på, ställa in lagom ljus och läsa och inte behöva krångla med andra lampor osv. Alltå en klar förbättring framför en vanlig bok, eller plattorna utan belysning. (Jag hade iofs aldrig fodral med lampa, men det känns ändå som det skulle vara klumpigare.)
Jag får betydligt fler timmar. Men det kanske beror på att jag kör den i fligtmode 99% av tiden. Det känns som att tiden åtminstone tredubblas av detta.f91jsw skrev:Fast jag tycker inte det stämmer. Jag får ut runt 15-20 timmar ur min Paperwhite (Amazon säger 28). En iPad närmar sig 15 timmar om man bara läser på den. Skillnaden är snarare att man gör en massa annat på paddan också så man upplever att batteritiden är kortare.
Jag skulle snarare säga att fördelen med Kindle är att man inte kan göra något annat med den!
Vill också passa på att slå ett slag för Amazons trevliga fodral till Paperwhite. Magnetlåset tänder och släcker skärmen automagiskt.
Ja, jag har inte laddat min Paperwhite på jag vet inte när...biggles12 skrev:
Jag har också flight-mode på hela tiden efter WiFi drar så mycket ström.
Precis. Jag laddar, kanske varannan vecka och läser dagligen. Och då är det oftast för att känna sig säker. Ofta finns 30-50% kvar av batteritiden. Det är så man önskar att iPads fungerade...